/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
sygdommens navn???
Fra : Ana17
Vist : 728 gange
10 point
Dato : 25-08-03 16:16

Hvad hedder den "sygdom" der gør at nogle skære/snitter i sig selv???
Er det en sygdom som kan behandles og hvordan??

Accepteret svar
Fra : Dr.Mark

Modtaget 10 point
Dato : 25-08-03 18:45

I Danmark kalder vi det "Selvdestruktiv adfærd" og så forklarer vi om det kun handler om at skære sig eller det også indeholder anden selvdestruktiv adfærd hvilket er meget almindeligt. I England og USA snakker man om "cutting" og det udtryk bruges også nogen gange i DK.

Årsagen er ofte traumatiske oplevelser i barndom/ungdom såsom incest vold afvisning fra forældrene mv og cutting'en er ofte det eneste der får personen til at føle noget som helst - ellers er han/hun ligesom bedøvet fordi der er lukket af for alle følelser.

Behandlingen er en kombination af medicin og psykoterapi.

Dr.Mark
www.hypnosedoktor.dk

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-08-03 20:48

På denne side
http://www.redningsplanken.dk/februar.htm
k an du læse om " Selvdestruktiv adfærd"
Senta

Kommentar
Fra : Dingy2

Dato : 26-08-03 18:19

Det er ofte også en personlighedsforstyrrelse, der tidligere blev kaldt Borderline. Som Dr. Mark siger, er det ikke kun at skære sig, men i det hele taget at gøre sig selv ondt, på alle mulige måder.

Det er noget rigtigt skidt at komme ind i, jeg taler af erfaring...

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 21-09-04 12:47

Tak for svaret Dr.Mark.