/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjælp - Netværk mellem WinXP, Win98 & Sw~
Fra : tanks
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 03-09-03 01:07

Hejsa.

Jeg er helt nybegynder ud i det her netværksopsætning - og håber der nogle der vil hjælpe mig...

Min opsætning:

1 stk. Cisco667 router
1 stk. RubyTech 8 ports switch med 1. stk. Uplink port
1 stk. Windows XP Pro DK - med IP adr. 10.0.0.2
1 stk. Windows 98 SE DK - med IP adr. 10.0.0.3
(Dog er begge maskiner sat op med DHCP tildelt IP adresser)

Jeg er forbundet min router til Uplink porten med et krydset net kable. Og så har jeg forbundet begge maskiner med alm. net kabler til switchen.

Problemet:

Det virker fint med at begge maskiner er på Internettet, men hvordan skal jeg lave opsætningen, så de to maskiner kan "tale" med hinanden... Og det skal helst ikke gå udover maskinernes evne til at gå på Internettet...

(I må gerne skære det ”lidt” ud i pap for mig)

Håber der nogle der kan hjælpe mig.

/Martin Rasmussen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 01:14

Det vil jeg også godt vide... På mig virker det nærmest som om sikkerheden i XP udlukker brugen af WIN98 på arbejdspladser i nettet.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 01:14

Et godt svar får yderligere 100 points fra mig!!

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 03-09-03 01:24

Jeg synes det nemmest er hvis du sætter det op med faste IP-adresser.

Brug IP-adresserne: 192.168.0.1 og 192.168.0.2 til de 2 PC'er
Submaske: 255.255.255.0

Sæt routeren op med IP'en 192.168.0.3
Den IP-adresse skal du bruge som Standartgateway, når du sætter PC'erne op

Her er hjælp til routeren:
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/

Husk at dele drevene på PC'erne

/VMEK

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 01:34

Der er 2 ting, som du skal have gjort også: Du har formentlig firewall på dine maskiner. Denne skal på den enkelte maskine konfigureres til at acceptere de øvrige maskiner - hvis du bruger Norton, ligger det under >personal firewall>configure>Home networking. Du kan jo i første omgang vælge at disable firewall, indtil du har fået hul igennem.

Desuden skal du ind på de direktorater, som du vil dele og fortælle, at disse skal være delte (ellers får du nemlig ikke adgang). Stå på direktoratet>højreklik>deling og vælg så, hvordan du vil dele den.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 03-09-03 01:43

Du kan kontrollere at PC'erne har kontakt med hinanden med PING kommandoen
Åbn en DOS-prompt > skriv PING efterfulgt af IP-adressen (eksempel PING 192.168.0.1)

/VMEK

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 01:50

Prøv det lige med XP og WIN98, og giv så lige det specifikke svar, der åbner for nettet mellem de 2 maskiner.
Faktisk er det så slemt at WIN98 reroutes til en IP adresse udenfor nettet når den startes.
Uanset at jeg satte IP for WIN98 maskinen fast til 198.162.0.6, viste winipcfg en adresse sådan cirka..: 192.248.xxx.xxx og maske 255.255.0.0 når den blev startet på nettet.

Bemærk vi taler XP Pro og Win98 2.ed

Jeg gav op og installerede pro på den anden maskine også... Men jeg tror at opgaven løses ved at kigge på internet firewall i XP Pro - Har en ide om at den gør noget ved intranettet også. Men som sagt jeg droppede det.
Men for en anden gang så ville det være godt at vide.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-09-03 14:17

Hejsa

Allerførst så skal du flytte det krydset kabel over i port 1, Uplink skal kun bruges
hvis du har flere hubs/switchs tilsluttet...........

pc nr.1 i port 2 og pc2 i port 3 osv.

og for det andet så forstår din router ikke ip range 192.168.1.x
medmindre du har ændret standard indstillingen.
Routerens ip adresse er 10.0.0.1

for at få det til at virke mellem win98 og Xp.....
Hvis du har aktiveret firewall på din XP og ikke har givet adgang til lokal nettet kan du kun Se
XP'en.
Det eneste du kan se fra XP'en er de mapper/drev som er delt, alt andet er lukket.
men derimod på win98 hvis du deler hele c: drevet har Xp,en og andre fuld adgang.
hvis de ikke er i samme gruppe vil man kunne se de forskellige grupper (f.eks mshome - workgroup)
under "hele netværket"
og iøvrigt så klovner win98 mange gange hvis den ikke er sat til "mshome" arbejdsgruppe

Kommentar
Fra : tanks

Dato : 03-09-03 15:18

@dk

Hvorfor skal jeg flytte det krydset kabel fra Uplink porten når det virker fint med at begge maskiner kan gå på Internettet???

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 16:36

Hej Tanks, jeg mener ikke at du skal ændre noget på dit fysiske net, hverken kabler eller IP numre, når nu det virker at begge maskiner kan komme på internettet.

Det der er udfordringen det er at få NetBIOS over TCP til at virke. NetBIOS er også det som man kan kalde Windows Netværk.

At få WinXP og Win98 til at tale sammen er ikke helt lige til.
Prøv at se på dette link http://www.experts-exchange.com/Networking/Microsoft_Network/Q_20622437.html#8560154
Han giver en ret udførlig forklaring, og der er faktisk en 5-7 præcis og normalt ikke gennemskuelige detaljer, for netop at få Win98 og WinXP "Andre computere" til at se hinanden.

go' fornøjelse, og håber at det kommer til at virke.

mvh. Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-09-03 06:54

Lav en netværksdiskette via XP's netværksguide og plug disketten ind i win98 computeren! Har din router ikke indbygget switch for øvrigt?

Kommentar
Fra : tanks

Dato : 07-09-03 20:36

Tak for alle svarene.

Jeg har fået det til at virke, ved at lave en netværksdiskette via XP's netværksguide.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-03 16:07

Så vær venlig at acceptere svar og dermed lukke spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : tanks

Dato : 08-09-03 22:38

Tak for svaret tedd.