/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fluer i busken
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 833 gange
50 point
Dato : 16-09-03 14:32

Vi har en prydbusk tæt ved huset, som står sammen med en anden høj plante, som vist nok hedder skovskæg eller noget i den stil. Jeg håber, navnene er uvedkommende for problemløsningen, for jeg husker dem selv med min bedste vilje ikke.
Problemet er fluer. Alt lige fra helt bittesmå fluer til store, ækle, sorte fluer med noget, som ser ud som maddiker inden i, og som myldrer ud, når man er heldig at give en af fluerne en på sinkadusen med avisen. Vi får selvfølgelig masser af disse fluer ind i huset på varme dage. De holder allesamen til i de to førnævnte buske, som i år har fået fedtede, klistrede blade. Disse er åbenbart nam-nam for de største af fluerne. De bittesmå fluer sidder på undersiden af bladene.
Er det en sygdom, som buskene har fået? Kan man gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 16-09-03 18:59

kender ikke lige den art fluer du beskriver her, men det plejer at hjælpe hvis du enten tager sprit fortyndet med vand og sprøjter på, eller brun sæbe ligeledes (meget) fortyndet med vand. Det kan osse være en go' ide at putte overskårne hvidløgsfed rund i overfladen af jorden om planten

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 16-09-03 18:59

kender ikke lige den art fluer du beskriver her, men det plejer at hjælpe hvis du enten tager sprit fortyndet med vand og sprøjter på, eller brun sæbe ligeledes (meget) fortyndet med vand. Det kan osse være en go' ide at putte overskårne hvidløgsfed rund i overfladen af jorden om planten

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-09-03 19:34

Hej Kirsten

Jeg ved ikke helt, hvilken plante, du hentyder til - kan vi få en lidt bedre
beskrivelse?
Der er ingen tvivl om, at planten tiltrækker fluer ved at udsende en
lugt der mindet om råddenskab - planten benytter sig sikkert af
fluer til bestøvning.
Planten fejler sikkert ikke noget. Hvis du vil undgå fluerne må du sikkert overvej
at fjerne den plante, der virker tiltrækkende på fluerne.

Mvh
2603ph