/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Databasedesign til kalender
Fra : sorenm
Vist : 294 gange
200 point
Dato : 11-08-03 07:43

Jeg har 2 afdelinger
- en fælles
- afdeling1 (brugermålgruppe 1)
- afdeling1.1 (brugermålgruppe 2)
- afdeling2 (brugermålgruppe 3)
- afdeling2.1 (brugermålgruppe 4)

OSV

Jeg har en tabel til mine indtastede begivenheder.

Der skulle kunne indtastes en begivenhed således at den kun optræder kun i fælles. Der skal også kunne indtastes en begivenhed i afdeling2, således at den kun optræder der. Der skal også kunne indtastes en begivenhed i afdeling2, således at den optræder i fælles og afdeling2 eller afdeling1.

Hvordan laver jeg database designet?

Skal jeg have en tabel med afdelingerne i? Eller skal afdelinger optræde som kolonner i begivenhedstabellen? Hvad er mest korrekt? -eller er jeg i det hele taget inde på noget af det rigtige?

Hvis man vælger en afdeling ved indtastning, således man taster med enten den ene eller den anden tilknytning, så kan jeg jo bare styre udtrækkene med mine forespørgsler. Eks kan jeg trække Fælles ud sammen med oplysninger fra afdeling1. Så vil fælles mødet også optræde båd på fælleskalenderen og afdelingskalenderen.

mvs SørenM

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-08-03 13:41

Begivenhed mener jeg bør indtastes et sted evt. med flere tilhørende tabeller. (en til mange)
Valget om tilhørsforhold kan markeres ved afkrydsninger for hver gruppe.
I forespørgsel kan der så sorteres med markering =sand og så bliver alle andre sorteret fra.
Samtidig kan sorteringen få dem til at stå samlede i grupper.
Emesen.

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 13-08-03 21:23

Ok jeg laver en tabel
tblBegivenheder
begivenhedsID
titel
beskrivelse
dato
afdelingID

Og så en tabel med afdelingerne
tblAfdeling
afdelingID
afdeling

Hvordan får jeg dette til at fungere med afkrydsning. Jeg kan vel kun vælge enten eller den ene afdeling??

Skal jeg have en tabel med afdelingerne i? Eller skal afdelingerne kun optræde som kolonner i begivenhedstabellen? Hvad er mest korrekt?
Er dette i modstrid med hinanden.

mvh sørenm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 21:57

Jeg er lidt i tvivl, for der optræder jo både og.
Hvis afdelingen har noget mere end bare betegnelsen afdeling A og afdeling B skal den ligge i en tabel. men står det alene er det ok inde i tabel begivenhed.
Og der må kunne laves nogle IIf sætninger som udelukker at samme begivenhed optræder 2 gange når både A og B er i samme begivenhed.
Jeg hælder mest til Afd afkrydses inde i hovedtabellen.
Men:
begivenhedsID - er denne unik - ellers i tabel 1-mange med kombibox i formularen
titel - genbruges titlerne - så ud i en tabel 1-mange med kombibox i formularen
beskrivelse - er den unik eller genbruges den - tabel
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 22:01

hvis denne begivenhedsID går ud i en tabel
så lav ID som autonummer