/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computeren vil ikke starte op
Fra : J9
Vist : 265 gange
200 point
Dato : 22-08-03 12:11

Jeg har for første gang kastet mig ud i at samle en computer af delvist nye og delvist brugte dele. Mit problem er bare, at skidtet ikke vil starte. Når jeg trykker på power-on knappen sker der ganske enkelt ingenting - heller ikke køleren kører.

Jeg har forsøgt at starte op med en skrabet version (kun én ramklods og uden harddisk, brænder og floppy), men det gav intet resultat.
Desuden har jeg prøvet at vende de forskellige LED connectorer (men så vidt jeg kan forstå, har det slet ingen betydning…?)

Computeren består af disse komponenter:
Nyt:
- Codegen 6049 300 W miditower
- Maxtor 40 GB DiamondMax Plus harddisk
- Sony diskdrev
- AOpen CRW 5224

Brugt (og tidligere velfungerende):
- Matsonic MS8308D/E socket A SIS 730S 200MHz bundkort
- AMD Duron 800 CPU
- 2 x 128 MB SDRAM PC133

Håber nogen kan hjælpe... og skær det gerne ud i pap, for jeg er stadig relativ nybegynder på dette område.

Janine

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-08-03 12:21

Hejsa

Du har sat ledninger fra kabinettet forkert !!!!!
slå op i manualen eller se om det står på bundkortet hvor de forskellige ledninger skal sidde
det er sansynligt det kun er "power/sw som sidder forket.
prøv evt. at vende stikket om

Kommentar
Fra : J9

Dato : 22-08-03 12:59

Som nævnt har jeg prøvet stort set alle kombinationsmuligheder uden held. Jeg går ud fra at den ledning, du nævner, er den, der hos mig hedder M/B SW. Den har jeg også prøvet at vende.

I manualen ses:

Pins:

Power LED: Pins 2-4-6 (-- fra kabinettet går kun 2 ledninger, som jeg har prøvet at placere på forskellig måde i de tre mulige)
Speaker: Pins 1-3-5-7 (-- fra kabinettet går kun 2 ledninger, som jeg har sat i pin 1 og 7)
HDD LED: Pins 15-16
Reset Switch: Pins 17-18
ACPI LED: Pins 19-20 (-- denne ledning findes ikke)
Power Button/Suspend Switch: Pins 21-22 (-- haer har jeg placeret ledningen M/B SW)

Janine

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-08-03 13:50

Desværre kan manualen ikke hentes her
http://www.matsonic.com.tw/eng/update.htm#ms8308e

prøv evt. at sætte power/suspend/sw i 19-20

Kommentar
Fra : J9

Dato : 22-08-03 15:55

Virker heller ikke...

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 22-08-03 16:48

Der er noget der tyder på at det enten er selve strømforsyningen, ledningen dertil eller de stik der fører strømmen videre til bundkort m.v. det er galt med.
Undersøg om stikkene sidder rigtig i, rusk lidt i dem - måske er der en ledning løs.
Lån ellers et måleinstrument og find ud af hvor strømmen ophører.
Bare en ide.
Mange hilsner

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-03 17:30

Sidder strømforsyningen ordentlig på bundkortet
Prøv lige uden ledninger fra kabinettet.
Skrabet udgave også uden RAM-klods
Uden skærm/mus/tastatur/diverse AGP/PCI-kort........tom maskine.
Tænd for comp. (giver den en lille bitte lyd fra sig)
Find ud af hvilken ledning der kommer fra startknap
sæt denne to-bens ledning i 21-22
Nu skulle den gerne hyle.
Lad os høre, hvad der sker.
Emesen.

Kommentar
Fra : J9

Dato : 22-08-03 19:10

>Sidder strømforsyningen ordentlig på bundkortet

Ja, det skulle jeg mene.

>Prøv lige uden ledninger fra kabinettet.
>Skrabet udgave også uden RAM-klods
>Uden skærm/mus/tastatur/diverse AGP/PCI-kort........tom maskine.
>Tænd for comp. (giver den en lille bitte lyd fra sig)
>Find ud af hvilken ledning der kommer fra startknap
>sæt denne to-bens ledning i 21-22
>Nu skulle den gerne hyle.
>Lad os høre, hvad der sker.

