/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Har lige et par bogholderi problemer...
Fra : Odense
Vist : 1374 gange
100 point
Dato : 06-09-03 21:11

Hej ! Har lige et par bogholderi problemer, håber der en der kan hjælpe

1) Frivillig indbetaling af kildeskat, hvilken kontoplan skulle man tilfører den under? (jeg bruger en standart opsætning af kontoplaner i Stellar office)
2) Hvorfor står der ikke indg25 (indgånde moms) ud for Benzin kontoplan, er det ikke momsen man trækker fra? (det er tale om en 100% firma bil i dette tilfælde)
3) Er Kasseklade og posteringklade ikke det samme ? bare 2 måder at indskrive sine reginger på, Jeg syndes Kasseklade er den bedste at bruge, eller hvad er fordele og ulemper ?
4) Når jeg evt. har nogen defekte vare som jeg sender tilbage til grosisten, og får en kriditnota på, hvordan laver man den i kassekladen/kontoplan ?
5) Når det er en reging ,man har betalt for, så er det "finans" F der skal stå ?

Er der et andet forum om bogholderi et sted på nettet ?

Kommentar
Fra : j.lunddorf

Dato : 07-09-03 08:36

Hej Odense

1) Det kan godt være at jeg ikke helt har ret, men jeg mener at kildeskat bliver bogført under kontoen A-skat og ved årets udgang bliver det opvejet mod det som du skal betale.

2) En kontoplan er ikke nødvendigvis helt tilpasset netop din virksomhed, derfor er det altid en god ide at få en regnskabskyndig/revisor til at kigge den igennem inden brug. Mht. benzin, så er der fuldt momsfradrag ved en 100% firmabil, dog skal der være salg af varer og momspligtige ydelser for over kr. 20.000 om året.

3) Jo kassekladde og posteringskladde er det samme, jeg mener at forskellen i Stellar Office er at i Kasseklade har den allerede foruddefinerede kreditposteringer hvor posteringskladde er helt frit hvilke konti man bruger (sådan noget lign.)

4) En kreditnota posteres på samme måde som en faktura, udover at du gør det modsat. Dvs. debet i driften og kredit på kreditorer (forudsat du benytter kreditorer)

5) Jeg ved ikke helt hvad du mener med F "finans", men hvis jeg forstår dig rigtigt så mener du at hvis du ikke benytter kreditorer skal du debitere i "Finans, drift" og kreditere banken. Ellers hvis du bruger kreditorer så skal du bruge K "Kreditorer".

Jeg håber dette besvarer dine spørgsmål.

Du kan finde yderligere information på www.startfirma.dk

Mvh.

Jeannette Lunddorf

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 07-09-03 09:12

mange tak Jeannette, gode svar, dog kan jeg ikke finde A-sakt i min kontoplan, og ang. Benzin skal der så ikke stå indg25 (indgånde moms) ud for kontoplan ?

Du kender vil ikke en regnskab nørd ' der kan hjælpe mig i Odense, til lige at komme i gang med den første moms kvt. ? jeg har været selvstændig i mange år, men først nu skal jeg selv til at bogfører)

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 07-09-03 13:27

Obs, obs.

Med hensyn til firmabil, så kan man kun trække moms af gulpladebiler - også selv om den skattemæssigt er 100% erhverv.

Jeg synes du skulle få dig en revisor....

K.H.

Busken

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-03 13:32

Odense

1 - Du skal bogføre frivilling indbetaling af a-skat på din hævekonto. Kredit bank debet hævekontoen.
Jeg går ud fra at det er frivilling indbataling af a-skat på grundlag af tidligere ansættelse og din årsopgørelse vedr året før.

2 - Kun ved varevogn på gule plader registreret til varetransport kan du fratrække momsen på benzin køb - Gå i kontoplan gå til kontoen - ret - og vælg momskode - vælg OK

3-4 svar som jeanette

5 - Du må forklare nærmere hvad du mener der...

mvh
Jens

Kommentar
Fra : j.lunddorf

Dato : 07-09-03 13:57

Hej Odense

Nej desværre kender jeg ikke nogen som kan hjælpe dig i Odense, men på www.startfirma.dk mener jeg du kan annoncere efter nogen.

Mvh.

Jeannette Lunddorf

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 07-09-03 16:55

Hej Odense

Som jeg har svaret (på et af dine tidligere spørgsmål), så driver jeg virksomheden Leo Lund's Ervhvervsbogføring www.erhvervsbogforing.dk

Jeg bor i Fredericia, men er i Odense på alle hverdage.

Som en af de andre, så mener jeg at du bør få professionel hjælp, om ikke andet, så til opstarten. Godt nok har du gå-på-mod, men du mangler tydeligvis undervisning og erfaring i bogholderie, dermed mener jeg, at noget som er logisk og selvfølgeligt for os som har arbejdet med det i mange år (24 år for mit medkommende), de vil ikke nødvendigvis være logiske for en som ikke har arbejdet med bogholderi.

Første møde er gratis, derefter bestemmer du selv om jeg skal hjælpe yderligere.

Hilsen

Leo Lund
Mobil 28 19 82 88

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 07-09-03 16:55

Hej Odense

Som jeg har svaret (på et af dine tidligere spørgsmål), så driver jeg virksomheden Leo Lund's Ervhvervsbogføring www.erhvervsbogforing.dk

Jeg bor i Fredericia, men er i Odense på alle hverdage.

Som en af de andre, så mener jeg at du bør få professionel hjælp, om ikke andet, så til opstarten. Godt nok har du gå-på-mod, men du mangler tydeligvis undervisning og erfaring i bogholderie, dermed mener jeg, at noget som er logisk og selvfølgeligt for os som har arbejdet med det i mange år (24 år for mit medkommende), de vil ikke nødvendigvis være logiske for en som ikke har arbejdet med bogholderi.

Første møde er gratis, derefter bestemmer du selv om jeg skal hjælpe yderligere.

Hilsen

Leo Lund
Mobil 28 19 82 88

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 10-01-04 15:36

Moms på benzin?????

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-04 16:46

Hej

Der er moms på benzin, men den må kun fradrages hvis vognen er på gule plader og bliver brugt 100% erhvervsmæssigt.

Venlig hilsen

Leo

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 01-02-04 12:28

Tak for svaret Leo.pedersen.