/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Små grønne flimrende prikker
Fra : pece
Vist : 1035 gange
300 point
Dato : 14-08-03 18:11

Jeg har på det seneste fået følgende problem:

Når jeg ser billeder - såvel stills som levende - på min pc så er der begyndt at komme en hel masse små grønne flimrende prikker på de områder af billedet hvor der burde være sort, eller næsten sort.

Hvad kan det mon skyldes? Jeg har en fladskærm og såvel den som pc'en er ca. ½ år gammel. Er det skærmen eller måske grafikkortet?

Hilsen Fl.

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 14-08-03 18:14

Hejsa Pece, det er lidt svært at afgøre, men er det samme sted på skærmen hver gang, eller flytter "prikkerne" med i andre sammenhænge? Er der ikke noget system i nogen af delene, så brug den gode gamle udelukkelses-metode !

Flyt skærmen til en anden pc eller pc´en til en anden skærm, så finder du snart ud af hvor fejlen er !

Du kører ikke for mange hz på dit grafikkort, sådan at skærmen ikke kan følge med?

/Kenneth

Kommentar
Fra : tjoh

Dato : 14-08-03 21:24

Prikkerne er sandsynligvis subpixelfejl, i kategorien: "unstable dots".
Det betyder at de af den ene eller anden grund, bliver ved med at tænde og slukke.
Hvis din skærm er så ny, ville jeg klage der hvor jeg havde købt den.
Du skal bare være opmærksom på at et ofte kan være en sej kamp, da mange af producenterne, i deres garantibestemmelser skriver at de tager forbehold mod pixel/subpixel-fejl.
Men jeg tror at de fleste vil reparere den/ombyttet den inden for garantien, hvis det er en "unstable dot" eller flere.
Men som sagt, bare vær meget emsig, det betaler sig tit.

Håber dette hjælper.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-08-03 23:16

På mit arbejde har jeg fået fladskærm. Der skulle jeg stille den til 85 hz. Det gjorde jeg, og så er den meget fin og skarp.
Prøv det.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 15-08-03 07:35

Inden du klager til forhandleren så skal du undersøge hvor mange pixelfejl producenten vil acceptere. Der er nemlig meget stor forskel på tolerancen hos de forskellige producenter, men generelt kan siges at jo billigere skærm jo flere pixelfejl bliver der accepteret.

Men der skal som hovedregel være mindst 20 pixelfejl, og de skal være synlige hele tiden...

Men prøv at ændre opsætning, hz på både skærm og grafikkort først !

/Kenneth

Kommentar
Fra : pece

Dato : 31-08-03 18:33

Tak til de der har forsøgt at hjælpe mig - jeg har været væk fra min pc i en del dage og har først fået kigget på jeres forslag nu.

Kan for det første oplyse at problemet ikke er forsvundet selvom skærmen har haft en lang pause. Fænomenet er stadig at visse baggrunde, samt områder på billeder (stills såvel som levende) som burde være meget mørke, bliver oplyst af små flimrende grønne prikker. Prikkerne følger altså billederne og står ikke samme sted hele tiden på skærmen.

Jeg har forsøgt at ændre på herz'ne - de stod på 60 hz og jeg kan max. sætte den op til 75. Men det gav ikke noget.

Jeg har download'et et program CheckScreen i dag og kørt det - det giver pæne testbilleder lige på nær et sted hvor jeg også får prikkerne: Når jeg vælger 'Master Test' og får 'prøvebilledet' frem, så er der lige præcis grønne prikker i nummer 2 kvadrat fra venstre i den nederste række farveskalaer (den med de grå toner, og det er altså den næst-mørkeste af dem der flimrer). Hvis een af jer har dette testprogram kan det måske give inspiration til hvad der kan være galt.

Hilsen Fl.

Kommentar
Fra : 6max

Dato : 17-09-03 13:20

Du skriver at prikkerne IKKE står det samme sted på skærmen hele tiden, og det er lidt mere usædvanligt. Så synes jeg du hurtigst muligt skal krydscheckke skærmen på anden pc... og grafikkortet på en anden skærm, så du til at starte med kan få afgjort om det er kort eller skærm der fejler noget. Hvis du kun har en pc, så få en af dinne venner til at stille med en bærbar, så I kan se om i kan fremprovokere prikkerne ved at kører CheckScreen fra den.

/6Max