/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Omlægning af have
Fra : banders
Vist : 438 gange
120 point
Dato : 07-09-03 17:26

Hej
Jeg har et par spørgsmål vedr. omlægning af min have.
P.gr.a allergi, bl. a. overfor græs, er min kone og jeg blevet enig om at vi vil fjerne vore græsplæner og erstatte dem med enten perlesten, eller granit skæver.
Foran huset er vi nødt til at grave af, for at komme i niveau med de fliser der ligger, men spørgsmålet er så hvor tykt et lag stabilgrus og hvor tykt et lag sten skal vi lægge da området kun skal være til at gå på.
I baghaven skal vi sådan set have det samme men her er så spørgsmålet om man kan lægge fiberdug direkte ovenpå den eksisterende græsplæne og derefter grus og sten, da havens niveau sagtens kan tåle at blive hævet!!!

Bo

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 07-09-03 19:19

Hej Bo

Min egen erfaring siger mig at du ikke kan nøjes med at ligge fiberdugen ovenpå den eksisterende græsplæne. Den vil bruge igennem fiberdugen i løbet af kort tid. Sørg for at have passende overlægninger når i skifter bane (5 cm)
Vær i øvrigt omhyggelige med at der ikke kommer noget jord på fiberdugen eller gruset under lægning, da græs og mælkebøtter spirer godt, også når det er vindsået.

Held og lykke med det, det ser flot ud når det er færdig.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-11-03 07:14

Man plejer at sige 10 cm stabilgrus, og 10 cm grus, men da du skal kun skal gå på det, vil 5 +5 cm være nok. Har du mælkebøtter og senegræs i plænen, er det en god idé at få rødder op inden du lægger fiberedugen. Ved overfølsomhed over for græs, plejer det ikke at være græsplænerne der giver problemer, idet de normalt bliver holdt så korte, at de ikke har en ærlig chance for at blomstre. det er jo pollen fra græsset,der skaber problemerne. Så vidt jeg ved, findes der filtre, der kan filtrere pollen fra i den luft der suges ind til ventilation af huset.

Mvh
A.C.Rosmon