/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
indretningsarkitekt?
Fra : Anarki
Vist : 9177 gange
40 point
Dato : 06-08-03 22:54

Hej jeg har efterhånden fundet ud af hvordan man kan blive indretningsarkitekt...
Men spørgsmålet er .... hvad kræver det helt præcist!!!!
Der er endnu ingen der har kunne fortælle om jeg er kvalificeret!!!

Jeg håber der en derude der ved svaret...

ps. jeg snakker om Danmarks design skole i Kbh.
og ja jeg har ringet til dem....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-08-03 23:32

Iht arkitektskolen i Århus's hjemmeside:

Arkitektskolerne offentliggør hvilke relevante kvalifikationskriterier, der vil blive lagt vægt på ved optagelsen. Væsentlige ændringer i kvalifikationskriterierne kan kun foretages med 2 års varsel. Arkitektskolerne kan anvende studieegnethedsprøver, interviews mv.

De gældende kvalifikationskriterier er formuleret som følger:

Både ved ansøgning og prøve skal alle besvarelser belyse ansøgerens anlæg for:
- at redegøre for og udtrykke idéer og tanker rumligt gennem tegninger
- at arbejde i model
- at undersøge rumlige relationer

Du skal altså aflægge en prøve, for man kan fortælle, om du er kvalificeret.

Helt detaljeret ::::

OPTAGELSE 2003

Optagelse til arkitektuddannelsen sker gennem "Den Koordinerede Tilmelding "(KOT), der er det fælles tilmeldingssystem for de fleste uddannelser. Du kan søge optagelse på to måder:

- gennem kvote 1 på baggrund af dit eksamensresultat
- gennem kvote 2 på baggrund af en optagelsesprøve.

Der optages i år 200 studerende ved Kunstakademiets Arkitektskole og 150 studerende ved Arkitektskolen i Aarhus. Der optages på begge skoler 60%i kvote 1 og 40%i kvote 2.I kvote 1 er 10%af optagelsespladserne afsat til ansøgere med bygningskonstruktøreksamen. Der kan ikke søges "tilsagn " om optagelse ved arkitektskolerne, og der er ikke garantikvotienter.

Uanset om du søger optagelse i kvote 1 eller 2 skal du indsende det udfyldte KOT-skema "ansøgning om optagelse 2003 ".Skemaet findes på nettet på www.kot.dk samt i "Den Koordinerede Tilmelding "s hæfte, som indeholder vejledning vedrørende optagelsen 2003.KOT-hæftet udleveres på uddannelses institutioner, ivu*C-centre og AF-kontorer. Arkitektskolerne udsender ikke KOT-hæftet.

For sent indkomne eller ukomplette ansøgninger bliver afvist. Postekspederede ansøgninger skal være afsendt i så god tid, at de kan forventes at ankomme rettidigt.

SÅDAN SØGER DU OPTAGELSE GENNEM KVOTE 1

Alle ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen kan ansøge om optagelse i kvote 1.Du søger ved at indsende KOT-materialet til den enkelte skole, så det er modtaget senest den 1.juli 2003 kl.12.00. Ansøgerne vurderes på den først fuldførte adgangsgivende eksamen.

Hvis der er flere ansøgere end pladser sker optagelse i kvote 1 efter faldende kvotient. I 2002 var grænsekvotienten for kvote 1-ansøgere på Kunstakademiets Arkitektskole 9,3 og på Arkitektskolen i Aarhus 9,0.Ingen bygningskonstruktører blev afvist ved Kunstakademiets Arkitektskole og Arkitektskolen i Aarhus. Hvad kvotienten bliver i år vides først efter afslutningen af optagelsen.

SÅDAN SØGER DU OPTAGELSE GENNEM KVOTE 2

Ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen, med tilsvarende udenlandsk eksamen, samt dispensater kan søge optagelse gennem kvote 2.De ansøgere, der optages til arkitektuddannelsen gennem kvote 2,optages via en prøve. Ansøgerne i kvote 2,som opfylder betingelserne for optagelse i kvote 1,tages automatisk tillige i betragtning i kvote 1.

Kvote 2-optagelsen er fælles for de to skoler. Ansøgerne i kvote 2 udgør således een samlet ansøgergruppe, som bedømmes efter samme procedure og kriterier af begge skolers censorer, og som på baggrund af prøveresultaterne tages i betragtning ved begge skoler, såfremt begge skoler er søgt.

Ønsker du at komme i betragtning ved begge skoler, sender du dit kvote 2-materiale (hjemmeopgave) til den af skolerne, du har som højeste prioritet. Husk at du i givet fald skal sende dit KOT-materiale (skema m.m.) til begge skoler. Søger du kun om optagelse ved den ene af skolerne, sendes det samlede materiale til den pågældende skole.

OM OPTAGELSESPRØVE OG HJEMMEOPGAVE

For at komme til optagelsesprøve skal du først indsende en hjemmeopgave. Hjemmeopgaven er en mindre opgave, der giver dig lejlighed til at demonstrere din forståelse for, og indlevelse i arkitektur. Du skal ikke indsende andre arbejder sammen med hjemmeopgaven. På baggrund af besvarelserne udvælger skolerne de ansøgere, der kan komme til optagelsesprøve.

