/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træ hos naboen
Fra : Frants
Vist : 563 gange
50 point
Dato : 08-08-03 09:01

I min nabos have, står en kæmpe Birketræ.
Træet er så stort at det kaster skygge i hele min have.
Jeg har hørt at der findes nogle helt specifikke regler for
hvor stort og hvor meget sådan et træ må skygge.

Jeg ønsker på ingen måde at lægge mig ud med naboen.
Kun forholde ham nogle helt klare regler om store træer
der skygger.

Er der nogen der kender et godt link til lovteksten?

Frants

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-08-03 09:18

Prøv spørg ham/hende rigtig pænt.
Tilbyd evt. at du fælder det for dem

Accepteret svar
Fra : lisberg.johansen

Modtaget 60 point
Dato : 08-08-03 09:21

Hej Frants!
Der findes givetvis klare regler på området, men i stedet for at smide dem i hovedet på naboen, vil jeg foreslå, at du starter en positiv kommunikation:
Jeg hører nemlig selv til dem der elsker store træer, og kan derfor levede sætte mig ind, hvad din nabo formentlig føler. (Eller har du overhovedet spurgt ham/hende?)
Start med at fortælle, at du på ingen måde er fjende af træer, men at du rent faktisk føler dig generet, og at din have har dårlige betingelser.
Jeg har selv boet i et parcelhuskvarter, hvor alle tilsyneladende mente, at træer over en halv meter skulle fælles øjeblikkeligt og uden nåde.
Det blev jeg trodsig over, hvilket selvfølgelig gjorde mig upopulær.
Siden er jeg flyttet til et nyt sted, hvor der er adskillige høje egetræer. Her antydede naboen meget stilfærdigt, at hvis vi kunne blive enige, så ville han gerne have træerne væk.
Jeg forsøgte at komme ham i møde ved at stamme dem op. I efteråret kunne jeg selv se, at det ikke var nok. Derfor blev de også kraftigt beskåret - vel at mærke uden at vælte noget. Altså: Træerne er der stadig, og naboen er glad!
Jeg håber det lykkes for jer at blive enige.
Mvh

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-08-03 09:26

Det nærmeste du kan komme er hegnsloven (findes i øvrigt på http://www.hegnsloven.dk/). Men: Træer følger desværre ikke hegnsloven - den bruges dog som vejledning ved syn og skøn.

Generelt kan man sige, at der ikke er klare regler - men klare tommelfingerregler. Du vil ikke med en lov i hånden kunne få ham til at fælde det, men kan I ikke snakke jeg ud af det, kan du indkalde til syn & skøn (hedder vist hegnssyn i dette tilfælde).

Tommelfingerreglen vil være :

Hvis afstanden fra skel til den højere hæk eller planter er 3 m. målt fra midte til midte - må højden være 1,80 m. + 0,5 x 3 = 3,30 m., det vil sige plantes der en ny hæk 3 m. fra skellet, må den få en færdig højde på 3,30 m.

Reglen bliver typisk benyttet - men det er altså ikke en lov - og ingen regel uden undtagelse.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : Frants

Dato : 08-08-03 09:35

Tak for svaret lisberg.johansen.