Hmm, den reagerer stadig slet ikke. Ingen lyd overhovedet. Så er det måske strømforsyningen, den er galt med, eller bundkortet, der er røget, som Per foreslår...

Måske skulle jeg bare ofre sparegrisen og få en fagmand til at kigge på det...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-03 19:20

Et dumt spørgsmål - får din comp overhovedet noget strøm.
Er der en sikring bag på maskinen.
Prøv
Uden tilslutning af bundkort - kun strømforsyning
sker der så noget når du tænder
Det strømkabel der skulle gå til harddisk er der 12v på rød/sort
Emesen.

Kommentar
Fra : J9

Dato : 22-08-03 19:37

>Et dumt spørgsmål - får din comp overhovedet noget strøm.
>Er der en sikring bag på maskinen.

Nej, ikke så vidt jeg kan se.

>Prøv
>Uden tilslutning af bundkort - kun strømforsyning
>sker der så noget når du tænder

Nej, stadigvæk ingenting.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-03 19:52

Den sidste prøve er der strøm til maskinen. sæt det strømstik der ellers går til comp. hen til en printer eller andet og se om det virker.
virker det så sæt det tilbage til comp.
Det strømkabel der skulle gå til harddisk er der 12v på rød/sort
Ellers er det strømforsyningen.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-03 19:54

Sikringen kan være placeret inde i den kapslede strømforsyningsboks.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-03 19:56

En glasrørssikring 5x20 mm, sidder på printkortet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-03 19:56

Pas på der sidder kondensatorer der inde.
Emesen.

Kommentar
Fra : J9

Dato : 22-08-03 20:09

>Den sidste prøve er der strøm til maskinen. sæt det strømstik der ellers går til comp. hen til en printer eller andet og se om det virker.
>virker det så sæt det tilbage til comp.

Strømkablet er tilsyneladende ikke problemet.

>Det strømkabel der skulle gå til harddisk er der 12v på rød/sort

Jeg er ikke helt med på, hvad det er for et strømkabel, du mener.

----
>Sikringen kan være placeret inde i den kapslede strømforsyningsboks.

Jeg tror, jeg afholder mig fra at pille ved mere og får én anden til at se på maskinen.

Men mange tak for alle forslagene.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-08-03 20:16

Go ide J9

en skam vi ikke kan komme ind og hente manualen, således vi kan guide dig korrekt igennem...
ellers mange gode forslag,
men jeg holder stadig på det som jeg skrev i min første komm.

Kommentar
Fra : J9

Dato : 22-08-03 20:25

Jeg skal nok vende tilbage, når jeg har fået maskinen tjekket. Håber det giver resultat.

Kommentar
Fra : J9

Dato : 26-08-03 13:48

Ja, så fik jeg en fagmand til at kigge på pc'en. Hans konklusion var, at det enten var bundkortet eller CPU'en, der var brændt af. Og efter at have hørt ham forbande AMD godt og grundigt, besluttede jeg at købe mig et nyt bundkort samt en Intel Celeron processor. Så nu glæder jeg mig til at få en forhåbentlig velfungerende PC hjem i dag.

Kommentar
Fra : micdk

Dato : 06-09-03 01:23

ja du har nok selv ødelagt den med statisk el......HUSK altid at aflade på strømforsyningem eller noget andet metal.
Og saml aldrig en pc på gulvtæppet.
Jeg har selv brændt en ram klods af på den måde....
Hilsen michael rasmussen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-10-05 17:43

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Kommentar
Fra : J9

Dato : 19-10-05 14:02

Hej dk
Som jeg skrev i mit sidste indlæg, var det formentlig bundkortet eller CPU'en den var gal med, og den eneste løsning var at købe nyt. Dermed var der egentlig ingen af indlæggene, der havde løst mit problem. Skal jeg acceptere en af dem som svar alligevel?
Hilsen
Janine

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-10-05 14:50

tjae, jeg er ved at rydde op i mange hundred kandu mail, derfor kom jeg også forbi her.
men du afgør selv om du vil lukke tråden, du har jo "mistet" pointene ved oprettelse at denne tråd.