/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Virtual drive
Fra : dvnielsen
Vist : 511 gange
50 point
Dato : 31-08-03 13:06

Jeg står og skal til at formatere min computer, men jeg har en masse filer som jeg gerne vil beholde. Resten skal ud. Jeg vil gerne vide om det er muligt/praktisk at dele min hardisk op i to virtuelle drev og så flytte mine filer over i et "drev" og så formatere resten.

På forhånd tak.

Daniel Nielsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 13:45

Ja det er det med programmet Partition Magic (ca.600kr.)
PM kan oprette sammentrække udvide partitioner som så ligger i "dvale" mens du formaterer C-drev.
Emesen.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 31-08-03 14:05

jeg mener at man kan flytte de filer som man gerne vil beholde over på en diskette. men det med at dele hardisk op fandt jeg noget på min ejen pc under hjælp og support der stod, hvis du har flere end en partition eller flere diskdrev, skal du markere et drev eller en partition med tiltrækkelig diskplas til lagring af midlertidlige filer. håber det er det du søgte
mvh Tom

Kommentar
Fra : crazybear

Dato : 31-08-03 14:24

En gang la jeg alle filer ut på en server på internett, som nå har blitt en betal-tjeneste. Jeg fant en tilsvarende på
http://www.everyday.no/filarkivet/gratis_filarkiv.html , og har sjekket at Danmark er en "option" i registreringsbildet.
Har ikke sjekket videre.

Om dette er en mulighet, vil avhenge av hvordan du er oppkoblet. Med et modem vil nok telefonkostnadene bli for store.

I dag vil jeg tro at en CD-brenner er et must for de fleste, og absolutt et godt alternativ til backup på harddisk, uansett antall. Jeg skal i dag forsøke å gjenfinne harddisken til en venn, som maskinen ikke kan "se". Husk bare å begrense backupen til dine egne filer, MS-Office og andre programmer en har på CD er det neppe noen grunn til å ta backup av.

Mvh Bjørn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-08-03 15:16

Virtuelle drev bliver slettet, hvis du slukker maskinen, mener jeg. Sandsynligvis osse under reboot! Så det tror jeg ikke er en god løsning. Hvis du har en cd brænder kan du jo brænde de filer du vil beholde over på en cd! Ellers må du gribe til lommen og gøre som emesen foreslår, da partion magic er i stand til at lave en ny partition, hvor du kan flytte dine filer over på! Der er dog osse et gratis partition program på http://www.ranish.com/part/ måske kan du bruge det?

Kommentar
Fra : dvnielsen

Dato : 31-08-03 15:53

Oki jeg tager ned og køber partition magic og prøver det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 15:57

dvnielsen!
Jeg bruger PM meget så bare spørg hvis du går i gang.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-08-03 16:41

emesen er vores PM expert! Undtagen når der er et S efter PM

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 16:49

Øh - "S" - hvad står det for
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-08-03 16:52

PMS! Det vist noget piger har en gang om måneden! *L* Sorry dum joke!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 16:57

Det har jeg aldrig rigtigt fundet ud af - måske lidt farveblind.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 31-08-03 18:03

Du skulle fortælle os hvor meget dine filer fylder, men disketteforslaget er jo nok rimeligt langt ude.
For 600 kr kan du få en harddisk på 60 gb der var nok noget mere elegant.
'Virtuelle drev' bruges i to betydninger har. Du snakker om partitioner (opdelinger) på en harddisk, kaldes normelt logiske drev. tedd snakker om ramdiske - virtuelle diske i hukommelsen som naturligvis forsvinder ved reset/reboot.
Hvis du leverede nogle flere af de relavante data kan vi hjælpe dig.
Bevaringværdige filer i MB, diske i maskinen, størrelse af din harddisk(e), fri plads, årsag til at du mener du skal formattere, bundkort (af hensyn til avt. ny harddisk) osv.
vh Søren

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-08-03 18:22

Truffet på kornet sferling!! Der findes ikke noget der hedder virtuelle drev på en harddisk, selvom Norton ghost dog opretter en fil der minder om det! Så lige det nye Bilka katalog, selvom jeg ikke bryder mig om at reklamere. Der kan må få en 80 Gb harddisk til 599 kr. Det er jo det samme som PM koster! En elegant løsning, men man jo altid bruge PM alligevel

Kommentar
Fra : dvnielsen

Dato : 31-08-03 20:45

Øhhh har 40GB har installeret windows, men har på grund af at en masse mennesker har brugt min puter ligger der en milliard programmer, filer, lort og lagkage.... Jeg er ikke den store nørd (læs jeg er lamer) så min eneste mulighed synes at være en formatering. Min tanke med At dele harddisken op gik ud på at jeg ikke behøvede at skulle til at brænde cd'er en hel nat, men at kunne lægge alle mine medie filer (video, musik etc.) over på et område af hardisken og derefter formatere resten.

De venligste hilsner
Daniel nielsen

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-09-03 14:39

En god løsning jeg selv bruger er:
Køb en ekstra harddisk, instaler den som "D" drev (alt efter hvor mange drev du har), og læg alle dine filer over på denne disk. Herefter formaterer du dit c drev, og instalerer dit styresystem, og resten af dine programmer på drev C (du skal ikke flytte dine filer tilbage, men lade dem ligge på drev D) .
Iden er at du har alle din filer liggende på et seperat drev, så der ikke er nogen risiko for at evt. senere problemer med et program går ud over dine filer, og næste gang der går fuckup i din pc er det jo lige ud af landevejen med at formatere og geninstalere dit C drev. Det gør ingen forskel for din brug af filerne hvilket drev de er placeret på.