/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Lydkort til bærbar PC
Fra : bingo123456789
Vist : 708 gange
40 point
Dato : 02-09-03 09:16

Er det muligt på egen hånd at sætte et lydkort i en bærbar PC? I så fald, skal der så bruges speciel-værktøj? Hvad koster et lydkort til en bærbar sådan ca. (det skal bare være noget standard til DELL) og hedder det noget specielt når det er til bærbar?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-09-03 09:51

Hvis du har usb på den bærbare, vil jeg foreslå at bruge dette.
der findes en Creative Sound Blaster Extigy, ekstern, USB, Remote hos bla www.prcdata.dk til ca. 1600 kr.
eller hos www.sandberg.it til ca 200 kr. (se under hardware)
uden Usb må du så også have et Usb kort.
www.prcdata.dk har et til ca. 400 kr. XNET PCMCIA kort med 2 USB 2.0 porte.

Håber at det kan bruges.

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 02-09-03 16:33

Tak for svaret! Jeg havde nu forestillet mig, man kunne poppe sådan en bærbar PC op, og så sætte hardware i, som man kan med stationære PC'er. Jeg kan heller ikke forstå at der ikke er noget lydkort i den bærbare. Så gammel er den da heller not. Kan man ikke putte et standard lydkort i, som findes i tilsvarende bærbare PC'er? I en enhedshåndteringen viser den et gult spørgsmålstegn ved PCI Multimedie Audio Device. Jeg har prøvet at opdatere drivere, men til ingen verdens nytte. Jeg skulle installere WINAMP, da den skrev der ingen kort var.
KAN DET IKKE LADE SIG GØRE UDEN EKSTERN HARDWARE?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 40 point
Dato : 02-09-03 19:18

Jeg er ikke så bekendt med bærbare, hvilken model er det, og hvilket styresystem bruger du.
Gult spørgsmålstegn betyder (vel) at hardwaren er der, men driveren mangler! Har du et stik(ligsom til hovedtelefon) på den bærbare til lyd.
Tag et kik hos Dell og se hvad de har om din model.
Måtte selv en gang opgive at få lydkort til at fungere under 98/me, men da det var på en almendelig pc,
kunne jeg jo ligesom se, at det sad i pc'en. Det endte med at jeg geninstalerede 98/me, og vupti , lydkortet virkede.
Men prøv først at gå i Bios og nulstil plug and play. Det glemte jeg nemlig, og det havde måske været nok.
Ellers fylder en usb dims til lyd ikke meget, prøv at se denne dims til ca 400 kr. www.xs-sound.dk/data/products/optoplay/index.html

Godkendelse af svar
Fra : bingo123456789

Dato : 03-09-03 17:56

Tak for svaret natmaden. Jeg vil følge din opfordring til at geninstallere win98. Der er nemlig stik til hovedtelefon, så der må da være lydkort i. (Et eller andet on-board). Det med at gå i Bios og nulstille plug and play fik jeg ikke meget ud af, da der ikke var nogt der hed sådan. Der var dog noget andet omhandlende lyd (audio mode), men det kunne jeg ikke få tilgang til. Der stod for øvrigt; Full Duplex.
Hvis ikke det lykkes at få det til at virke, må jeg ty til USB-halløjsaen.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 04-09-03 19:44

Til Natmaden og andre interesserede. Problemet med manglende lyd på bærbar Dell blev løst ved hjælp rescue CD. Det viste sig at være driveren der manglede. I øvrigt fandt jeg også hjælp på : http://support.dell.com/us/en/kb/document.asp?DN=1051066

Her fandt jeg en nøjagtig beskrivelse af problemet med tegning og det hele.

Kommentar
Fra : bingo123456789

Dato : 04-09-03 19:52

Dette var problemet!!!

If the audio driver has not been installed, the sound card will be listed as PCI Multimedia Audio Device under the Other devices category. (Figure 2)

Figure 2
Driver Installation

To install the audio driver for Windows 98, perform the following steps:

Insert the Dell Latitude ResourceCD into the CD or DVD drive.

NOTE: If the CD does not auto play, click the Start button, click Run, and then type x:\start.htm, where x is the drive letter of the CD or DVD drive, in the Open box. Click OK.

Click to select the appropriate language.
From the Software by Operating System category, click Microsoft Windows 98.
Click Audio and then click on Cirrus Logic CS4281.
From the Language category, click Multiple.
Click the Install button.
The File Download window appears.
Click Run this program from its current location and then click OK.
The Security Warning window appears.
Click Yes.
Follow the prompts to install the audio driver.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-09-03 20:04

Godt at der var en løsning, uden ekstraudstyr. det ville også have været underligt med en bærbar uden indbygget lyd.
Nu håber jeg bare at det er noget godt musik du hører, Beatles og så'en
Hav en god dag
hilsen natmaden