/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Spiritisme / Spørgsmål
10  svendgive.. 200
navneskift
Fra : Majlind
Vist : 916 gange
50 point
Dato : 09-08-03 13:37

Hvor og hvordan henvender man sig hvis man vil have ændret sit navn??

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-08-03 13:56

På kirkekontoret i det sogn du hører til.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 09-08-03 16:02

Personer med fast bopæl i Danmark kan få foretaget navneforandring i Danmark. Det er ikke nødvendigt, at du er dansk statsborger. Er du ikke født i Danmark og derfor ikke tilført de danske ministerialbøger (kirkebøger/ i Sønderjylland personregistreret), skal alle navneforandringer ske ved ansøgning i det statsamt, hvor du bor.

Navneændring foretaget i udlandet
Selvom du har fast bopæl i Danmark, kan en navneforandring foretaget i udlandet ikke anerkendes i Danmark.
Kilde: http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=2152000

Navneforandring i sognet eller statsamtet

Navneforandring kan enten ske ved anmeldelse til sognet eller ved udfærdigelse af navnebevis gennem statsamtet. Dette afhænger af, hvilken navneforandring der er tale om.

Anmeldelse til sognet
Personer, der er født i Danmark, kan få foretaget visse simple navneforandringer ved anmeldelse til sognet (kirkebogen/ i Sønderjylland til personregistret). Det gælder for eksempel, hvis man:
- vil have ændret sit fornavn
- vil have sin fars eller mors eget efternavn
- vil have sin stedfars eller stedmors efternavn
- vil have sin fars eller mors mellemnavn.

Navnebevis gennem statsamtet
Navneforandringer, der ikke kan ske ved anmeldelse til sognet (kirkebogen/ i Sønderjylland til personregisteret), skal ske ved udfærdigelse af navnebevis gennem statsamtet. Det er tilfældet, hvis man:
- ønsker at få et nyt efternavn, eller et efternavn, der har været båret af en af sine bedsteforældre eller oldeforældre
- ikke er født i Danmark og derfor ikke tilført er ministerialbogen (kirkebogen/ i Sønderjylland personregistret). Dette gælder for ændringer af både for-, mellem-
og efternavne.

Man kan klage over statsamtets afgørelse til Civilretsdirektoratet.

Pris
Navneforandringer, der kan ske ved anmeldelse til sognet, er gratis. Visse navneændringer, der skal ske ved navnebevis gennem statsamtet, er pålagt et gebyr på 3.000,- (2003).

Flere oplysninger
Du kan få flere oplysninger om reglerne for navneændring ved at henvende dig til det sogn, personregister eller statsamt, hvor du bor. Derudover kan du læse mere om reglerne for navneændring på Civilretsdirektoratets netsted under reglerne for navne.
Kilde: http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=38977985

Se også "Hvilket fornavn?" her:
http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1571673

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-08-03 16:22

Hold da op!!!!!!!!!
Sikke en masse!!!!!

Da jeg fik ændret mit navn, ringede jeg bare til kirkekontoret, og
i løbet af meget kort tid, så havde jeg en ny dåbsattest.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Celine16

Dato : 11-10-03 23:04

Kan man så også få flere fornavne? -på samme måde? -og koster det heller ikke noget?

Mvh.
Celine

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 13-10-03 00:17

Ja, du kan få alle de for- og mellemnavne du vil have, uden at det koster noget.
Så længe du beholder dit efternavn, eller tager din mors pigenavn som efternavn, så er det gratis. Det er først i det øjeblik du vil have et helt nyt efternavn, som du ingen relation har til, det koster penge, og så koster det kr.3000,- (hvis ikke det er steget)

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Majlind

Dato : 06-12-03 10:41

Altså det er den kirke man blev døbt i, man skal kontakte ikke?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 06-12-03 12:52

Det behøver du ikke. Du kan henvende dig til kirkekontoret
der hvor du bor, og så ordner de resten.

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 09-01-04 15:14

Hej,
er der nogen der kan sige mig hvor lang tid det tager at få skiftet sit navn?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 10-01-04 00:31

Det tager ikke så lang tid, hvis papirerne er ok.
Det tager ikke længere tid end at få et nyt sygesikringsbevis
Men hvor lang tid tager det

Mone

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 16-01-04 10:47

Hej igen,
jeg ville lige spørge...når man så har fået en ny dåbsattest, har man så officielt skiftet navn? Jeg mener, er man så registreret i DK under det navn og får et nyt sygesikringsbevis så?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 16-01-04 11:31

Ja, du får automatisk tilsendt et nyt sygesikringsbevis.

Men du skal huske at du selv skal søreg for at få det ændret
alle andre steder, fks. bank, forsikring, abonnemeter osv.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 16-01-04 11:32

søreg = sørge

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 19-10-04 02:22

Hejsa

Jeg troede faktisk at det kostede penge at få et mellem navn men det gør det ikk...?
eller har jeg læst forkert :)

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-10-04 07:36

Nej, du har ikke læst forkert, det er helt gratis at få et mellemnavn.

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 19-10-04 14:26

ok mange tak Mone.....