/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan sletter jeg system filer i windo~
Fra : noname_nolife
Vist : 1465 gange
50 point
Dato : 09-08-03 10:52

Jeg har er par systemfiler som jeg ikke har adgang til men som jeg meget gerne vil slette, men windows vil ikke give mig adgang eller lov til at slette dem...KAN det lade sig gøre og jeg mener at have hørt at der er programmer der kan gøre det....??? Plz hjælp.
Filerne er "system volume information" og min virus scanner siger der er virus i den...men når jeg køre scanneren siger den at der IKKE er..?? den laver selv er popup meddelse om det..?? GET'S Me..?

Hilsen NoNo

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-08-03 11:01

min virus scanner siger der er virus i den...men når jeg køre scanneren siger den at der IKKE er..?? den laver selv er popup meddelse om det..?? GET'S Me..?

Forklar lige nærmere. Den forstår jeg ikke. Er der en popupper som siger "Gets me"?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-08-03 11:42

Get's me........no ikke helt.
Med en startdiskette har du adgang til at slette alle de filer du vil.
Når du er i windows kan du ikke slette filer der er "kørende"
Emesen.

Kommentar
Fra : Poe

Dato : 09-08-03 12:20

Ja, med en startdisk kan du få mere adgang på din computer og slette systemfiler! Men hvorfor slette systemfilerne?
Jeg ville foreslå det anskaffer dig et antivrs program, hvis den ikke ser systemfilere som skadelige så lad være med at slette dem! Er du sikker på det ikke er en der prøver at narre dig til noget dumt her?

Kommentar
Fra : noname_nolife

Dato : 09-08-03 12:40

HAR et antivirus prg..og det fungere fint...men den fil/mappe den ligger i kan jeg ikke få adgang til...heller ikk min scanner..?? derfor skal den slettes manuelt..?? og hvordan funger start disk i Xp..???? er der ANDRE muligheder..?? end start disk..?? Hilsen NonO

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 09-08-03 13:14

Mange gange kan du via DOS komme til at slette, men du skal fjerne skrive beskyttelsen først,
det gør du ved i Dos at skrive attrib c:\"plaseringen efter fulgt at filnavnet"
F.eks : cd c:\WINDOWS\Menuen Start\Programmer\Norman Virus Control
når du er inde hvor filen ligger c:\WINDOWS\Menuen Start\Programmer\Norman Virus Control
skriver du attrib "filnavn" -r -a og trykker på return.
Herefter kan du komme til at slette filen,
Men da du har Norton, burde du også med det program kunne fjerne skrive beskyttelsen, og det er en betingelse for at kunne slette filen

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-08-03 13:22

Det lyder lidt indviklet, men det virker

Delete - Can't Delete Files or Folders
Checkpoints/workarounds: Test the Delete after each suggestion.
1. Go to Start/Run/CMD and type in: RD /S [drive:] path
2. Open Notepad and save the (blank) file with the name of the undeletable file. Under save as, navigate to the file, delete.
3. Move the file into a new directory and then delete the directory.
4. Close all open apps. Open a command prompt (Start/Run/CMD) and navigate to the directory with the offending file(s). Then open the Task Manager and click on the Processes tab, select "explorer.exe" under Image Name. Click "End Process".
In the opened Command Prompt, DEL the offending files (DEL *.mpg, DEL mus*.avi, DEL test.wmv, etc.) Once done, go back to the task manager and click on the Applications tab. Click the "New Task..." button. in the dialog, type explorer.exe and click OK.
Note: Could also opt for: ATTRIB -H -R -S filename before the DEL.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-08-03 13:36

Og hvis du vil ind kigge i system volume, så gør det på den måde her: http://www.theeldergeek.com/system_volume_information_folder1.htm

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-08-03 13:37

Hej NoNo

En måde er at bruge Windows XP "R- funktionen" hvis du har Windows XP.

Boot op fra din Windows XP og vælg "R" første gang. Herefter kommer du ud i et Dos lignende område på c:

Skriv "Help ?" så får du en oversigt over kommandoer!

Hvis filerne er skjulte eller beskyttede skal du bl.a. bruge "Attrib" kommandoen og ellers "Cd", "Del" og "Dir" for at se filer i mapper.

Ved øvrige systemer starter du op i DOS området og ellers samme kommandoer.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-08-03 14:20

Gå ind i kontrol panel>system>systemgendannelse>deaktiver system gendannelse
på alle drev>anvend>ja>genstart.
Bagefter køre du dit antivirus program og ser om det kan finde noget.
Derefter går du ind og slår systemgendannelse til igen,og så går du ind i
menu>programmer>tilbehør>systemgendannelse og opretter et nyt gendannelses
punkt.

Manse9933

Kommentar
Fra : noname_nolife

Dato : 09-08-03 16:43

Har prøvet Manse og lengeberg(og det virkede ikk..ingen adgang..SUK)...det andet der med dos og så'N er jeg ikke lige SÅ fandens stiv i....!!!
Jeg bruger AVG som virus scanner og den kommer med en popup at der er virus i E:/system volume...ME når jeg scanner den mappe eller HD finder den intet..??? selv online virus scannere finder intet i den mappe....?? så jeg er ved at få SPUNK over det problem.
Findes der ikke PRG der lare det fil sletteri eller hva...da jeg ikk lige er SÅ hård i de kommandoer i "dos"....!?!?!?!?

NoNO

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-08-03 16:46

Det kan også være en false positiv. Dem kan AVG godt lave.

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-08-03 16:48

Sig mig har du onlinescannet. Ellers prøv Panda og housecall. Du finder begge her.
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
Hvis de ikke finder noget som helst, så har du ikke virus og så er det en af AVG's false positiv.

