/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
tilslutning af to computer til webspeed
Fra : chikita
Vist : 342 gange
40 point
Dato : 11-09-03 23:29

min datter har lige købt en computer og den vil hun gerne have tilsluttet til internettet via min com
skal jeg have et ip nummer mere
hvad gør jeg?
skal jeg købe en dobbelt usb cabel eller hvad?

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 11-09-03 23:36

du behøver ikke en ekstra ip nr
følgende vil virke har brugt det selv....
set et ekstra netkort i din maskine og tag en kabel derfra til netkortet i hendes maskine, så kan hun altid være online så længe din maskine er tændt.
ellers skal du havve en kabel router for at det kan virke på hendes pc når din er slukket
med venlig hilsen
fox mulder

Kommentar
Fra : shamrock1

Dato : 11-09-03 23:48

Det bedste vil være at købe en router (400 kr.), så behøver din pc ikke at være tændt hvis din datter vil surfe på
internettet.

Du får også den fordel at dine pc´ere vil være bedre beskyttet mod internettet. (fx. mod Virusen Blaster)

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 40 point
Dato : 12-09-03 08:36

Hej chikita
Hmmm! Sidder og læser svar fra fox_mulder & shamrock1, og hvis man ikke lige ved hvad er hvad, så er det lettere forvirrende (undskyld...), men de har da ret. Jeg ved ikke om min forklaring giver mere mening... men jeg forsøger da.

For at tilslutte 1, 2, 3 osv. computere til din eksisterende ADSL forbindelse, så skal der være installeret netkort i disse computere. Ditto behøver du at indkøbe en HUB og kabl(er) for tilslutning.
Med din ADSL pakke fik du en ADSL Router (den som du har tilsluttet til dit netkort på din PC).
Ledningen fra din ADSL Router til din PC isættes din indkøbte HUB.
Fra en af de ledige porte i din HUB, laver du forbindelse til din PC's netkort... og ditto til andre computere. Hvis flere skal tilsluttes.
For indkøb af HUB kan du kigge på http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-hub.asp her kan du købe en HUB med porte (tilslutningsmuligheder) fra 4 og op efter... husk du vil optage en port med din ADSL Router og en til din PC. Priserne ligger fra 210,- og op efter. Kabler i alle mulige længder, kan du købe hos en hvilken som helst computer forhandler, eller hos en el-installatør, som laver data installationer.

Husk at ha' installeret antivirus programmer på alle de computere, der er tilsluttet din lille "netværk". Samt disse bliver opdateret jævnligt - helst dagligt.

Hygge med det...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-09-03 08:38

NB: Lad nu vær' med at falde for det "trådløse" (indrømmet det er praktisk). Især hvis du bor i lejlighed. Det vil tage mig 5-10 min. at koble op på DIT netværk, hvis jeg sidder ved naboen. Herefter kan jeg frit bruge din ADSL forbindelse, så længe din ADSL Router er tændt.

Kommentar
Fra : stj

Dato : 12-09-03 08:51

Hej
Hvad med lige at forklare Chikita at der er noget, der hedder aktiver
deling af internet på netkortet, der går til kabelmodemet,
netkortet i den nye pc skal hente en IP-adr. automatisk og hvis Chikita
trækker et kabel mellem de to pc'ere, skal det være et krydset kabel.
stj

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-09-03 09:00

Hej stj

Prøv lige at gå i start -> kør og indskriv CMD
I den fremkomne DOS prompt skriver du IPCONFIG så får du din IP-adr. (skriv den ned).
Boot din PC (evt. et par gange) og gentag processen. Du vil opdage du ikke har samme IP-adr. længere - så glem det med IP-adr. i denne sammenhæng. ADSL forbindelse af flere computere behøver ikke en ny IP.
Jepzz! Et krydskabel vil kunne klare det imm. to computere, men du låser dig selv fast. Du er mere "valgfri" med en router.

Søren

Kommentar
Fra : stj

Dato : 12-09-03 09:34

Hej Søren
Det jeg skrev om var den billigste opstilling, dvs. uden router.
I denne opstilling er det kun netkortet, der er forbundet med kabelmodemet,
der får fornyet sin IP-adr. Netkortet der er forbundet til
den nye pc, får ved "deling af internetforbindelse" en fast IP-adr. 192.168.0.1
Netkortet i den nye pc skal herefter konfigureres til at hente en IP-adr. som den
får tildelt af den gamle pc.
Det må da være den billigste løsning, da 9 ud af 10 nye pc'ere i dag, er født med netkort,
dvs. at der højst sandsynligt kun skal købes et netkort og et krydset kabel - samlet pris under 150,-
stj

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-09-03 09:41

stj -> Absolut enig med dig... men KUN i, at det er den BILLIGSTE løsning

Kommentar
Fra : stj

Dato : 12-09-03 09:45

clan, hvad er bagdelene ved denne løsning?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-09-03 10:00

Ahhhh stj, 'det ved du vist godt...Du kan f.eks ikke lave en "computermarathon" med dine børns venner. Her hos os har vi tit op til flere computere opkoblet. De sidder så en 4-6 stykker og spiller imod hinanden + har alle adgang til nettet. Det får du pokker ta' mig svært ved via x-kabler samt det da er noget bøwlet noget.
Søren

Kommentar
Fra : stj

Dato : 12-09-03 10:04

Ok Søren
Det har du selvfølgelig ret i.
Lad os(du og jeg) slutte her.
Tak for snakken.
stj

Godkendelse af svar
Fra : chikita

Dato : 12-09-03 19:22

Tak for svaret CLAN. jeg er jo ikke den bedste til det der med computer men kan forstå din beskrivelse dog er jeg ikke adls men webspeed bruger alså hybridnet ved ikke om det er samme fremgangsmåde
chakita

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-09-03 17:13

Hej chikita
Fremgangsmåden er den samme... webspeed er også en ADSL forbindelse. ADSL er en bredbåndsforbindelse, ADSL =
Citat
Asymmetric Digital Subscriber Line. En modem-teknologi, der giver meget større overførsels-hastigheder end de traditionelle analoge modemer. ADSL fungerer ligesom DSL på almindelige telefonlinjer, der samtidig kan benyttes til telefoni.
ADSL-forbindelsen udnytter, at der gerne er fremført flere telefonkabler til den enkelte husstand, end der benyttes. Hvis der fx kun er én telefon i huset, bruges der kun to af fx 6 kabler. De overskydende kabler kan udnyttes til ADSL. Men systemet fungerer kun, når husstanden befinder sig få km fra telefoncentralen.

ADSL er asymmetrisk i den forstand, at der typisk vil være større båndbredde downstream end upstream. Du får fx 256 kbps, når du henter data fra nettet, hvorimod du kun kan uploade data til en server med 128 kbps.

Så klø du bare på
Søren

Kommentar
Fra : chikita

Dato : 14-09-03 22:17

hej clan!
ok rart at vide, endu tak for hjælpen håber. At du er til hjælp en anden gang da jeg jo selv skal installer og sæt det hele sammen men vil henvende mig her igen
chikita

Kommentar
Fra : Nomfi

Dato : 01-01-04 19:54

Hej med jer.
Måske er jeg ikke den mest spidse blyant i pinalhuset. Men jeg har brug for hjælp, hvis nogen har lyst til at svare mig på, hvad jeg helt nøjagtigt har brug for at købe, når jeg pludselig har 2 computere og begge skal kunne gå på min adsl forbindelse, uden at være uafhængig af hinanden. På forhånd tak for hjælpen. Nomfi