/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hjælp.. Store biller / kryb i vores kæld~
Fra : scandicweb
Vist : 2666 gange
100 point
Dato : 11-09-03 22:37

Hej..

Vi har en god kælder under huset, hvor der er gildesal, vaskerum, bar og server-rum (hobbyrum). Vi har brugt en del tid på at gøre i stand dernede, ved at male, fuge, tætne osv osv.. Nu er det faktisk blevet rigitg pænt, men vi har så stadig et væsenligt problem. Bugs!..(krybdyr)

Når jeg sidder dernede om aftenen / natten og bygger computere, så får jeg til tider en forskrækkelse, når jeg en 5-6cm stor fed bille kommer gående hen over mine tæer. Generelt er der mange biller af alm. til stor størrelse, men så er der altså også de enorme biller, som nærmest er skræmmende.

Hvad kan jeg gøre ved problemet, andet end at konstant træde på biller, og så støvsuge dem op ?

Det er virkelig en plage. De sætter sig også inde i vasketøjet, så engang i mellem vasker vi altså også de små dyr... :(

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 11-09-03 23:14

Hej scandicweb
Det var da noget af en plage at have med at gøre. Du er nødt til at kontakte din lokale kommunes skadedyrsbekæmpelse - også kaldet kammerjægeren. Hvis du selv lægger gift ud, risikerer du en skadelig effekt, eller blot ingen effekt.
Det vil iøvrigt nok være en god ide, at bringe en billerne med til en fagmand. Hvem ved: Måske tilhører de en truet og sjælden art (hø-hø!).
MVH

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 11-09-03 23:14

Hej scandicweb
Det var da noget af en plage at have med at gøre. Du er nødt til at kontakte din lokale kommunes skadedyrsbekæmpelse - også kaldet kammerjægeren. Hvis du selv lægger gift ud, risikerer du en skadelig effekt, eller blot ingen effekt.
Det vil iøvrigt nok være en god ide, at bringe en billerne med til en fagmand. Hvem ved: Måske tilhører de en truet og sjælden art (hø-hø!).
MVH

Kommentar
Fra : scandicweb

Dato : 11-09-03 23:26

Er det da unormalt at have mange biller i en kælder ?..

Jeg har faktisk fanget en af de store biller i et paprør, så jeg kunne vise den frem, hvis der var nogen fra kommunen som kunne hjælpe.

Men vil kommunen mon det, når det "bare" er biller.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-09-03 23:28

Hej Scandicweb

Hvis du kontakter Mortalin, se nedenstående link, så er dit problem snart løst. Min svigerinde, som ovenikøbet er handicappet (åndsvag), havde samme problem. De "store sataner" kravlede overalt i hendes lejlighed. Mortalin kom straks og løste problemet. Ovenikøbet koster det ikke en eneste øre. I hvert fald ikke her i den kommune hvor jeg bor, Odense.

Se at få kontaktet dem hurtigst muligt, da det jo ikke er til at leve med.

Her får du linket:

http://www.mortalin.dk/

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : scandicweb

Dato : 11-09-03 23:38

Hej Frank..

Tror du ikke det er bedst at kontakte kommunen først og høre om de vil betale ?... jeg bor i en lille landsby, Ørsø, i en mindre kommune, Dronninglund, så det kan jo være at de mener "det er normalt" med lidt småkravl.

Er der mon et sted hvor man kan finde ud af hvad det er for nogle biller ??.. Den jeg har fanget er virkelig stort. Jeg har aldrig selv set biller af den størrelse.. Det er så den 3 af de store jeg ser, ellers er det bare alm. store biller..

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-09-03 00:34

Scandicweb

Jo, det kan du da godt gøre, for en sikkerheds skyld, men jeg er 99,99% sikker på, at det ikke vil koste dig noget.

Prøv lige at gå ind på Mortalins hjemmeside igen, og gå nederst på siden hvor der står: Statens Skadedyrlaboratorium
Klik på dette og se, om du kan finde den "skide bille". Der er billeder.

Når jeg tænker mig om, vil jeg egentlig foreslå, at du i stedet for ringer direkte til Mortalin på Servicetelefon 70 15 10 69 og forelægger problemet. De er særdeles flinke, når man ringer til dem.
Jeg er formand for en stor Grundejerforening her i Odense, og har henvist mange af medlemmerne, til direkte at kontakte Mortalin. Det har været både med tissemyrer, sølvsild, muldvarpe/mosegrise, kakelakker og ørentviste.
Det synes jeg du skal prøve. Når du har gjort det, så kom igen og fortæl, hvad hvad du fik at vide. Jeg tror du vil gi' mig ret.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Lilledudi

Dato : 15-09-03 22:09

Hej Scandicweb
Send en bille til Statens Skadedyr lab.Skovbrynet 14 2800 kgl.Lyngby
eller ring mellem kl. 09.00 - 12.00 og tal med dem de er meget flinke.
Deres hjemmeside er www.dpil.dk god fangst.