/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
skaermbilledet fryser og computeren er b~
Fra : elsecharm
Vist : 394 gange
40 point
Dato : 26-08-03 23:15

Hej alle I kloge mennesker.
Jeg er helt ny i dette forum. Er en almindelig pc bruger og ved egentlig ikke en disse om ram, bundkort, hardware mm. Men jeg har et problem. Skaermbilledet fryser uhyggeligt ofte... hvilket resulterer i usendte mails der gaar tabt, interessante oplysninger der forsvinder, ja, I kender det jo nok. Desuden er computeren blevet voldsomt langsom - det kan nu tage op til flere minutter at aabne yahoo - i det hele taget alt der har med internettet at goere tager lang tid. Jeg er ved at blive desperat - det skulle jo vaere et hurtigt medie men har efterhaanden udviklet sig til det modsatte. Jeg har laest en del om emnet paa internettet - men kender som sagt ikke en disse til hvordan en computer er skruet sammen. Har checket at koeleren virker ( det kunne jeg dog finde ud af) og det goer den , men hvorvidt den er kraftig nok, aner jeg ikke. Computeren er en secondhand.. programmet er windows xp professional ( var installeret da vi koebte computeren). Jeg ser frem til et svar - for mig er en forstaaelig loesning flere tusinde points vaerd. Findes der overhovedet en forstaaelig loesning for et almindeligt uvidende menneske???

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-08-03 23:25

Har du testet din computer for virus?
Ellers kan du gøre det her: http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=183638

Nok en mulighed er, at du har godt med spyware på computeren.
Det kan du teste her: http://www.spywarefri.dk hvor du også kan
downloade en gratis spyware-scanner. Vælg "Værktøjer" i menuen til venstre.
:)

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 26-08-03 23:40

Hej Rellom - det var hurtigt med et svart. Jeg vil fluks checke spyware siden. Har sa vidt jeg ved ingen virus paa pc'en. Har AVG antivirus - og avasti antivirus og er samtidig saa totalt virus paranoid saa jeg scanner ofte - rigtig ofte... med McAfee virusscan. Tak for hjaelpen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-08-03 00:18

Kører du bredbånd eller alm modem?

Vedr CPU køler - Prøv når du nu har åbnet for computeren, at sætte en ventilator til at blæse ind omkring CPU'en..

Hvis det hjælper, så er cpu-køleren for svag. Hvor meget ram har du?

mvh
Jens

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 27-08-03 11:46

Hejsa

Prøv lige at tjekke din cpu køler igen.....Du siger det er en secondhand, måske er den fyldt med store nullermænd og skidt og lort....Så bliver cpu´en alligevel for varm. Jeg snakker af erfaring.....Havde en maskine der gjore det samme som din...Efter jeg rensede køleren, blev maskinen som ny, og ca 35 grader koldere..!!!....

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 27-08-03 14:57

Hej JensT og mrhan - gaar ud fra at cpu = computer ( ja, viser det lige niveauet jeg befinder mig paa eller hvad???*ggg*). Hvordan renser jeg koeleren?? Skal jeg bare slukke for cpu'en *S* og gribe en skruetraekker eller findes der en mere raffineret metode??? Det der med nullermaendene er ikke helt umuligt, tror jeg......! Hvordan finder jeg ud af hvormeget ram jeg har??? Jeg bor i belgien og der er flamsk styresystem Naar jeg starter er der en masse oplysninger der fiser afsted paa skaermen men det er totalt umuligt at naa at laese noget som helst - staar der dér oplysninger om ram ... og hvad goer de der ram egentlig??? Ja, I maa altsaa meget undskylde at jeg er saa uvidende . Er der nogen maade man kan stoppe opstarten paa saa man har en chance??

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-08-03 15:46

For at tage det bagfra - Ja ved at trykke på pause (øverste række helt til højre) kan du stoppe maskinen under opstart - Tast en tast for at fortsætte.

CPU' er selve processoren - Sidder inde på hovedprintet, og har en lille blæser monteret oven på sig - Det er ribberne under den blæser, der kan være tilstoppede - Støvsuger og nogle kraftige pust kan rense den - Stik ikke hovedet ind og pust, brug en cykelpumpe eller en lille slange.

RAM er maskinens interne hukommelse - kaldes også Memory. (RAM betyder random access memory)

mvh
Jens

Kommentar
Fra : thaulow13

Dato : 13-09-03 18:36

prøv at købe nogle flere ram eller rense din computer med diskdefragmentering det ligger i en mappe i programmer i start