/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skjulte rør?
Fra : viffer8811
Vist : 817 gange
50 point
Dato : 09-09-03 04:40

Da jeg er ved at renovere hus og har trukket en del nye rør i rør til brugsvand om, er der visse steder som ved hovedhanen jeg har tænkt mig at sætte en forgrening på til stuen og 1. sal, dette kommer til at sidde inde i et skab som før var et toiletskab, er det en skjult inst. eller skal samlingen direkte være støbt ned før den er skjult? Jeg tænker naturligvis på forsikringsforhold så der ikke bliver ballade senere.

Nicolai

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-09-03 07:23

Når der snakkes om skjult installation er der afgørende, om du kan komme til installationen bagefter (altså f.eks. om der er gemt el under et loft eller støbt nogle ting ned osv.). Det at placere noget i et skab er ikke skjult - og er i øvrigt en helt almindelig måde at gøre det på, så det er helt OK.

Et lille fif : Skulle du på et tidspunkt lave noget, hvor du godt nok kan komme til tingene bagefter, men hvor det måske kan være svært at finde umiddelbart (en ulogisk placering), så print en besked med en dymotang eller lignende, og klister den på omkring måleren (på omkring røret ved vand / på målertavlen ved el). Det er der en håndværker først vil lede, hvis vedkommende ikke lige kan finde nogle ting.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-09-03 01:17

Hej Viffer

Kan se spørgsmålet fortsat er åbent. Mangler du noget uddybende ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Mussel

Dato : 06-10-03 08:54

Hej Viffer

Som Erling siger er det helt OK at placere installationen i et skab. Loven skal fortolkes (i følge DTI) således at det bare skal være muligt at kontrollere om installationen er tæt og reparation muligt. Installation må faktisk placeres i en væg (f.eks. dobbelt væg mur + gipsvæg), bare der er et hul i bunden således det kan ses om installationen er tæt.

En anden ting som lyder foruroligende er at du selv har trukket rør..... Husk at det altid skal være udført af en autoriseret VVS'er .... ellers vil ingen forsikring dække!

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 06-10-03 18:54

Det er der ingen ballade med, jeg må ifølge vvs´seren gerne trække rørene selv, men ikke tilslutte dem selv, , , , ,

Nicolai