Til optagelsesprøven bliver du stillet overfor opgaver der yderligere belyser din motivation, forståelse og anlæg for:

- at identificere en arkitektonisk problemstilling og formulere ideer og løsninger i relation til denne
- at undersøge og bearbejde rumlige relationer
- at redegøre for og udtrykke idéer og tanker rumligt gennem tegning
- at arbejde i model

Ansøgere, der udtages til deltagelse i optagelsesprøven, indkaldes som hovedregel til prøve ved den højest prioriterede skole. Skolerne kan dog fravige dette princip, såfremt praktiske forhold taler for det. Optagelsesprøven i 2003 afholdes samtidigt ved begge arkitektskoler. Prøven begynder mandag den 12.maj kl.9.00 og slutter onsdag den 14.maj kl.17.00

Ansøgningsfrist

Skolerne skal have modtaget din ansøgning om optagelse gennem kvote 2 senest den 15.marts 2003 kl.12.00.Du skal sende KOT-skemaet "Ansøgning om optagelse 2003 ",samt din besvarelse af dette års hjemmeopgave. Hjemmeopgaven sendes til den af arkitektskolerne som du søger med højeste prioritet.

Har du ikke en adgangsgivende eksamen og søger dispensation for denne, skal dispensations- ansøgningen også være den enkelte skole i hænde senest den 15.marts 2003 kl.12.00 (vær opmærksom på, at den 15. marts falder på en lørdag, hvor skolen har lukket.) Det samlede ansøgningsmateriale skal kunne rummes i en A3-kuvert eller -mappe,

Ansøgninger, der ikke opfylder ovenstående krav, vil ikke blive taget i betragtning. På begge skoler begrænses antallet af deltagere i optagelsesprøven ud fra en kvalitativ vurdering af det indsendte materiale, foretaget af et optagelsesudvalg med repræsentanter fra begge arkitektskoler.

Ønsker du efterfølgende at hente dit kvote 2-materiale kan det ske i perioden 15.september -1. november 2003.Du kan ikke forvente at få dit materiale retur herefter.

Optagelsesprøve

Arkitektskolerne udsender senest den 22.april 2003 besked til hver enkelt ansøger, om vedkommende kan deltage i optagelsesprøven, og i givet fald ved hvilken skole. Deltagerne i optagelsesprøven vil samtidig modtage en orientering om prøven.

Optagelsesprøven afholdes ved de to arkitektskoler den 12.-14.maj 2003.Prøven begynder mandag den 12.maj 2003 kl.9.00 og slutter onsdag den 14.maj 2003 kl.17.00.Prøvens indhold offentliggøres ikke. Opgavebesvarelserne udleveres ikke. Der afholdes ikke sygeprøver eller lignende for ansøgere, der er forhindrede i at deltage i prøven.

Meddelelse om optagelse

Skolerne udsender 1.juli Skolerne udsender 1.juli Skolerne udsender 2003 meddelelse til ansøgere, som med sikkerhed kan optages gennem kvote 2.Skolerne udsender 28.juli 2003 meddelelse om optagelse til de ansøgere, som optages igennem kvote 1 og til de af ansøgerne i kvote 2,som ikke med sikkerhed kunne optages pr. 1.juli.Ansøgere,som overhovedet ikke optages ved nogen af de søgte optagelsesområder, får meddelelse fra KOT-tilmeldingssekretariatet ved Københavns Universitet. Der gives ikke en individuel begrundelse for afslag, ligesom mundtlige og skriftlige henvendelser om bedømmelsen ikke kan besvares.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : neha

Dato : 24-02-04 11:06

Anarki
hii
du har skrevet at du ved alt om indretningsarkitekt uddannelsen.
Vil du ikke være venlige at dele dine informationer med mig jeg skal lave en projekt om det og jeg ved ikke noget.
Kan du fortælle mig om disse ting
Jeg er interesseret i at være indretningsarkitekt, og derfor vil jeg afklare nogle ting om den uddannelse.
Jeg vil meget gerne spørge om nogle ting som f.eks. hvad de laver i deres hverdag?
Jeg vil også vide hvilke kvalifikationer man har brug for.
Hvad gennemsnittet skal være og hvor lang tid uddannelsen tager?
Jeg vil også gerne vide noget om arbejdsmiljøet og om der er arbejdsløshed indenfor faget?
Hvor mange måder kan man blive indretningsarkitekt på og hvad er lønforholdene ?
Hvad koster uddannelsen til indretningsarkitekt.
Er der nogle specielle krav til denne uddannelse eller fag man skal have?
Hvad er forskellen på at arbejde i et firma eller at være selvstændigt.
Hvilke muligheder har man hvis man vil arbejde selvstændigt?
hvis du ved noget on nogle af disse ting så vær sød at svare
m.v.h
tak neha

Kommentar
Fra : jullebassen

Dato : 31-05-04 20:41

I år, altså fra 1. jan. 2004, er det første gang, at ansøgere til Danmarks Designskole kan komme direkte til optagelsesprøve på deres snit fra gymnasiet. Idet denne procedure først er trådt i kraft fra i år, ved man endnu ikke, hvordan den adgangsgivende kvotient er. Men selv hvis du har et godt gennemsnit, skal du stadig til optagelsesprøve. Jeg har en veninde, der er kommet til optagelsesprøve de to sidste år på sin mappe og nu venter på svar. Hun fortalte, at alle linjer på Designskolen har nogenlunde samme optagelsesprøve, der både rummer skriftlige og kreative elementer samt en personlig samtale.
Hvorvidt du er kvalificeret, er altså et spørgsmål om dine krative talenter. Hvis du har et godt snit, kan du springe et 'led' over, men ellers er det altså din krativitet, det kommer an på!
Hvis du gerne vil bruge lidt tid (og penge) på at forbedre dig, kan jeg anbefale højskolen i skive, der bl.a. har arkitektur som linje.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : Funnypigen10

Dato : 18-08-04 12:55

Jeg har kun 10. klasses afgangsprøve som baggrund.
Og jeg vil meget gerne være indretningsarkitekt.
Hvordan kan jeg blive det?

Kommentar
Fra : koku

Dato : 07-11-06 00:59

Du kan også kigge nærmere her http://www.akademisk-brevskole.dk/