/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
relativitetsteorien
Fra : dolphine
Vist : 431 gange
20 point
Dato : 18-08-03 17:10

vær sød at definer relativitetsteorien er nybegynder

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 18-08-03 17:14
Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 18-08-03 17:16

Eller prøv denne......den er nok mere fyldest gørende.
http://www.leksikon.org/art.php?n=4778

hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-08-03 17:17

Relativitetsteorien tager, som navnet antyder, udgangspunkt i, at tingene er relative - og altså at opfattelsen af, hvad der sker, er afhængig af, hvordan det opleves.

Forestil dig et tog, som kører med 140 km i timen. Du står i midtergangen og kaster en bold fremad med 20 km i timen. Da bolden "indeholder" togets hastighed + dens egen hastighed, ville en person, som iagtog det udefra, se det som om bolden røg fremad med 160 km/timen (den absolutte hastighed).

Da du er en part af systemet i drift, ville du ikke føle de 140 km/timen - fordi du selv flyttes med den hastighed. Du ville opleve bolden som noget, der bevægede sig fremad med 20 km/timen - i forhold til dig = den relative hastighed.

Pointen er altså forskellige opfattelser alt efter situationen.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 20:19

På forunderlig måde hænger det også sammen med : http://www.umich.edu/~gs265/bigbang.htm

..eller på engelsk : http://www.umich.edu/~gs265/bigbang.htm

Det er i hvert fald også et sted at starte.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 20:21

UPS..ada... det første link sku' ha' været : http://www.mejling.dk/undervisning/biologi/evolution.html#bigbang

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 20:26

Det kiksede lidt men min pointe skulle have endt her : http://www.damtp.cam.ac.uk/user/gr/public/

Sorry...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 21:14

E = m gange c (i anden)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 21:32

Jeg undskylder lige overfor en 'nybegynder' : Lidt langhåret at stikke dig disse link. Det kan være svært at holde tungen lige i munden i disse emner. Egentlig hører relativitets spørgsmål jo hjemme i kategorien : Fysik eller Philosofi ikke i Kemi, men lad nu det ligge. Mine link's hører vel egentlig også hjemme under Astronomi eller Kosmologi.

beckski's kommentar skal forstås: Energien er lig Massen gange Lysets hastighed ganget med sig selv. Dette er en udledning af relativitets teorien ikke en definition på den.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 22:07

du kan sgu da ikke definere en teori...
eller du kan sige hvad einstein tænkte og hvad den i praksis betyder for (særligt) energiudladningen i en atom bombe....

BECK

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 22:12

beckski -> Læs lige dette spørgsmål en gang til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 22:13

[citat]
definer relativitetsteorien
[/code]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 22:22

har jeg gjort, mester!
men jeg siger også at man kan ikke definere en teori ... med mindre det er klart hvad man vil have forklaret

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 22:30

Relativitets teorien har affødt en ny opfattelse af de basale naturlove: Tyngekraft, hastighed, magnetisme osv.

Disse prøvede Einstein (uden held) at samle i en samlet feltteori.

Denne forening af naturlovene : EN STOR NATURLOV (Unification theory)

bygger bl.a. på relativitetsteoriens fundament.

Jeg citere følgende fra et af mine link :

[citat]
Unification

The basic premise of grand unification is that the known symmetries of the elementary particles resulted from a larger (and so far un known) symmetry group G. Whenever a phase transition occurs, part of this symmetry is lost, so the symmetry group changes. This can be represented mathematically as

G -> H -> ... -> SU(3) x SU(2) x U(1) -> SU(3) x U(1).
Here, each arrow represents a symmetry breaking phase transition where matter changes form and the groups - G, H, SU(3), etc. - represent the different types of matter, specifically the symmetries that the matter exhibits and they are associated with the different fundamental forces of nature. These fundamental forces are the following:

Electromagnetism: The group U(1) is associated with the electric and magnetic forces, that is, phenomena such as electricity and light. It was Maxwell's great achievement at the the end of the nineteenth century to unify electric and magnetic effects into one single mathematical theory - electromagnetism.

Weak nuclear force: This is the nuclear force associated with radioactivity in many unstable nuclei. In particular, it is associated with the decay of a neutron into a proton. The weak nuclear force was unified with electromagnetism by Weinberg and Salam in the late seventies, into what is known as electroweak theory and which is described by the group SU(2)xU(1). Predictions from this standard unified model were confirmed at the CERN particle accelerator in Geneva in the early 1980's.

Strong nuclear force: The group SU(3) is associated with the strong nuclear force which binds together neutrons and protons inside nuclei. The mathematical theory describing the elementary particles in this theory - quarks and gluons - is known as quantum chromodynamics (QCD). The model is well understood in principle but, in practice, quantitative calculations prove to be very difficult. Models which unify the strong nuclear force with electroweak theory are known as grand unified theories or GUTs.

Gravity: The weakest force of all - the gravitational force - is not included in the above scheme. The unification of the other fundamental forces with gravity is one of the great intellectual challenges facing theoretical physics. A number of possibilities exist, such as superstring theory, and they are known as TOEs, that is, theories of everything.
The analogue of water may again prove useful in understanding the concept of symmetry and symmetry breaking. The liquid phase of water is rotationally symmetric, that is, it looks the same around each point regardless of the direction in which we look. We could represent this large three-dimensional symmetry by the group G (actually SO(3)). The solid form of frozen water, however, is not uniform in all directions; the ice crystal has preferential lattice directions along which the water molecules align. The group describing these different discrete directions H, say, will be smaller than G. Through the process of freezing, therefore, the original symmetry G is broken down to H.
[/code]

Dette er ude for nummer for en nybegynder. Sorry dolphine, det er ikke for at spille smart, men relativitetsteori og naturlove er ikke lige sådan at forklare. Det er hårdt arbejde i mange år.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 22:33

så lad dolphine lære om relativitetsteorien når han/hun har den nødvendige viden....
man må kravle før man kan gå

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 22:36

Selve relativitetsteorien i letfordøjelige småbidder kommer her : http://www.bartleby.com/173/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : themighty

Dato : 18-03-04 11:33

den bedste formulering af relativitetsteorien...

Hvis du ligger din hånd på en brændvarm kogeplade kan ét sekund føles som en hel time..... MEN hvis du ligger hånden på en brændvarm kvinde så kan en hel time føles som ét sekund.... var det noget der ku bruges

Kommentar
Fra : themighty

Dato : 18-03-04 11:34

dvs... E=Mc^2

energi = mASSE (GANGE) lysets hastighed i anden..........

Kommentar
Fra : carlfrlarsen

Dato : 24-03-04 13:33

Hi, dolphine
Relativitetsteori!
Spørgsmål:
Hvilken af dem vil du vide noget om der er nemlig to teorier. Den første fra 1905 eller den fra 1916?

Carlfrlarsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:25

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>