/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Numre på liste
Fra : AG_Jensen
Vist : 359 gange
21 point
Dato : 02-09-03 19:34

Jeg anvender ASP og Access og udtrækker nogle lister med data. F.eks stillingen i en fodboldrække.
Det jeg gerne vil ha' er at hver linje for et nummer så det hold der har flest point får nr. 1, det hold med næstflest point nr. 2 osv.
Jeg kan godt finde ud at sortere listen efter hvor mange point de enkelte hold har, jeg mangler bare at få numre på listen.
Jeg vil gerne ha' f.eks.

1 Man Utd 100
2 Liverpoool 85

Hvordan får jeg placeringer skrevet ude til venstre?

Yderligere finesse:
Hvis 2 hold har lige mange point skal de ha' samme placering og det næste hold skal springe et nummer over.
Eks.

1 Man Utd 88
2 Liverpool 88
4 Chelsea 75

Nogle idéer pleeeease?? :D

AG Jensen

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 02-09-03 22:01

Forslag :

"select * from [tabelnavn] order by point desc"
set rs = Conn.Execute( sql )
response.write " <tr> <td>Nr.</td><td>Klubnavn</td><td>Point</td> </tr>"
if not rs.eof then
do until rs.eof
if point<>rs("point") then x=x+1
response.write "<tr><td>"& x &"</td><td>"&rs("klubnavn")&"</td><td>"&rs("point")&"</td></tr>"
point=rs("point")
rs.movenext
loop
end if
response.write "</table>"

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 02-09-03 22:09

Hov jeg glemte lige at nummeret skulle kunne springe over :

"select * from [tabelnavn] order by point desc"
set rs = Conn.Execute( sql )
response.write " <tr> <td>Nr.</td><td>Klubnavn</td><td>Point</td> </tr>"
if not rs.eof then
do until rs.eof if point<>rs("point") then x=x+1
response.write "<tr><td>"& x &"</td><td>"&rs("klubnavn")&"</td><td>"&rs("point")&"</td></tr>"
if point=rs("point") then x=x+1
point=rs("point")
rs.movenext
loop
end if response.write "</table>"

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 02-09-03 22:35

Dette er testet og virker, og koster mindst 21 point.

kan ses på http://www.morch.dk/point.asp

<% DB_STRING = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\web\dinweserver.dk\www\point.mdb"
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open DB_STRING
sql="select * from pointliste order by point desc"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.Open SQL, Conn
if not rs.eof then

response.write " <table><tr><td>Nr.</td><td>Klubnavn</td><td>Point</td> </tr>"
do until rs.eof if point<>rs("point") then x=x+1
response.write "<tr><td>"& x &"</td><td>"&rs("navn")&"</td><td>"&rs("point")&"</td></tr>"
if point=rs("point") then x=x+1
point=rs("point")
rs.movenext
loop
end if
response.write "</table>" %>

Accepteret svar
Fra : smorch

Modtaget 21 point
Dato : 03-09-03 22:08

Svar !

sMorch

Godkendelse af svar
Fra : AG_Jensen

Dato : 04-09-03 17:01

Tak for svaret smorch.
Perfekt besvarelse, og 1000 tak for hjælpen :D
Virkeligt anvendeligt og du får da de 21 point for det.

AG

Kommentar
Fra : AG_Jensen

Dato : 06-09-03 18:26

Hej igen

Din løsning virker fint når der kun er to hold der har samme antal point såsom:
1 Newcastle 88
2 Man Utd 77
2 Arsenal 77
4 Leeds 69

Men det virker ikke korrekt når der er 3 hold der har samme antal point. Så skriver den sådan her:
1 Newcastle 88
2 Man Utd 77
2 Arsenal 77
3 Leeds 77
4 Liverpool 69

Og det er ikke helt korrekt. Har du også en løsning på dette problem så vil jeg være meget taknemmelig.

MVH
AG