/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
basal computer anvendelse...
Fra : willlliam
Vist : 597 gange
200 point
Dato : 30-08-03 17:46

Hej! Min søster har lige købt en bærbar, men hun kan ikke finde ud af at bruge den. Slet ikke.
Jeg efterlyser en (eller flere) hjemmeside(r) hvor hun kan læse om de helt basale ting ved en computer. F.eks. Hvordan fungerer musen? Hvad er en harddisk etc. Hvorfor højreklikker man? Et grundkursus med andre ord.
Hvordan bevæger hun sig rundt på internettet etc.
Hun læser ikke bøger eller hæfter og ville ikke kunne finde ud af det.
Findes der inkke interaktive kurser på nettet???
Det vil glæde mig meget hvis i kan hjælpe mig med det. husk at hun ikke forstår fagudtryk.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 30-08-03 17:53

Min mor er på samme niveau *suk*
Her er hvad jeg har fundet til hende:

Jess & Jimmy's PC guide for begyndere:
http://users.cybercity.dk/~bbe12891/

Karbo's guide - klik og lær:
http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm

Kend din PC:
http://www.kenddinpc.dk/

/VMEK

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-08-03 18:49

De links, VMEK har fundet, er nok de bedste på nettet.

Problemet er bare, at hvis din søster er så lidt læseminded,
at hun ikke engang kan bruge IDG's meget brugervenlige
hefter - ja, så vil hun næppe hellere have gavn af, hvad
hun kan læse sig til på nettet.

Jeg vil derfor foreslå, at du instruerer hende i det mest
elementære, som er:

Hvordan man defragmenterer computeren.
Hvordan man scanner den for diskfejl, virus og spyware.
Hvordan man bruger en "genvej".
Hvordan man åbner et hyperlink.

Når hun først har styr på det, vil hun være i stand
til at bruge computeren, og så vil den videre indsigt
kunne opnås gennem den gamle, hæderkronede metode
"learning by duing".

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-08-03 18:50

duing = doing.

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 200 point
Dato : 30-08-03 20:39

Hej Willlliam Er der for mange lllllllllllllllllllllll ?

Jeg tilbringer meget af min tid i Ældremobiliseringens projekt der hedder Ældre hjælper Ældre.

Min opgave er at undervise gamle pensionister i elementær brug af en PCèr. At skrive og redigere et brev så det er til at holde ud at se på, at håndtere E-Mails og at drage nytte af Internettets muligheder. Jeg bruger IDG´s hæfter som grundlag, men alle ting forklarer jeg på dansk og med sammenligninger, eksempler fra deres dagligdag. Det er en fremgangsmåde der får tingene til at "fise ind", og fremfor alt blive husket. De mennesker er IKKE vokset op nogen form for Edb udtryk eller Edb-logik, så alt skal forklares og frem for alt visualiseres. Så får jeg "elever" der kan håndtere tingene og frem for alt ikke er bange for at prøve sig frem.

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 30-08-03 20:46

Hej Ibasa

Tak for dit svar og - nej der er ikke for mange llll'er i navnet, da en anden har brugt navnet med 2 ll'er.
Hvilke hæfter vil du anbefale min søster, hvis det ikke er for meget arbejde for dig??? Nævn dog kun 2, da hun vitterlig ikke har een bog derhjemme ( hvad der er helt uforståligt ha ha )?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-08-03 21:01

Ibasa!
Måske skulle man/os/vi en dag lave en gør sådan når du vil ha' comp. til at gøre dit eller dat. Sådan lige ud af landevejen for absolut ikke nørder.
willlliam! Idg hæfterne som kan købes i mange kiosker er rigtig gode til at starte med. Baggrundsviden er unødvendig, for det er svært nok bare at få "dyret" til lystre.
Emesen.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 31-08-03 00:12

Hej med jer

Har lige siddet sammen med min kone og gloet på TV, så jeg har ikke kunnet svare før nu. Sorry

Start med tekstbehandling (Word 2000) eller hvad der nu engang er installeret. Det er ikke så vigtigt hvad det er. Pia Hardy og Kåre Thomsen er gode. Det er Dem der har skrevet de hæfter jeg bruger. Hvis du vil vide mere Willlliam så lad os uddybe det her i morgen søndag. Det er godnattid nu.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 31-08-03 10:35

Hej willlliam,

øh... såvidt jeg husker findes der nogle lærings DVD'er f.eks. til windows xp og et par andre ting, jeg så dem sidst jeg var på posthuset, men ka' desværre ikke lige huske titlerne... men jeg går udfra de også ka' fåes andre steder f.eks. kiosker eller i en boghandel, er dog ikke helt sikker...

ellers hvis hun har tid til det, er der jo også PC-kørekort kurser... som f.eks. ka' tages på VUC...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 08-09-03 19:13

Hejsa

Hvis du har fået løst problemet, vil det så ikke være en god idé at lukke spørgsmålet ?

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 09-09-03 16:00

Go ide, lukker hermed og takker for fine besvarelser

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 09-09-03 17:29

Hej Willllllliam.Har op givet at tælle hvormange du bruger !

Jeg takker og bukker. Hvis eller når du går igang med undervisningen så husk, at tålmodighed er en himmelskdyd.

Sren i Rskilde