/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Killinge adfærd
Fra : smoelfemor
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 11-09-03 18:01

Det går efterhånden bedre med vores to små killinger og den gamle kat. Killingerne trives og der er liv og glade dage i huset. Killingerne er meget kælne og kontakt søgende og virker fuldstændig trygge. De er 14 uger nu og vi har haft dem i 2 uger siden de var 12.

De sidste par dage er hun killingen begyndt at "die" ved hankillingen. Så snartde ligger og hygger i sofaen begynder hun at sutte på ham vorter og massere med poterne. Hvad er ideen med det?. Jeg troede kun det var en adfær hos killinger der blev taget for tideligt fra deres mor havde, men de var 12 uger inden vi hentede dem(bekræftet af dyrlægen). De har haft masser af kontakt med deres mor i de 12 uger.

Han katten ser ud til at nyde det til en vis grad. I begyndelsen mosler han selv rundt så hun bedre kan komme til men efter et stykke tid læpgger han sig på maven. Hun giver dog ikke op - heller ikke selv om ham kommer med et piv eller 2.Han forsøger heller ikke at skubbe hende væk.

Skal jeg bare lade som ingenting eller skal jeg gribe ind hår hun begynder at sutte på ham - og eventuelt hvilker muligeheder har jeg så for at skåne ham og alligevel dække hendes behov.

Accepteret svar
Fra : TariLiex

Modtaget 110 point
Dato : 11-09-03 18:23

tjaa... Katte kan have den dårlige vane at sutte på næsten alt blødt de kan komme i nærheden af, vi har en norsk skovkat på 2 år, oghun er først lige holdt op at med at ødelægge trøjer ved at sutte på dem...

Hvis hun bliver ved når hun bliver ældre så syntes jeg du skal gribe ind, men når hun ikke er ældre, så er det da meget sødt...

Kommentar
Fra : polleput

Dato : 11-09-03 18:34

tja... mine sidste killinger har osse gjort det.....hvis hankatten er ligeglad så prøv og se det lidt an det går over igen når de bli'r lidt ældre

polleput

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-09-03 00:57

Hej smoelfemor.
Det gjorde vores (nu døde) Mia også på Pjuske, da hun var lille. Begge katte opførte sig, som om han var hendes mor. Hun var flaskebarn, da hun var fundet "hængt" i et volierenet, da hun var 3 -4 uger. Når hun havde fået sin flaske og var blevet masseret på maven, og så blev sat ned på gulvet, væltede Pjuske hende omgående og vaskede hende igen. Hun var aldrig vasket og masseret godt nok efter hans mening. Og de to elskede virkelig hinanden - så længe Mia var "barn". De var simpelthen altid sammen, og han legede med hende og opdrog hende på bedste kattemorvis. Desværre sluttede kærligheden, da hun blev stor.
Men jeg tror, killingen dier på din hankat, når killingen har det rigtig godt. Det gør vores gamle kat også på mig, når han har kælet lidt. De kan også gøre det, hvis de mangler tryghed, så det er op til dig at skelne. Vores den ene lille nye er en udpræget sutter - og det er jeg sikker på er udtryk for tryghedsmangel. Hans mor døde jo, da han var 8 uger. Hans søster giver udtryk for det samme, bare på en anden måde. Hun tisser i dyner. Den adfærd har hun genoptaget de sidste par dage.
MEN - hvis din gamle kat begynder at blive irriteret over killingen, så skynd dig at gøre noget ved det, ellers kan det gå meget, meget galt. Vores stakkels Mia endte med at være bange for at gå på gulvet, så hun gik altid på møblerne. Der blev man ikke overfaldet, selv om mor ikke var der. Men det var ikke noget godt liv for hende. Set i bakspejlet, burde vi have fundet et andet hjem til enten hende eller Pjuske dengang vi fandt ud af, at vi ikke kunne stoppe det med det samme. Så måske skal du allerede nu vænne killingen fra at die på den anden, så det ikke bliver en vane. I den sidste ende tror jeg, Mias sygdom kom p.g.a. stress over sin angst. Hun opdagede tilsyneladende aldrig, at Pjuske holdt op med at tæve hende.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 17-09-03 15:30

Tak for svaret TariLiex.