/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Meget stille nymfeparakit
Fra : Bizze
Vist : 1001 gange
40 point
Dato : 10-09-03 17:25

Hej med jer!!
For en lille måneds tid siden, fik vi aflivet min undulat, da hun blev meget syg. Hun blev næsten 9 år og var meget tam.
Så nu har vi lige købt en nymfeparakit for en uge siden. Da det var meget vigtigt for os ,at den skal kunne blive tam og snakke. Valgte vi en han...... d.v.s. at han nok er over 9 måneder ( da de er kønsmodne efter 9 månder). Men nu bliver jeg i trivl, kan vi få ham tam??? og har i nogle go`e ide`er til hvordan.
Vi har prøvet med frø/frugt i hånden, men han virker bange for os.
Hvis i kan hjælpe os, vil vi blive glade.
Hilsen Bizze

Kommentar
Fra : thaisontrine

Dato : 10-09-03 18:43

Det er nok vigtig at i giver jer rigtig god tid, og er meget tålmodige med ham.
Vi har selv et par nymfeparakitter som har fået unger her i sommer så vi nu har 4, og jeg kan også nemt mærke på ungerne at de er meget bange af sig, men i det at vi bare står og snakker med stille og rolig bliver de mere og mere vandt til os.
Jeg ved at nymfeparakitter kan blive meget tamme, men i kan roligt regne med at der kan gå ihvert fald op til et år inden han er som i gerne vil have ham, men når han først er blevet tam, så har i en god ven i ham.

Held og lykke

hilsen
Thaisontrine

Kommentar
Fra : Angelita

Dato : 30-01-04 18:19

Hej!

Jeg skal måske ud at have en nymfeparakit.. men da jeg aldrig før har haft en fugl, hvordan kan jeg så passe den bedst muligt, med mad og alt det der hører til???

Nogle der har nogen gode råd???

A *

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 28-02-04 08:32

Det er ikke kun tid der skal til. Man skal også sørge for at finde noget som fuglen stoler på. Da jeg fik min nymefparakit var han også kønsmoden og stadig ikke tam. Da jeg ikke kunne få ham til at nærme sig min hånd, startede jeg med en af pindene inde fra buret. Efter lidt tid gik han op på den og så kunne jeg tage ham ud af buret. Når man når til dette punkt skal man gå meget forsigtigt frem, man skal ikke bare stikke hånden helt op i hovedet på den da den jo stadig er utryk ved den. Efter at den er blevet vænnet til pinden kan man så begynde at hælde pinden lidt nedad(ikke overdrevent), så fuglen har det valg enten at flyve eller gå op på din hånd. Bliv ikke skuffet hvis den flyver væk første gang. Når den så endelig går op på hånden så HUSK at rose den (dygtiiiiig). Husk også at lade være med at presse den. Lad den måske side på hånden 1 minut hvor du snakke sødt og beroligende til og sæt den så ind i buret igen, med tiden kan du lade den sidde på din hånd i længere og længere tid. Bare husk aldrig at tage fat rundt om den med hånden, det er tillidsnedbrydende og kan ende i en håndsky fugl. God fornøjelse

Kommentar
Fra : teknik8000

Dato : 17-03-04 17:07

en god side om nymfen er: www.nymfekakaduen.dk

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 24-07-04 14:17

Tal roligt med den og brug langsomme hånd bevægelser når du prøver at tæmme den.