/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Af med min gæld.
Fra : Tanjahansen82
Vist : 3740 gange
20 point
Dato : 16-09-03 10:11

Tænkte på om der er nogen der kender til det firma der går ind og samler den gæld man har rundt omkring, så man kun skal betale af på den et´ sted ??

VH Tanja

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-09-03 10:14

www.gaeld.com

Det er ikke et firma som du har beskrevet, men en konsulent der hjælper dig til at finde en fornuftig løsning, og forhandler med kreditorer på dine vegne, meget anbefalelsesværdigt, da han også er dygtig til at rådgive om økonomi generelt, så man ikke så nemt havner i samme situation en gang til.

Ellers er der masser af lånehajer på Vesterbro som yder den slags tjenester for en beskeden rente på ikke over 20% om ugen

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 16-09-03 10:20

hej
har du prøvet i banken
(bare et forslag)
mvh. wipo

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 16-09-03 12:04

Hej Tanja
Som jeg har skrevet i så mange andre indlæg, vil jeg gerne prøve at hjælpe dig til at få et overblik over hvordan din økonomi har det - det kan du så bruge til at traske i banken med, enten den du har nu, eller en helt ny bank.

Indenfor de seneste par måneder har jeg hjulpet fem par, og de har skrevet tilbage at det har givet pote.

Jeg skal ikke have noget for det, andet end tak for indsatsen, jeg tjener heller ikke penge ved at henvise til en bestemt bank, og jeg kan heller ikke selv låne pengene. Jeg er oprindeligt bankuddannet, men fungerer ikke sådan længere, og så har jeg selv haft problemer meget tæt inde på halsen, og det er mine erfaringer jeg kan dele ud af.

At jeg så håber på at kunne tjene lidt på det om nogle år, det er noget helt andet.

Skriv til LauKjaersgaard@e-mail.dk - du forbliver lige så anonym som du har lyst til.

Kommentar
Fra : glad_pige

Dato : 11-11-03 19:07

Hej Tanja.

Det bedste er at samle alle dine gældsposter, og gå en tur i banken, det virker så nemt at låne pengene hos "private lånehajer" men renten er alt for høj.
Du skriver ikke hvormeget din gæld er på eller om du er med i RKI.
Et andet forslag er at besøge din socialrådgiver (som alle har) de kan være behjælpelige med at lave et budget.

Kommentar
Fra : LeanTop

Dato : 06-06-04 17:33

Hej!

Jeg giver de andre ret, gå i banken! Hvis du samler dine udgifter sammen, laver et budgetudkast og ellers lyder som en rimelig fornuftig person, vil de hellere end gerne hjælpe. De er det de lever af...

Kommentar
Fra : kundal

Dato : 08-07-04 09:30

Banken er ikke altid en løsning, har vi da fundet ud af herhjemme....!! Vi har noget gæld fra min mands tidl. forhold, og det går vi og betaler af på. Det er ca. 2500 kr. pr. mdr. og det er ved at æde vores økonomi op.
Vi har talt med dem i banken om at omlægge lån, og lave vores hun om til 30 årige lån istedet for 20 år, men der var ikke meget hjælp at hente. Nu er vi igang med at få en vudering af huset, og skal så have en ny bank på banen. Banker er desværre ikke altid til for kunderne .....!

Hej Lau.....Må jeg lige gemme din mail lidt? Det kan jo være jeg får brug for lidt hjælp*S*

