/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hvor farligt er et hul i lungen??
Fra : oscar03
Vist : 7439 gange
80 point
Dato : 18-08-03 14:25

Min veninde fødte for 48 timer siden en lille pige 7 uger for tidligt. hun vejede 2034 gram og målte 42 cm.
Hendes moderkage rev sig løs og lille Laura blev født ved akut kajsersnit. Umiddelbart virkede alt OK, men
her til morgen har de fundet ud af at hun har et hul i den ene lunge. Nu er mit spørgsmål: hvor farligt er det, kan det
gå i sig selv eller er det noget hun faktisk kan dø af??
De nybagte forældre aner ikke noget, så nu ville jeg se om jeg kunne skaffe bare antydningen af et svar

tak
oscar03

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 18-08-03 14:37

Det var da trist - heldigvis kan jeg intet finde om emnet, for det er som regel værre når man læser om den slags - så ser man rædsler overalt.

Jeg er sikker på at forældrene kan få svar hos lægerne, og derefter underrette familie og venner. Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke vil svare på noget.

Hvis du får lov af moren/ forældrene så kan du da osse selv spørge - det er jo tilladt at være bekymret.

Spørg dog direkte - spørg til hvor farligt det er - ( og om det overhovedet er alvorligt )
- selvom nogen herinde har oplevet noget lignende - er det måske slet ikke det der passer på den lille Laura.

Varme tanker til Laura og hilsen fra

Karina

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 18-08-03 14:51

tak for tankerne, jeg ved det, men det var også bare for at få lidt forberedende tanker...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 18-08-03 15:08

Ja det kan jeg godt forstå - men ligeså snart du finder ud af noget om det - melder spørgsmålene sig og så er det bedst der er en - ansigt til ansigt der kan svare på dine spørgsmål og lytte til dine bekymringer.

Karina

Kommentar
Fra : bianca

Dato : 18-08-03 16:06

Hejsa Oscar!

Jeg vil støtte Karina, det er nemmere at gå til lægen på afdelingen og spørge der!
Du kan sikker få et svar her men der er stor sansynlighed for at det måske kunne komme til at skræmme dig mere end nødvendigt!!

Held og lykke og god bedring med den lille pige!!

Bianca

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-08-03 16:33

>Oscar03.

Jeg synes det virker bekymrende, at du er orienteret om barnets tilstand inden, eller uden at forælderne, som vel er de nærmeste, er orienteret. Det er da ikke normal praksis, eller???

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 80 point
Dato : 18-08-03 16:43

Oscar.. Et hul i lungen betyder at lungen falder sammen i brystkassen (pneumo thorax) - man plejer at indlægge et dræn med ventil, således at man, når der udåndes, presser luft ud af brystkassen, og når der indåndes, så opfyldes lungen med luft. Den luft siver så igennem til brystkassen, sålænge hullet er der.
Det går normalt hurtigt hvis det er en lille brist. Lægerne vil meget hurtigt se om det går hurtigt fremad, og drænet så kan tages ud igen.
Det er kun farligt for så vidt lungen ikke foldes ud, og man ligger sådan at lungen ligger og presser på hovedpulsåren.
Snak med lægen, eller rettere hjælp forældrerne til at få snakket med lægen og du kan så som bisidder lægge pres på at få en god forklaring.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-03 18:12

>Oscar

Du skal lade forældrene selv tale med lægerne.

Som ram siger undrer det også mig at du, som en veninde, ved mere end forældrene. Lægerne har tavshedspligt.

Det er ikke ondt ment, men jeg synes ikke at du skal blande dig. Lad forældrene høre fra de sagkyndige uden en "mellemmand".

mvh ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-03 18:35

Jens, det hul i lungen, som du tænker på, er nok sådan et, der et opstået ved en eller anden skade. -man plejer at kalde det en sammenklappet lunge..... Det lyder da usandsynligt, at et lille nyfødt barn skulle være født med sådan et...
Måske er der noget, som nogen har misforstået...
Hvis forældrene er meget unge og har svært ved at forstå, hvad lægerne siger, så kunne du eller en anden jo være bisidder ved den næste samtale med lægen.
Men lægerne er jo meget dygtige i dag, så umiddelbart virker det ikke voldsomt alarmerende, at en lille pige, der er født 7 uger for tidligt, -har nogle lungeproblemer. Du kan bedst hjælpe, ved at lytte til forældrene, og prøve at bremse dem lidt, hvis de kører op i overbekymring. Støt dem i at søge klar besked fra personalet på afdelingen. Jeg går ud fra, at lille Laura skal være indlagt et stykke tid endnu. Det er jo en flot vægt hun har, når man regner med, at hun er født så meget for tidligt. -så det skal nok gå.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-03 18:47

>oscar03

Du kan ikke her på kandu skaffe bare antydningen af svar. Hvorfra skulle brugerne dog have kendskab til det konkrete tilfælde?

mvh ans

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-08-03 21:43

Birgitta - Hvis der er hul i lungen, så er resultatet altid en sammenklappet lunge=Pneumo Thorax.
Og det kan sagtens opstå spontant, f.eks ved at en uskadelig lille væskefyldt cyste i overfladen brister.
Det eneste tilfælde et hul i lungen ikke medfører pneumo thorax, er hvis lungen hæfter til lungehinden, og det gør den kun hvis man har haft en hæftig lungehindebetændelse. Man har sågar brugt (bruger det måske endnu) at skabe en lungehindebetændelse ved operation (hvor man drysser sølvnitrat på lungen), for at forhindre gentagne spontane pneumo thorax.

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : oscar03

Dato : 19-08-03 08:32

Tak for svaret JensT.... Jeg ved ikke mere end forældrene, og blander mig
ikke... søger blot info om situationen...det var der vist en del der misforstod...
men tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-03 08:40

-> oscar03

Beklager, men jeg har nok misforstået dit indlæg. Forældrene var blevet orienteret, men havde ikke kendskab til sygdommen.

Mener stadig at lægen på afdelingen skal orientere forældrene. Der kan jo være andre komplikationer.

Håber på det bedste for den lille ny.

mvh ans