/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Kan man selv rense sine malerier?
Fra : Christina_O
Vist : 19654 gange
60 point
Dato : 24-08-03 13:07

Ville gerne finde ud af om det er muligt selv at rense sine malerier og lige præcis, hvordan det gøres, uden at ødelægge maleriet???

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 70 point
Dato : 24-08-03 13:29

Oliemalerier renses med franskbrød, skær skorpen væk.
Brug en vandforstøver til at fugte det hvide brød og
derefter dupper du brødet på maleriet, ikke gnide eller
tørre hen over maleriet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-08-03 13:31

Oliemalerier renses med franskbrød, skær skorpen væk.
Brug en vandforstøver til at fugte det hvide brød og
derefter dupper du brødet på maleriet, ikke gnide eller
tørre hen over maleriet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 13:37

Hvis maleriet har værdi, skal du være varsom med gør det selv metoden.
Her kan du læse lidt om rensning af malerier http://www.natmus.dk/sw525.asp

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : Christina_O

Dato : 24-08-03 13:42

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-03 16:39

Jeg har meget tit taget noget brun sæbe eller sæbespåner, og pisket det godt op, så der dannes skum. Derefter tager jeg et stykke skumgummi og laver endnu mere skum ved at trykker og slippe i overfladen. Det sæbeskum dnider jeg forsigtigt ud på billedet, og samler fugten op med svampen. Det er vigtigt kun at bruge sæbeskummet. billedet tøres grundigt af med et rent viskestykke. Det er tydeligt at du får fjernet nikotinen og lignende.

Kommentar
Fra : Christina_O

Dato : 25-08-03 18:05

Tak for svaret A.C., det vil jeg lige prøve :)

Kommentar
Fra : Thulemanden

Dato : 23-09-06 23:33

Jeg havde held med at fugte køkkenrulle og rense med det.

Kommentar
Fra : MaleriKons

Dato : 25-09-07 09:11

Rensning af malerier er en af de farligste processer i konservering. Du kan let komme til at fjerne originalfarve, og så er den væk for altid. Det kan gå godt i en farve f.eks. hvid, men ikke godt i andre farver f.eks. brun. Desuden får fugt/vand de forskellige lag i maleriet til at arbejde og farvelaget kan efterfølgende krakelere for til sidst måske at falde af. Hvis dit maleri enten har en høj økonomisk værdi eller affektionsværdi, og du vil sikre dig, at det ikke tager skade, bør du gå til en professionel malerikonservator.