/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjælp til opsætning af netværk
Fra : mortenarp
Vist : 298 gange
220 point
Dato : 03-09-03 13:58

Jeg vil gerne have lidt hjælp til konfigurering af mit hjemmenetværk.

Jeg har internet gennem kabeltv og har derfor et kabelmodem
Jeg vil gerne sætte en trådløs router (Skyr@cer wbr 244) imellem modem og min computer.
Der står i papirene til at modemet skal sættes til i routerens "wan-port" og computeren skal i lan porten. Indtil videre ganske logisk. Computeren får en IP adresse af routeren. Jeg nu ved hjælp af et browser vindue kalde routerkonfigurationen frem ved at skrive 192.168.1.1 og begynde at ændre ting og sager. Jeg kan se i status vinduet at den har kontakt til kabelmodemet, får den har automatisk fået leveret ipadresse, gateway osv...

Hvorfor kan jeg så ikke gå på nettet?

I en menu der hedder "routing" er der mulighed for at angive en statisk ip adresse, gateway, undernetmaske og metric??til internettet. Hvad skal jeg konfigurere her hvis overhovedet noget?

Hvis jeg slår routerens dhcp funktion fra, og sætter stikket fra modemet over i en lan-port, så får computeren en ipadresse af modemets dhcp-server, og nu kan jeg pludselig gå på nettet. Men så virker routeren vel i virkeligheden bare som en "switch" eller hvad? Nu kan jeg ikke længere komme ind i konfigmenuen på routeren, for jeg ved ikke hvilken ip-adresse routeren har (den er ikke længere 192.168.1.1)

Hjææææææælp, jeg brugt alt for mange timer på at rode med det her nu...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 15:54

Alt andet lige skal du normalt stille din konfiguration i routing til, at dit modem har en dynamisk ipadresse - normalt kan du vælge automatisk, og så kører det.

For at komme videre skal du også have fat i din netværksopsætning til udbyderen (kabel). Snup derfor din kabelopsætningsmanual, og følg proceduren i den - din hardware tilgang til nettet bliver nemlig registreret der, og derfor er du nødt til at køre det igen, for at få din nye router med. Tænker næsten, at det er det eneste, som du mangler.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-09-03 16:24

jeg vil tro du skal bruge seriel-kabel til com1 el. com2 for at sætte dhcp serveren til igen.
brug commandown IPCONFIG i et dosprogt (findes under start-tilbehør)
for at se geteway,undermaske....
men normalt er automatisk ok....

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 16:52

En router har to IP numre. En router fungerer lige som et lyskryds mellem to veje InternetVej og LokalVej.

På internetvej skal routeren have et vej nummer (et IP nummer).
Ip nummeret til den enhed som kobles til dit kabelmodem, gives ganske rigtigt af kabelnettets DHCP server, men det er den enhed det tilkobles kabelmodemmet, som selv skal spørge InternetVej DHCP servern om at tildele den et IP nummer.

Din PC kan nemt finde ud af at spørge om sådan noget, det er standard metoden til at få et IP nummer i windows installationer.

Udfordringen er nu at fortælle din Router at den på InternetVej skal spørge om at få tildelt et IP. En moderne SOHO router burde kunne finde ud af sådan noget.

På LokalVej skal de tilsluttede pc'ere også have lokale IP numre. Derfor er der indbygget en DHCP server til LokalVej i din router. Din PC kobles til din router, og får tildelt et lokal IP nummer.
Dette ved vi allerede at det virker.

Spørgsmål: Hvilket IP nummer og netmaske får din PC tildelt når den kobles direkte til dit kabelmodem?

mens du finde ud af det, så vil jeg plabre videre om IP numre, netmasker, routere og hvad jeg nu ellers kan finde på.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-09-03 17:28

Jeg ved ikke om dette er nogen hjælp,jeg faldt tilfældigt over det under
min surfing og kom til at tænke på dette spørsmål du havde stillet>
http://www.eksperten.dk/spm/395242

Manse9933

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 220 point
Dato : 03-09-03 18:20

Hej Manse,

jeg ved ikke om mortenarp har læst det indlæg du har fundet, men det indeholder jo praktisk taget alle informationer.

Jeg hæfter mig især ved at der på routeren under "status": kan (og skal) afkrydses "Obtain IP Automatically", samt at det er en god idé at genstarte alt udstyret, især kabelmodemet.

Så mortenarp hvis du kobler det trådløse udstyr op, så din pc får IP 192.168.1.x,

Går ind på din Router under Status og
sikrer at "Obtain IP Automatically" er afkrydset,
samt genstarter dit udstyr, føste modem, så router, og til sidst din pc, så burde det virke.

Dog så må routeren IKKE få et IP numer på kabelmodemsiden som starter med 192.168.1.x
Hvis den får det, så skal din lokal IP nummer serie ændres til fx. 192.168.2.0

Med netmaske 255.255.255.0 så er de første tre cifre netværksnummeret, og netværksnumrene SKAL være forskellige på de to sider af routeren.

IP nummer serien 192.168.x.x er reserveret til brug for Lokale Lan.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : mortenarp

Dato : 03-09-03 22:13

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kabelnettets dns-server har flg. ip 192.168.1.240, så da mit lokalnet som default var sat op til 192.168.x.x ledte routeren jo forgæves efter en dns server på mit lokalnet...

Nu kører det bare

Morten

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 23:11

"Nu kører det bare" - se det var jo godt.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-09-03 07:00

Aha

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-09-03 07:03

Det er da godt der er nogle der kan bruge ens info