/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
afslutning af kabler fra gulv
Fra : damskov
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 08-09-03 09:17

hej elektrikere og wannabees,

jeg har et par kraftkabler fra gulvet, som skal afsluttes i en dåse m trækaflastning, men er der nogen krav til dåsens
placering?
kan jeg f.eks. lade kablerne løbe op i et køkkenskab og afslutte i en dåse monteret i skabet (eller skal der afsluttes i en dåse ved gulvet)?

mvh

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 110 point
Dato : 08-09-03 09:21

Hejsa

Du kan godt montere det i skabet, det skal bare være en lukket dåse som er stænktæt, hvis den skal være under vasken. Kablet skal jo selvfølgeligt være fastgjort med clips eller lignende.

Husk at det ikke er lovligt selv at montere eller tilslutte spænding på kablet selv. Der skal du være aut. installatør.

Med venlig hilsen

Kim Christensen
Aut. el-installatør

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 08-09-03 09:42

Tak for svaret joker.

det er korrekt at det kun er en aut. el-installatør, der må sætte strøm til, men det er så vidt jeg er orienteret ikke ulovligt at lave en installationen uden strøm. Så kan man evt snakke med den lokale elektriker om tilslutning/godkendelse bagefter/undervejs.
Men jeg vil klart fraråde alle, der ikke ved præcis, hvad de laver at rode med det selv...