/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
El-forzinkning - glans
Fra : VorRas
Vist : 961 gange
160 point
Dato : 06-09-03 22:19

Hej "Kloge-Åger"

Jeg er gået i gang med at el-forzinke selv (bolte, møtrikker og småting) og det går faktisk ret godt, men resultatet bliver noget mat. Jeg har set forskellige steder, bla.a. hos http://www.caswellplating.com/kits/zinc.htm, at man kan tilsætte? noget "brightener" for at få mere glans/blankhed. Jeg tror det er noget krom-et-eller-andet, men er på Herrens mark. Er der nogle som ved noget om det ?

Takker.
VorRas.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-09-03 09:32

Hej VorRas

Hjælper det ikke at polere emnerne ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : VorRas

Dato : 07-09-03 20:39

Hej SrHansen.

Jo, det gør det; men det er ikke så let at polere alle (små)ting. Du ved godt hvad jeg mener med det dér blanke look; lidt ála de der udendørsskruer med gulkromat?. Det resultat ville jeg gerne have.

Mvh.
VorRas.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-09-03 22:04

Hej VoRas
Jeg er desværre bange for at jeg må melde pas. Min viden på dette område er begrændset, desværre. Jeg vil dog gerne lige forhøre mig. For jeg kender nogle der ved mere om det end jeg gør.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Rezon

Dato : 19-01-04 17:19

For at opnå den slags resultater er jeg bange for at du skal bruge en glans-chrom legering (en chrom legering på omkring 1-2 µm tykkelse). dette kan du lave ved at foretage elektrolyse af emnet i en opløsning af chromsyre (chromoxid(aq) men , der er skrapper regler for anvendelsen af chrom især til elektrolyse da der kan chromoxid indeholder chrom med oxidationstallet 6 (chrom(VI)). Forbindelser med chrom(VI) er ekstremt sundhedsfarlige og man må udlede omkring 0,001 mg per liter spildevand. Det kan give kræft, skade ufødte børn, give leverskader, indre blødninger m.m. Det er også mærket som "muligvis akut ødelæggende for levende organismer"