/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rykkergebyr - inddrivelse
Fra : JohnnySR
Vist : 426 gange
20 point
Dato : 07-08-03 10:02

Hej,

Jeg har for lang tid siden fået 2 parkeringsbøder - som jeg har betalt. En var meget tvivlsom, men jeg orkede ikke at klage.
Disse har jeg imellemtiden fået rykkergebyrer på (a 250,-) som jeg ikke har betalt - endnu.
Jeg har så fået en tilsigelse på disse rykkergebyrer på 300,-.
Jeg vil meget gerne betale de 2 x 250,- som rykkergebyrerne er på, men jeg er ikke sikker på, at retsafgiften er helt efter bogen?
Desuden undrer jeg mig over, at Københavns kommune kan tillade sig at tage 250,- i gebyr, når alle (finansielle institutioner) kun må tage 100,-
Så jeg har 3 spørgsmål:
1) Er retsgebyreret lovligt - er det almindelig praksis at slæbe folk i retten for at indrive rykkergebyrer?
2) Må de overhoved tage 250,- i rykkergebyr?
3) Hvis jeg betaler rykkergebyrerne - kan de så fortsætte?

Jeg vil være taknemmelige for delsvar.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-08-03 10:19

Hej JohnnySR

Jeg har netop læst et indlæg om dette på usenet i dk.videnskab.jura. Her mener en bruger at det står i renteloven § 1 stk 4.2.

Som svar på spørgsmål 2, mener denne bruger også at gebyrer ikke kan overstige 100 kr.

Vær iøvrigt opmærksom på, at hvis du har brugt tid på regninger som du jo har betalt, så kan du faktisk sende en regning den anden vej, med efterfølgende rykkergebyrer. Det står i den paragraf der er nævnt ovenfor. Om du får noget ud af det og om du har energi til det, ved jeg dog ikke. Man føler ofte en afmagt overfor offentlige instanser, med uendelige midler.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-08-03 10:40

Hej Johnny

Srhansen har ganske ret. Du kan finde det relevante sted i renteloven her:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0046230.htm

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 07-08-03 13:09

Jeg har lige snakket med Københavns Kommune, og de følger ikke renteloven, men en anden lov om "offentlige ydelser", som tillader afgifter optil 250,-

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-08-03 13:22

Af en eller anden grund gælder der om rykkergebyrer andre regler for kommuner
og amtskommuner end for den private sektor.
Det offentlige har som sædvanlig forstået at rage en særstilling til sig.
Der har været fremsat lovforslag i folketinget om, at denne oplagte urimelighed
skulle ændres: http://www.folketinget.dk/Samling/20001/beslutningsforslag_som_fremsat/B183.htm
Men lovforslaget blev åbenbart ikke vedtaget.

Så du kan nok ikke gøre noget - andet end at betale.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-08-03 14:29

Det er sku' da frækt

Det offentliges udgifter til sagsbehandling er da ikke større end det privates udgifter, svindel !!!

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 07-08-03 14:55

Jeg har læst lidt på B183, men kan ikke se nogen afgørelse, og de spørgsmål der er stillet i udvalgene bliver af Karen Jespersen tørret af på KL, som skal komme tilbage med besvarelser - men hvor er disse besvarelser??

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-08-03 15:07

Dem har de sikkert ikke fået færdige endnu.
Trods alt er det jo kun et par år siden,
Karen Jespersen var indenrigsminister.

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 07-08-03 16:10

Hvor kan jeg følge op på disse huller? Kan jeg skrive til Jens Kramer Mikkelsen eller hvor kan jeg henvende mig?

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 20 point
Dato : 08-08-03 19:18

Hmm. umidelbart vil jeg tro du skal have fat i skatteminnisteriet, da det jo drejer sig om en afgift:

http://www.skat.dk/

Du kan roligt ringe til dem, det er jo det de er der for. Og de var venlige/hjælpsomme til at besvare den gang jeg ringede til dem Om ikke andet kan de ihvertfald fortælle, hvor du så skal henvende dig.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : JohnnySR

Dato : 18-11-04 11:18

Tak for svaret srhansen.