/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvornår må man plante trær ?
Fra : Odense
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 24-08-03 10:20

hej ! hvornår må man plante silkefyr som er ca. 3 år gammel. til og fra mdr. ? noget man skal tage højde for ?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-03 10:31

Det er en god ide, at stikke store træer og buske i god tid inden man flytter dem, så de kan nå at sætte nye rødder. Er dit træ så lille, at du kan få hele rodklumpen med, kan du stort set plante når du har lyst. Grav hullet, og fyld det op med vand. Gå hen og grav din plante op, og plant den i hullet. Vand uden om hullet, så vandet kan trække hen mod planten, så undgår du hårde skorper. Lad være med at plante i tørkeperioder. Det er aller bedst at plante ca 3 dage før fuldmåne, da der da er mest vand oppe i jorden.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 25-08-03 09:33

Det er trær fra panteskole jeg vil købe, men er lidt usikker på det er ok at plante dem nu her om 3 uger tid, eller er det beder at plante til forår eller ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-03 12:57

Hvis det er planter med klump (og det er det sandsynligste fra planteskole), så kan du sagtens plante nu, bare du undgår umiddelbar udtørring. Blød klumpen godt op i en spand vand en times tid, mens du graver hullerne. Klip en eventuel pose om klumpen af og hold træet i stilling i hullet, mens du skubber lidt løs jord ned omkring. Vand godt, så jorden kommer godt ned under og tæt ind til klumpen. Bliv ved med at holde i stilling og gentag processen med lidt jord og meget vand. Du kan eventuelt gå runder mellem dine plantehuller, så den våde jord når at sætte sig inden du hælder ny løs jord over. På den måde får du skabt en intim kontakt mellem din have og dine små ny og deres rodklump. men det koster så osse den smule ekstra besvær. Hvis det skulle blive tørke, så dine ny træer bliver lidt slatne, så giv dem en ordent bundvanding om aftenen i stedet for at gå og sjatvande. Det giver bare skorpe og ikke meget til rødderne, som jo gerne skal trænes til at opsøge vandet omkring sig i stedet for at sidde og dovne.
Og rigtig god fornøjelse med træerne.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 28-08-03 20:45

men det er helt ok, at plante her i sep. hvor det bliver lidt halv koldt om natten og snart meget kolder ???

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-08-03 23:08

I løbet af de næste måneder kan du købe barfodstræer. De er billige og nemme at have med at gøre, og kan plantes, i hele perioden frem tyil april - maj måned, så længe du kan komme i jorden. Barfodsplanterne har altså en begrænset plantesæson. Derimod kan klump - og potte planter, plantes hele året rundt.

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 29-11-03 13:00

Du kan plante så længe du kan grave i jorden. Dog er det bedst at plante om efteråret.