/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Problemer vedr samkvem
Fra : LouiseJH
Vist : 692 gange
50 point
Dato : 05-09-03 01:09

Jeg har en dejlig søn på snart 9 år. Hver gang han skal på weekend hos sin far foregår det hos farmor. Det har det gjort i ca 7 år, og min søn er glad for denne ordning. I følge samkvemsordningen fra statsamtet skal hans far stå for hentning ect af vores søn. Jeg har gået ind og stået for denne "transport". Men efter jeg er påbegyndt min uddannelse har jeg ikke 1½ time hveranden fredag til at aflevere ham hos sin farmor og 1½ time hjem igen. Jeg har prøvet at snakke med hans far om problemet, men det er som om han tror at han skal passe vores søn den weekend. Han tror det er for at gøre mig et tjeneste, og ikke fordi vores søn selv vil. Jeg tror han ser på vores søn som en byrde !?!
Farmoren kan desværre ikke stå for hentning af ham. Men det er jo heller ikke hende, der er forælder til ham. Jeg kunne godt lade min søn blive hjemme, det ville være helt ok med mig, men han vil jo selv op til farmor, og spørger tit om hvornår han skal derop...
Er der nogen der kan give mig et råd til hvad jeg skal gøre? Eller skal jeg virkelig inddrage statsamtet? Jeg er næsten 100% sikker på at hans far ikke vil møde op!

Håber virkelig i kan give mig et råd eller to...

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 05-09-03 06:19

Prøv at se det fra den side at din søn er heldig han, har en god kontakt til sin farmor og er glad for dette.
Det er også noget af det der gør ham til den dreng han er. Tag en snak med farmor, om at du har nogle praktiske problemer med transport.
Jeg ved godt dette ikke er nogen løsning, men man skal nogen gange vende tingene om og se på det positive istedet for alt det negative.

Mvh
GCH

Kommentar
Fra : mango

Dato : 05-09-03 07:56

Ja indrag endelig statsamtet! Betaler faderen så din benzin? Er det pga. af alkoholproblemer at faderen ikke kan have drengen hjemme hos sig eller? Du er alt for flink...og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg selv har gjort det noget lignende, jeg betalte i starten ½ delen af transport..jeg ville jo gerne hjælpe så ungerne kunne se deres far..han bor på sjælland og jeg er fra jylland.
Er der evt. mulighed for at din søn kan tage offentlig transport? Der er mulighed for at tale med personalet, så de kan være behjælpelig..og det varer ikke længe før din søn er fortrolig med det, børn lærer hurtigt...du kunne evt. tage med den første gang!!... Dette var nogle muligheder, håber du kunne få en ide´ud fra dem!
Venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : mango

Dato : 05-09-03 07:57

PS: Kender godt den der med at faderen tror at han skal passe barnet...men tag en snak med ham og fortæl ham at det ikke er tilfældet...gør ham det tydeligt klart så det ikke er til at misforstå..det hjalp i mit tilfælde.
MVH. Sus

Accepteret svar
Fra : fnuggit

Modtaget 50 point
Dato : 05-09-03 08:07

Hej Louise
Først og fremmest tror jeg, at det er vigtigt, det ikke bliver en (ny?) uløselig kamp mellem din søns far og dig. For mig lyder det til at fakta lige nu er, at du nu vil have, at han skal overholde de bestemmelser i samkvemsordningen, som du af en eller anden grund har valgt ikke at håndhæve fra starten. Jeg synes ikke det er "slemt" at skulle inddrage statsamtet, de er der jo for at hjælpe i sådanne situationer. Og om din søns far vil komme til et møde der, det er vel i første omgang ikke dét, du skal tænke på. Jeg vil råde dig til at "holde hovedet koldt" og fokusere på fakta i situationen og undlade at tolke på din søns fars grunde til ikke at ville samarbejde. Det vil vist kun forvirre dig.
Og husk, at når du beder om råd fra andre, så kan nogle bruges og andre ikke. Du bestemmer.
Held og lykke med det
Mvh
Fnuggit

Godkendelse af svar
Fra : LouiseJH

Dato : 05-09-03 10:10

Tak for svaret fnuggit.
jeg ved godt at det mest rigtige vil være at få en børnesagkyndig rådgivning, men inden jeg ville sætte det i gang, ville det være rart at høre fra andre i lign situationer. Og måske blive "provokeret" til handling!
Mvh Louise

Kommentar
Fra : LouiseJH

Dato : 05-09-03 10:38

Hej mango

Det er slet ikke det økonomiske det drejer sig om her. det er det mindste af det. Det gør mig ikke noget at skulle betale transporten når resultatet er at min søn får en god weekend. Det er ikke pga et misbrugsproblem at min søns far ikke har ham. Han har bare "ikke tid" som han siger.
Om min søn kan tage bussen alene. Ja det kar jeg tænkt på, men det er min søn utryg ved da han skal med flere busser. Jeg er heller ikke så glad for at min søn på 9 år skal færdes alene inde midt i Århus.
Jeg har før åprøvet at snakke med ham om de problemer der er omkring samværet, det eneste jeg får tilbare fra ham er: Det er ikke mit problem!" Og hvad skal jeg gøre ved det?

mvh Louise

Kommentar
Fra : LouiseJH

Dato : 05-09-03 11:09

Hej GCH

Jeg er ovenud glad for den kontakt min søn har til sin farmor. Jeg er slet ikke i tvivl om at min søn elsker hende utrolig højt. Har også snakket med hende om de praktiske problemer, men hun kan desværre ikke hjælpe med dem. Ikke at hun ikke vil. hun og farfar har hjulpet meget, men han har et arbejde der gør at han ikke kan hjælpe med det.
Men jeg er meget meget glad for den kontakt min søn har til farmor

Mvh Louise