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 08-07-04 14:46

Kundal: selvfølgelig
Lau

Kommentar
Fra : jayleno

Dato : 21-10-04 08:18

Hej alle derude.
banken lever af at låne penge ud men det er altså mine og andre folks penge de administrer derfor vil de ikke låne penge til folk der virker håbløse.
Når jeg siger håbløse så mener jeg folk der skylder penge og ikke viser at de er villige til at yde den extra indsats det kræver at få banket noget gæld af men optager hurtige lån til den nye sofa det nye tv etc.etc....
Istedet for at man skærer ind til benet og fjerner alle unødige poster på budgettet, som jeg håber at alle har lagt dem kan man finde et utal af steder har ikke lige et link ved hånden desværre men hvis man er kunde i Skandiabanken får man adgang til et udmærket budget,uden et budget har banken svært ved at tage dig alvorligt simpelthen fordi du ikke har en plan for hvordan din gæld skal ud af verden .
Så det bedste og billigste du kan gøre er at lægge et budget inden du går i banken,meget gerne med hjælp af en ven der har forstand på økonomi for at det skal være realistisk ,dette budget skal indeholde dine udgifter og du skal presentere banken for din realistiske plan for at blive gældsfri eks. du skylder 40.000 kr. tjener efter skat 10.000 pr. måned og har faste udgifter på bolig 6500 og resten bruger du på at dig selv.
De resterende 3500 kr skal så bruges til at betale af på gælden over godt 2 år med 1500 kr. månedligt her kan man prøve at få lidt flere timer en overgang hvis man har et arbejde så man kan banke noget af gælden.
Hvis man er en fattig studerende så findes der altså studiejobs !!!!!!!!
Og så iøvrigt spare sig ud af problemerne med f.eks. ikke at skifte mobil gå lidt mindre i byen etc. etc, alt sammen noget der gør livet lidt mere kedeligt men nogen gange så er man nød til at leve surt.
Man finder hurtigt ud af at det kan lade sig gøre at spare en masse penge med et budget , der er endda en længer oppe på siden der tilbyder sin hjælp , den hjælp bør man tage da den sparer dig for flere tusind kr. årligt.
Når du så om et par år måske skal til at købe en lejlighed eller hus kan banken se at du ikke skylder nogen penge og godt kan lave en aftale og holde denne og derfor er der ikke nogen problemer med lån , der stiller sig lidt anderledes hvis du ikke kan overholde en aftale ( ikke betaler det du skylder ) så vil banken ikke låne dig penge til en god rente hvis du overhovedet får lov at låne nogen penge.
Har en kollega der har samlet sin gæld, han har fået "styr" på sit liv og køber ikke længere på kredit ,vi var 2 kollegaer der tog fat i ham og sagde at nu skulle han gå ned i banken og samle sine lån og få en ordentlig rente han havde samlet en gæld på 115.000 både i banken men også på acceptcard og diverse andre kort hans samlede rente var lige knap 20 % efter at have lagt et budget og vi var i banken med ham og fik snakket banken ned til 8 % for 1,5 år siden,han skylder nu ca. 60.000.
Banken har ikke noget imod at låne ham penge til et planlagt huskøb fordi han nu har bevist at han godt kan overholde en aftale.
De allerfleste problemer starter med at man låner 2000-3000 kr. til ex. en mobil fordi det kan man altid klare , så kommer alt det andet snigende bagefter med billige kreditkort og inden man når at sige hjælp så skylder man så mange penge væk at det er blevet uoverskueligt og man har mest lyst til at gemme sig og er nok også lidt flov over at det gik så galt og får derfor heller ikke gjort noget ved problemet.
Man fortæller ikke noget til kæresten fordi man regner med at han/hun bliver herresur og siger til en at man er en idiot og det må man selv klare.
lang roman men summa summarum er lav et realistisk budget med en tilbagebetaling der er realistisk og gå i banken .
Alle de andre selskaber kan ikke hjælpe dig hvis du "kun" skylder 40-50.000 kr. de skal jo også leve og der er kun dig til at betale ,de kan ikke trylle renten væk eller skaffe dig en pose penge.
Links til

Kommentar
Fra : hugj

Dato : 13-02-05 02:42

Alle pengeinstitutioner vil elske dig som kunde.
Hvis du samler hele din økonomi et sted, dvs. både indtægter og udgifter, begge dele er lige vigtige, er alle til at tale med.
Da du ikke oplyser hvad din gæld er, eller hvor du skylder den, er det et kompliceret spørgsmål.
Er det kontokort, studielån, banklån, for meget udbetalt SU, kreditforening, pantebrev eller hvad der ellers findes ?
Der er ikke 2 slags gæld der er ens.
Er du enlig mor med 89 børn eller er du gift, fast job, villa og kærlig mand og pension ?
Ud fra dit spørgsmål er mit bedste råd: Spørg pengeinstitutterne, men husk at de er også kun købmænd i pæne jakkesæt/buksedragter.
Dvs. Der findes både dyre og mindre dyre købmænd, men husk at, de er alle købmænd. Alt kan forhandles.
Pas især på gebyrer hvis det er en forholdsvis lille gæld, under 100.000 kr, da gebyrer ikke er fradragsberettigede.
Man skal ikke altid kigge efter hvad renten er, men altid kigge efter det tal som alle er forpligtigede til at oplyse, nemlig årlig omkostning i procent, forkortet åop. Det er det vigtige tal. Alt over 9 er alt for højt.

