/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
marswvin
Fra : bettinamus
Vist : 1152 gange
50 point
Dato : 12-09-03 21:59

jeg vil meget gerne have afvide om marsvin må få kartofler evt rå eller kogte. og hvad de generelt må få for jeg syntes at der står så mange ting i en masse bøger men bare ikke det samme det er forskeligt fra bog til bog. også hvad for noget salat/kål ???

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 12-09-03 22:16

Nøøøøh kartofler skal de vist ikke have iflg. denne side - det kan jo da i givet fald ende ret så tragisk, ikk`....
http://www.nitouches.dk/marsvin/marsvine_info/pasning.htm

På den her side kan du da se mere om foder ( du kan jo osse søge på www.google.com på marsvin, foder m.m )

http://www.gulerodderne.dk/marsvin_foder.php

Piece of cake egentlig....

Karina

Kommentar
Fra : bettinamus

Dato : 13-09-03 00:05

Hej Karina tudsen tak for dit svar nu har jeg noget at gå efter angåne foderen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 13-09-03 09:57

Velbekommen - glad for jeg kunne hjælpe - det kunne jo være endt frygteligt *GG hvis den stakkels marsvin ting havde måttet spise kartofler.... nu ved vi så at det må den ikk`...

God weekend

Karina

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 13-09-03 10:27

Lige en lille tilføjelse:

Gnavere må generelt ikke få kål - kinakål er dog en undtagelse. Og de må heller ikke få kartofler.

De fleste gnavere kan godt lide salat, gulerødder, agurk, gulerodstoppe, mælkebøtter (skal naturligvis være usprøjtede) græs æbler, pærer og så videre i den dur.

God førnøjelse.

/ruder4

Kommentar
Fra : lindaand

Dato : 15-09-03 08:08

Hej

Ifølge Dansk Marsvineklubs hjemmeside http://www.marsvineklub.dk/
kan marsvin godt spise kartofler.
De skal dog være kogte, da de rå kan være giftige.

Mvh

Lindaand

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 15-09-03 19:38

Hej.

Marsvin kan godt få kartofler, men KUN hvis de er HELT GENNEMKOGTE ellers er de giftige for dem.

Kål er godt for dem da det indeholder meget C-vitamin som de har brug for hver eneste dag. Kinakål er dog undtaget da det mere er salat end kål og ikke har megen næring for marsvin. Hvis et marsvin aldrig har fået kål før så skal man starte med at give dem lidt hver dag, så lidt mere osv. Mange tror at marsvin ikke kan tåle kål da der kan være problemer med trommesyge hos f.eks. kaniner hvis de får kål. Marsvin og kaniner kan ikke sammenlignes da marsvin skal have C-vitamin i deres kost hver eneste dag da de ikke selv kan danne det. Det behøver f.eks. kaniner ikke.
Andre ting med meget C-vitamin er f.eks. græs, mælkebøtter, kålroer, persille, peberfrugt, broccoli, skvalderkål.

Venlig hilsen

Johnny Ramm
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : M_S

Dato : 05-10-03 17:27

Salat, tomater, gulerødder, agurk og en gang i mellem et lille stykke appelsin da marsvin ikke selv producerer c vitamin eller hvad det nu hedder. De dør i længden hvis de ikke får c vitamin i hvert fald. Ellers kan du give dem c vitamin tilskud i dråber til vand eller mad

Venlig hilsen M_S

Kommentar
Fra : cillesmor1

Dato : 01-06-05 23:16

Marsvin kan sagtens spise kål.. mine er feks vilde med hvidkål. Det eneste problem er bare at de prutter noget så forfærdeligt af det og sådan nogle kål prutter lugter meget grimt *GG*