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-08-03 16:51

Alternativ er at du lægger spørgsmålet ind i Spywarefri's forum. Det er prof. eksperter som arbejder med disse problemer hver dag. Jeg kender dem personligt, de fleste i hvert fald.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-08-03 17:16

Eller prøv Stinger: http://vil.nai.com/vil/stinger/ du vil blive overrasket,
den fandt 3 på min selvom jeg kører med alt sikkerhedsudstyret

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-08-03 19:56

Vejledningen i linket passer ikke hos mig. Jge har ikke sådan en security og så ADD
Jeg har kun sjældent kunnet se i denne folder og kun på ikke-systempartitioner. Hvorfor ved kun MS, men jeg mener man risikerer at hele systemet går død hvis man roder med denne folder.
Jeg bruger xp sp1 ntfs
Hvis man absolout vil skulel det da være yderst simpelt at boote på sin winXP cd og så slette, for så er 'systempartitionen' jo cd'en og filerne på harddisken er ikke låst

vh. Søren.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-08-03 20:49

System Volume Information Folder
If you've done much wandering around in Windows Explorer you might have noticed a folder called System Volume Information and wondered what purpose it serves. It's actually a part of System Restore; the tool that allows you to set points in time to roll back your computer. The System Volume Information folder is where XP stores these points and associated information that makes them accessible. If you have System Restore enabled but don't see this folder, go into [Tools] [Folder Options] [View] and click the radio button next to [Show Hidden Files and Folders] and it will be visible.

How many System Volume Information folders your computer has and where they are located depends on the settings you've selected for System Restore. For an overview of System Restore and how these interactions apply, click here.

Accessing the System Volume Information Folder
Under most circumstances there is no need to access this folder, but if you're the curious type and want to see what it contains, how you gain access depends on the XP version, file system, and whether you are part of a domain.

Windows XP Professional and Home Edition - FAT32 File System

In Windows Explorer click [Tools] [Folder Options]
Click the [View] tab, click [Show Hidden Files and Folders]
Clear [Hide protected operating system files (Recommended)] check box.
Click [Yes] on the change confirmation box and click [OK] to exit.
Double-click the System Volume Information folder to open.

Windows XP Professional using the NTFS File System on a Workgroup or Standalone Computer

In Windows Explorer click [Tools] [Folder Options]
Click the [View] tab, click [Show Hidden Files and Folders]
Clear [Hide protected operating system files (Recommended)] check box.
Click [Yes] on the change confirmation box and click [OK] to exit.
Right-click the System Volume Information folder in the root folder.
Click [Properties] and select the [Security] tab. Click [Add]
Enter the name of the user you are allowing access to the folder.
Click [OK], and then click [OK].
Double-click the System Volume Information folder to open.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-08-03 23:14

Ja ja, det har vi læst - og jeg har skrevet at det ikke passer på winXP pro sp1 ntfs.
Jeg er heller ikke sikker på at den kun handler om System Restore, men det er noget andet.
vh. Søren

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-08-03 23:29

Hos MS har jeg fundet nedenstående - hvis man i anden linie erstatter My Computer med Windows Explorer, for så fremkommer den knap med ADD som jeg savnede før - jeg må indrømme at indholdet tyder på at det udelukkende handler om System Restore. Det er underligt at MS kender deres egne produkter så dårligt - der er ingen Tools menu under Start - My Computer - M$ !
vh. Søren

Windows XP Professional using the NTFS File System on a Workgroup or Standalone Computer
Click Start, and then click My Computer.
On the Tools menu, click Folder Options.
On the View tab, click Show hidden files and folders.
Clear the Hide protected operating system files (Recommended) check box. Click Yes when you are prompted to confirm the change.
Clear the Use simple file sharing (Recommended) check box.
Click OK.
Right-click the System Volume Information folder in the root folder, and then click Properties.
Click the Security tab.
Click Add, and then type the name of the user to whom you want to give access to the folder. Typically, this is the account with which you are logged on. Click OK, and then click OK.
Double-click the System Volume Information folder in the root folder to open it.

Kommentar
Fra : als

Dato : 10-08-03 09:04

Jeg synes stadig at du skal spørge de fremragende kræfter hos Spywarefri.dk. De forklarer det hele på almindelig dansk. Prøv at se her. Det er de tre øverste på denne liste som kører Spywarefri. Aovergaard, fromsej og perhaps ejer Spywarefri. http://www.eksperten.dk/pointstat.phtml?catid=95&date_year=2003&date_month=0&date_day=0

Kommentar
Fra : noname_nolife

Dato : 12-08-03 18:03

JEG OPGIVER SQ......
HAr prøvet alt(næsten)...hvad sker der hvis den fil bliver slettet..(system volume information)?? nogen der ved det med sikkerhed..!?!?!? og efter 5 forskellige virus scannere kan jeg ikke få den til at finde nogen virus i den skide mappe..MEN min AVG finder den stadig og laver en popup..(træls..)og scanner manuel finder intet.....?? sletter jeg mappen er der jo ingen virus i den...??
Plz...dette er sidste forsøg.....kom med en hurtig svar og vi afsletter spørgsmålet..hvis det er noget jeg kan bruge til noget..???

Mange tak for den hjælp jeg HAR fået "so far"

NoNo.....

Kommentar
Fra : als

Dato : 12-08-03 18:31

noname_nolife nu går du altså ind på http://www.spywarefri.dk og klikker på forum ude i menuen og stiller dit spørgsmål under virus. Hvis du gør det bliver du stille og roligt guidet igennem og du får en virusfri pc, garanteret.

Kommentar
Fra : noname_nolife

Dato : 12-08-03 19:17

Als...DET er mit sidste fosøg.....VIRKER det afslutter vi og du får dine poing..

NoNo has left the forum