/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Fobi - lukkede rum
Fra : heseda
Vist : 352 gange
50 point
Dato : 23-08-03 23:21

TV2 - Godaften Danmark - viste her i foråret, nogle personer, der blev behandlet forbi.
Er der nogen der har erfaring med dette og virkningen. Jeg tænker her på rum/lukkede - elevatorer og hvor kan man evt. søge hjælp til forbi?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-08-03 00:44

Det skal normalt behandles med psykoterapi. Du kan se nogle links til det her - men du bør opsøge din egen læge, sådan du får en henvisning fra ham / hende. På den måde er der en god chance for, at du slipper for selv at skal betale for hele behandlingen

Mvh Erling

http://www.escal.dk/fobier1.htm

http://www.e-psyk.dk/tema/TemaFrameJs2.htm

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-08-03 00:44

Det skal normalt behandles med psykoterapi. Du kan se nogle links til det her - men du bør opsøge din egen læge, sådan du får en henvisning fra ham / hende. På den måde er der en god chance for, at du slipper for selv at skal betale for hele behandlingen

Mvh Erling

http://www.escal.dk/fobier1.htm

http://www.e-psyk.dk/tema/TemaFrameJs2.htm

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-08-03 00:45

Det skal normalt behandles med psykoterapi. Du kan se nogle links til det her - men du bør opsøge din egen læge, sådan du får en henvisning fra ham / hende. På den måde er der en god chance for, at du slipper for selv at skal betale for hele behandlingen

Mvh Erling

http://www.escal.dk/fobier1.htm

http://www.e-psyk.dk/tema/TemaFrameJs2.htm

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-08-03 00:46

Ups - sorry - langsom upload, så den blev s'gu' lige fyret af et par gange

Erling

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 24-08-03 11:18

Jeg behandler en del med fobier - lukkede rum elevatorer mv er ofte fortrængte oplevelser i barndommen eller tidligere liv (hvad enten man tror på det eller ej). Jeg bruger regressionsterapi til fobier og det er nok i de fleste tilfælde. Hvis det ikke er nok kan kognitiv terapi hjælpe.

Kig evt. forbi min hjemmeside www.hypnosedoktor.dk

Mark

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 24-08-03 21:33

Jo TAK for indlæg.
I fjernsynet TV2- så det ud som om det kun tog et øjeblik - så var den sag ude at verden!
For mit vedkommende er det således at det opstod for 3 år siden - jeg har ALDRIG før haft tendenser til forbi.
Jeg forstår ikke hvorfor pludselig er opstået, men det føles meget ubehageligt.
Er det måske noget man overvinder i løbet af tiden - eller skal der profesonelt hjælp til?

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 24-08-03 22:04

Den kognitive terapi metode går blandt andet ud på at udsætte sig for det fobien handler om og så overbevise sig selv om at det er OK - altså f.eks. tage 20 ture med elevatoren en dag og gentage det. Evt. kan man tage en ven med. Nogen gange kan det være nok andre gange skal der professionel hjælp til. Hypnoterapi kan man ikke klare selv - det kræver vejledning.

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 24-08-03 22:06

Hvad skete der i forbindelse med det opstod for 3 år siden ? ?

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 26-08-03 00:22

Tja - det er nok lidt svært at forklare. Vi var på "team building" kursus - udendørs. Det var over 2 dage i den fri natur. Vi byggede en bivuak til overnatning - det begyndte at regne. Jeg lå i midten - 2 på hver side af mig - jeg følte jeg ikke kunne komme ud, med det var jo selvfølgelig ikke tilfældet. Siden har vi været med tog til Østrig - sovetog, hvor bl.a vinduerne ikke kunne åbnes. Det blev for meget for mig. Jeg sad i restaurations vognen( ingen spiritus) og holdt mig vågen hele turen 8 timer. Jeg følte mig klemt "inde". Siden den tid har jeg følt utilpas. Feks. hvis vi skal ud at flyge - flyver tankerne igennem mig ( normalt elsker jeg at flyve - og har da også overvundet det, men tanken strejfer mig dog) - Tanken om at feks. skulle med en sovebus, gør mig utilpas. I den første tid, efter bivuak og turen og frem og tilbage fra Østrig, kunne jeg have tanken også i vores campingvogn (om ikke at kunne ud) - jeg elsker at camperer og kan også overvinde det - men tanken strejfer mig. Det første jeg gør, når jeg skal i teater eller biograf, er at finde ud af hvor nødudgangen er - før i tiden har jeg aldrig tænkt over dette.

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 26-08-03 08:33

Det er en meget typisk beskrivelse du kommer med - det starter med en enkel hændelse og breder sig. Det skyldes den måde vores hjerne er wired på. Der er skabt en forbindelse mellem lukkede rum og angst/stress responsen hos dig og nu forsøger din hjerne at "lære" systemet at reagere ligesådan i situationer der ligner. Det var den slags overlevelsesmekanismer der hjalp os da vi var hulemennesker - de hjælper bare ikke her i år 2003 men hjernen har ikke ændret sig. Du kan altså forvente at det bliver værre hvis du ikke får stoppet processen.

Du skal have brudt den grundliggende forbindelse på hovedafbryderen for at blive i lednings sproget. Blokeringen blev skabt pga noget du har fortrængt. Du er velkommen til at skrive direkte til mig på mark@hypnosedoktor.dk Jeg skal ud at rejse er føst tilbage den 3. september og kan ikke svare før da.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Dkspas

Dato : 29-10-03 21:38

Til Erling:
Er det som du siger, så enkelt, at man bare kan få en henvisning fra sin læge?
Det er ikke mine erfaringer....... Har en veninde som har en form for social fobi. Det er først noget hun lige har fortalt, men hun har haft det i større eller mindre grad gennem en årrække. Men nu er det så begyndt at hæmme hendes hverdag.
Hun gik til sin læge for et par dage siden og blev anbefalet fobiskolen(mener det hedder sådan), her skal hun så betale over 20.000 kr. for at deltage i et terapiforløb. Hun er studerende og kan umuligt skrabe så mange penge sammen. Er der andre muligheder? Hvad kan jeg som veninde evt. gøre?

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 30-10-03 16:09

Jeg må nok give Dkspas ret, det er nok ikke lige til at få en henvisning fra sin læge. Det er meget aktuelt lige i øjeblikket lykkepiller/ psykoterapi.
Jeg hælder dog lidt til hypnose, men er dog stadi i tvivl, virker det over længere sigt og hvor meget koster det?