Kommentar
Fra : Mastikainen

Dato : 17-07-05 10:46

Hej...

Jeg skylder ca. 150.000 kr væk. Og det er alt lige fra mobilregninger til computerkøb (hvilket jeg har gjort 2 gange) og køb af DVD'er igennem kuponhæfter. Og det har så resulteret i at jeg står i RKI med 4 - 6 forskellige poster.

Min historie:

Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16 år. Jeg kunne ikke sammen med min far da han igennem flere år bankede mig. Min mor ville ikke gøre noget til trods for at jeg fortalte hende det flere gange. Jeg tror ikke hun turde gøre noget... ikke fordi at hun ikke ville.
Nå, men som sagt så flyttede jeg hjemmefra da jeg var 16. Inden jeg gjorde det arbejde jeg på et hotel som opvasker og piccolo og tjente ca. 4000 - 5000 kr hver 14. dag. Og på det tidspunkt havde jeg jo frikort så det var mange penge at få lige pludselig. Jeg købte en masse møbler og "snollede" ca. halvdelen op på lort og lort.

Min mor blev nødt til at frasige sig forældreretten over mig, og jeg blev "overdraget" til kommunen. Jeg fandt mig et lille værelse i bymidten til 2000 kr. På det tidspunkt fik jeg hver måned ca. 3500 kr udbetalt. Men jeg var ikke den fornuftige den gang. Jeg ville hellere gå i byen og hygge mig med min venner. Og venner fik jeg mange af på det tidspunkt da jeg jo boede for mig selv - det var der mange der synes var sejt. Og det var det da også, men jeg kæmper nu, her næsten 10 år senere, med "bagsiden af medaljen".

Fra det år jeg flyttede hjemme fra og til for 3 år siden, hvor jeg mødte min kæreste, lavede jeg stort set ikke andet end at lave gæld. Det er først nu at jeg er begyndt at lave budget for det hele. Men mit største problem synes jeg ikke er at få betalt min gæld, for jeg har sat min for at jeg indenfor 4 - 5 år skal være helt gældfri.
Nej min største problem er, at min kæreste ikke ved det. Jeg har ikke fortalt hende da jeg er meget flov over det. Jeg er bange for hvordan hun vil tage det. Ikke at jeg tror hun vil gøre det forbi, men om hun vil miste noget tillid til mig. Det bedste der kunne ske ville jo selvfølgelig være, at hun ville hjælpe mig med at styr på det hele.

Grundet til at jeg skriver dette indlæg er faktisk af en helt anden grund. Min bedste ven og hans kæreste køber nok snart hus. Hvilket jo er dejligt - for dem...hehehe....
Men det begynder jo så at sætte nogle tanker i gang hos min kæreste. Vi har godt nok talt om det med at købe hus, og det er ikke noget hun vil lige nu. Men det kan jo komme om et par år og når vi så skal låne pengene i banken til et hus - ja så kan jeg jo ikke låne da jeg står i RKI (Men hvis man er slettet i RKI, men stadig har sin gæld - kan man så låne??). Og så vil det jo komme til at have en eller anden effekt på hende. Hun vil jo nok undre sig over at jeg ikke har fortalt hende det inden vi tog i banken. Jeg vil skide gerne fortælle hende det for jeg går og har det så dårligt med det hver eneste dag. Men jeg er bare så bange for hendes reaktion. Det er nu ikke fordi at jeg er bange for hende, for hun er noget af det dejligste mennesker jeg nogensinde har mødt, og det er hende jeg vil være sammen med resten af mit liv.

