/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk på glas
Fra : lena_j
Vist : 5196 gange
40 point
Dato : 22-08-03 08:53

Er der nogen der ved, hvordan man fjerner kalkpletter på glas. Jeg har prøvet med alm. kalkfjerner, eddike og saltsyre. Og det hjælper overhovedet ikke. Håber nogen har et godt råd...

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 22-08-03 09:07

Er det fra opvaskemaskinen??
Hvis det er det, så mener jeg ikke at det kan lade sig gøre

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 22-08-03 09:29

Er du sikker på det er kalk? Et bad i eddike på en times tid tager altså temmelig meget kalk har jeg erfaret.

/dortedyg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-08-03 09:32

Hvis du har brugt saltsyre og de ikke er gået af, så er det ikke kalk men glaspest og det er der intet at gøre ved. Glaspest opstår oftest i forbindelse med opvask i maskine.

Her Leth's råd :

[citat]
Kalk i glas

Hvad skal du bruge
· Vand og groft salt
· Blød Klud

Sådan gør du
1. Dyb en klud i vand og groft salt og rens kalken af

Hvis glassene har et blåligt skær når de holdes op mod lyset har de glaspest, og det kan ikke fjernes
[/code]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 09:38

Dette har sikkert ikke meget med dit kalk at gøre, men når glas får et "dugget" skær fra opvaskemaskinen, så fjernes dette let ved næste maskinvask. Tilsæt 1-2 spiseske fuld citronsyre i sæbeskuffen, sammen med dit opvaske- pulver eller tablet. Citronsyre i pulverform (som salt), kan du købe hos nærmeste Matas.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : pov

Dato : 22-08-03 10:06

Efter afkalkning af kaffemaskine, bruger jeg afkalkningsvandet i de glas der er kalkrende i og ladet det stå til næste dag hvor jeg så hælder væsken i et evt. andet objekt hvor der er kalk der skal væk.(dog ikke i noget der er forkromet, da det bliver ætset væk) Det glas der har stået natten over vaskes af med det samme. Det har endnu ikke fejlet.

vh Povl

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-08-03 14:54

Hvis nu det rent teoretisk ikke er drikkeglas/opvaskemaskine, det drejer sig om, men for eks. mørtelstænk på en vinduesrude, så har vi en ny situation, idet det meste mørtel nu om stunder indeholder både kalk og cement. så skal du til at lede efter en metode at fjerne beton på. Hvad med én af de der plast-vinduesskrabere med et Stanley-knivsblad på tværs til at rense maling af vinduesruder med? tit på tilbud i discountbutikkerne til en tier eller mindre. En farvehandler cil nok sælge den for 15 kr. mod beskrivelsen.
Mvh.
pbp

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 22-08-03 15:13

Jeg troede (Søren =)) at man skulle bruge citronsyren i en tom opvaskemaskine

/dortedyg

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 15:45

Hej dortedyg
Næhhh! Vi bruger det som beskrevet hjemme hos os, og med fint resultat. Vi bruger kun citronsyre- pulver/salt, når vores klare glas-ting begynder at få et dugget / hvidt skær (det kan ikke polleres af).
Det bliver da hulens svært at få af glassene i en tom opvaskemaskine - ik'
Søren

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:32

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>