/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
bryllupstale
Fra : bombr
Vist : 32528 gange
20 point
Dato : 09-09-03 19:42

Godt råd søges til at komme i gang med bryllupstale fra brudens forældre.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-09-03 20:46

hejsa
måske kan du finde hjælp her
http://www.festsange.dk/default.asp
der er også taler til diverse festligheder. har selv hentet meget hjælp der

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 09-09-03 20:58

Hej bombr
Ja nu kommer den gamle boghandler op i mig Du kan tage udgangspunkt i en bog, børnebog som bruden elskede, en mere filosofisk om livet som ægtepar, romantisk digt eller en god vits der fanger folks opmærksomhed uden at ramme nogen personligt.
Det er svært at give dig titler på bøger når jeg ikke kender bruden eller dig men generelt er Johannes Møllehave god at citere. Bøger med børns sjove udtagelser kan også bruges f.eks. Grethe Dirckinck-Holmfeld´s "Bruden har en propel i hånden". Per Højholt´s "Gittes monologer". Jeg håber du finder noget rigtigt godt og start i RIGTIG god tid for talerne er guld værd at have bagefter. Husk at forærer brudeparret en kopi af din tale.
Rigtig god fest.
Kh.
TulleTine

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 09-09-03 23:23

Gør dig klart, at selv om talen er henvendt til brudeparret,
så skal den også sige gæsterne noget.

Sørg for en utraditionel indledning.
Indled IKKE med, at "Vi er samlet her i dag, fordi A har sagt
ja til B i kirken" og blablabla - for så er gæsterne allerede
begyndt at sove indvendig.

Gør ikke talen for lang.
Max 3 sider med 12 pkt skrift, halvanden linjeafstand og
bred margen.

Koncentrer talen om det sagen drejer sig om: Ægteskab og kærlighed.
Hvis det fx er din datter der skal giftes, skal du altså ikke gå
tilbage til, da hun var blebarn, men til den tid, hvor hun mødte gommen.

Byg talen op i korte afsnit og hold en kunstpause mellem hvert
afsnit, så pointen kan nå at bundfælde sig hos gæster og brudepar.

Undgå fraser og klicheer.

Gør talen sammenhængende, således at den ikke kommer til at
bestå af en masse udpenslede episoder, men giver et levende
helhedsindtryk af brudeparrets forhold til hinanden og dit/jeres
forhold til brudeparret.

NB! De taler, man kan hente gratis hos festsange.dk er efter min
mening ikke af en kvalitet, man kan være bekendt at komme med.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-09-03 23:41

Kære svigerfar og svigermor - tak for gaven (kigge på dem)- jeg lover, at jeg nok skal behandle hende pænt (hånden på den udkårnes skulder) (sødt ikke)

Det er nu snart xxx år siden, at vi mødte hinanden første gang, og det er heldigvis blevet til mange sjove stunder siden (hvis du mener det) - herfra kan du så udtrække nogle oplevelser, fælles ting, hyggestunder osv....

Det er utroligt svært at give en ret meget længere indledning, eftersom det jo gerne skulle være en tale, som er præget af dig - det mener jeg i virkeligheden er det vigtigste: HVis du kan lide at joke lidt, så lad det indgå i talen - hvis du er til det store, sentimentale, alvorlige, så lad det indgå. De holder sikkert af dig, som du er, så lad være med at gøre dig til noget andet, end det du står for - det kommer typisk til at lyde kunstigt.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Lebeck

Dato : 14-04-04 11:24

gode råde til bryllupstale fra gommens forældre

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 19-11-04 10:17

Hejsa
Spørgsmålet har været åbent længe nu, du skal huske at lukke spørgsmålet. Dette gøres ved at trykke i højre hjørne, på accepter svar ovenover det svar, du synes er bedst. Har du ikke fået et svar, der er tilfredsstillende, så kom med en kommentar her, så kan der måske komme et brugbart svar

Ha' en fortsat god dag

Godkendelse af svar
Fra : bombr

Dato : 19-11-04 17:39

Tak for svaret Rellom.