/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Mobil Telefon og hjemme tlf.?
Fra : M8M
Vist : 574 gange
10 point
Dato : 19-08-03 14:42

Jeg er selvstændig og har mit eget 1 mands firma.
Jeg har haft 2-3 mobiltelefoner og har også en stationær tlf mens jeg har været selvstændig.
Nu har jeg købt en ny mobil tlf, og har køøbt den som erhvervs abonnement.
Mit spørgesmål er så:
Kan jeg trække all telefonerne helt fra i skat?
Hvad med de gamle mob. tlf.? Skal det absolut være et erhvers abonemment før jeg kan trække det fra?
Jeg bruger næsten kun mine tlf. til arbejdet. (hvis der er nogen der spørger
Hvad med mit ADSL?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-08-03 14:52

Du vil altid blive beskattet med et beløb, der tidligere var 3000-, for din fastlinietelefon.
Hvis der er en klar afhængighed mellem dit arbejde og ADSL kan du trække hele ADSL forbindelsen fra. Det kan jeg, der driver et firma der fremstiller software til virksomhedsstyring.
Mobiltelefonerne kunne sikkert sættes i klasse med ADSL linien, hvis du ikke kan drive firmaet uden.

Kommentar
Fra : M8M

Dato : 19-08-03 15:17

Dvs. det er et spørgesmål om formulering til skattevæsenet?
Jeg er alternativ behandler, men har min egen hjemmeside hvor mine klienter selb bokker tider osv..
Så jeg er vel også ret så meget afhængig af ADSL?
Jeg forstår desværre ikke dit svar MHT. fastnet tlf.?????
Jeg har kombineret fastnet/adsl pris, hos TDC. Og jeg har også betalt 900 for oprettelse af tlf. og 900 ca. fo oprettelse af ADSL.
Kan jeg trække alt fra pånær et beløb der tidligere var 3000? Og er det om året vi taler?
Mit adsl er også et erhversabonnement.

Men kan jeg ikke bare trække det fra og så se hvad der sker?

M

Accepteret svar
Fra : hedefelt

Modtaget 20 point
Dato : 19-08-03 15:30

lav en søgning på www.toldskat.dk og du får svaret:
---------------------------------------------------------------
Fri telefon
Værdien af fri telefon er i 2003 på 3.000 kr. om året eller 250 kr. månedligt, uanset hvor mange fri telefoner, den ansatte har til rådighed.

De skal ikke skal trække A-skat og bidrag af værdien af fri telefon, men De skal indberette værdien af fri telefon i rubrik 54 på oplysningssedlen.

Har De i forbindelse med en hjemmearbejdsplads til en ansat stillet såvel en fri dataforbindelse, hvor den ansatte helt eller delvist har adgang til virksomhedens interne netværk som en fri telefon til rådighed via samme telefonlinie , skal den ansatte ikke betale skat af værdien. De skal derfor ikke indberette værdien på oplysningssedlen. Har de derudover stillet én eller flere ekstra telefoner til rådighed, skal De indberette værdien af heraf, dvs. højst 3.000 kr. om året eller 250 kr. månedligt, i rubrik 54 på oplysningssedlen.
-----------------------------------------------------------------------------------

Sagt lidt anderledes alle telefoner betales af firmaet og firmaet hæfter for hele regningen. Du skal selv beskattes af fri telefon med de 3000 om året. Har du derudover en privat telefon, som du selv betaler kan dette beløb fratrækkes den fri telefon. Eks. du betaler selv 600 i kvartalet for egen telefon - 2400 om året du skal derfor beskattes af 600 (3000-2400)

Kommentar
Fra : M8M

Dato : 19-08-03 23:01

ok tak for jeres savr*S*.
Jeg vil da straks søge på toldskat.dk

Men jeg er ny herinde, og vil jo gerne give jer point.
Kan man give jer begge point?

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 20-08-03 08:17

Nej desværre kun den ene!

Godkendelse af svar
Fra : M8M

Dato : 22-08-03 00:39

Tak for svaret hedefelt.