/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Omsætningshastighed for en vare
Fra : eva_marie
Vist : 21863 gange
100 point
Dato : 06-09-03 16:05

Hvad er formlen for en vares omsætningshastighed. Formlen skal være anvendelig ligesom som formlen for beregning af dækningsgraden.

Dækningsgrad = (Salg - Forbrug ) / Salg * 100.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-09-03 18:08
Kommentar
Fra : eva_marie

Dato : 06-09-03 20:09

Hej Bjarne.

Tak for dit svar. Viber har formlen for en vares lageromsætningshastighed, som jeg fortolker som :

180 * (Primolager kr. + Ultimolager kr.) / Varekøbet for perioden = antal gennemsnitlige lagerdage.

Er det korrekt opfattet ? Ved du hvad de 180 står for (evt. for 1/2 år )

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-03 21:05

Hej igen!

Nu er det nogle år siden, at jeg var revisor og læste m.m.; men jo jeg tror det er korrekt opfattet når det drejer sig om gns. lagerdage!

Jeg har kigget lidt i mine lærebøger (Merkonom - ekstern regnskab) og en simpel formel for omsætningshastigheden m.h.t. til færdigvarerlageret er:

Omsætningshastigheden = Afgang fra færdigvarelageret / Beholdning

Omsætningshastigheden = 360 / kredit lagertid i dage

Eks.v.
Færdigvareforbrug = 6334
Færdigvarelager = 571

Omsætningshastighed = 6334 / 571 = 11,092819 = 11,1

Omsætningshastighed (Lagertid) = 360 / 11,1 = 32,432432 = 32

Jeg har prøvet at sætte dine tal i min sidste formel og jeg får lagertid til at være 32,453425 altså også lig med 32 så den måde må også være rigtig.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : eva_marie

Dato : 06-09-03 21:26

Tak for svaret Bjarne_H.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-09-03 22:15

Selv tak - altid rart at kunne hjælpe lidt!

Mvh
Bjarne