Puha.... der fik jeg lige krænget mit liv på nettet. Eller noget af det.... Jeg ved ikke om det her har været en gang forvirrende læsestof... Det gør mig egentlig heller ikke så meget.... Jeg skal bare af med det.... samtidig med at jeg nok håber at der er nogen der vil reagere på det her....

Hilsen Mastikainen

Kommentar
Fra : hugj

Dato : 26-07-05 00:12

Hej mastikainen
Du er ikke nem at hjælpe!
Du skriver at du har gæld, javel, men hvad har du af indtægter og udgifter. Man kan ikke hjælpe nogen før man kender deres økonomi helt tilbunds. Nogen har gæld på flere millioner og klarer det fint, andre skylder 100.000 kr. og kan ikke klare det - det afhænger af indtægten og de faste udgifter.
Til det eneste spørsmål der kan besvarres. Ja, du kan sagtens låne penge selv om du har gæld, MEN IKKE HVIS DU STÅR I RKI. Hvordan tror du ellers at folk der skylder på deres hus kan få råd til ny bil osv. Det kræver blot at man passer sine afdrag som aftalt med pengeinstituttet, det være sig bank, realkredit eller andet låneselskab.
Derudover kan jeg oplyse at basis for at låne penge til at købe hus er at man kan låne 3 gange husstandsindkomsten, minus den gæld man har i forvejen.
I dit tilfælde lyder det som om at det er gæld af den dyre art. Hvis det er kontoordninger og kuponhæfter kan de årlige omkostninger i procent, åop, være så høje som 28 %. Hvis det er tilfældet så kontakt banken eller mig. Det kan sagtens gøres under 10 %. Se tidligere indlæg. Normal rente på forbrug er ca 6 % men med gebyrer og tillæg kommer det nemt op på 25 % i åop. Det er sindsygt, selv regeringen har øje for det. Man skal ALDRIG betale mere end højst nødvændigt.
Skriv gerne igen hvis jeg kan hjælpe.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-05-06 01:15

Tja... det er en slags penge - men hvordan spiser man en elefant? Det er skrevet flere gange før, så dette bliver mest af alt en opsummering.

1) Lav et budget med alle dine omkostninger - først uden din gæld

2) Lav en indtægtsopgørelse, så du kan se, hvad du har til rådighed hver måned

3) Vurder rådighedsbeløbet og beslut, hvor meget du vil afdrage med pr måned. Har du et rådighedsbeløb på 14000, så vælg f.eks. 2000 om måneden til afdrag. SNYD IKKE DIG SELV: LAV AFDRAGET SÅ STORT SOM MULIGT (billigst) MEN LAD VÆRE MED AT LAVE AFDRAGET HØJERE END DU TROR PÅ DET - det er tilliden, der er vigtigst - også når du skal overbevise banken om, at du har pengene.

Hjælp til beregning af afdrag kan findes her : http://allermand.homepage.dk/laan.html

Sæt f.eks. 150.000 kr ind som lånebeløb (husk lidt højere, hvis du skal låne til omkostninger), 5,5% i rente, 2000 i ydelse og tryk beregn ud for låneperiode. Det giver en låneperiode på 95 måneder, eller ca. 8 år. Gå ikke i panik over, det tager så lang tid - fakta er, at du har fået og brugt pengene - så de skal jo betales tilbage - og udgangspunktet var her, at du havde besluttet, at du ville kunne tro på det.

4) Sæt det beløb ind, du har besluttet dig til, i det oprindelige budget, og tag både budget og beregning med i banken. Aftal en ordning, og kom i gang med det. Den mest overbevisende måde at låne flere penge på er at vise viljen - og via budgettet vise, at man både har overblik over det, tror på det - og kan komme i gang..... bedre i dag end i morgen.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-05-06 01:20

PS: 5 år om at afdrage det koster ca. 3000 i måneden. Er pengene til det, er det da rigtigt udmærket (og jeg kan godt forstå, at du ønsker det), men ellers lev med de ekstra år, hvis det er det, der skal til - et eller andet sted tror jeg altså meget på, at det motivationsmæssigt er lidt lettere med 8 trælse år - end 5 aldeles rædselsfulde - igen - ambitioner er klart sundt, men realisme er også lidt vigtigt...