/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
Hvorfor hedder det "Silicon valley" ?
Fra : oscar03
Vist : 1776 gange
20 point
Dato : 05-08-03 12:10

Jeg har et væddemål kørende med en klog herre. Men nu mener jeg altså at han strammer den:
For at være upartisk vil jeg forklare det på denne måde. Part 1 mener at det hedder Silicon valley
fordi at der gennem tiderne er opfundet/udvundet silicone der og man derfor har fået en stor rigdom.
Part 2 mener at det bare altid har heddet sådan og at der ikke er nogen videre grund til navnet.
Nu har vi kæmpet med det her i meget lang tid, og nu vil jeg meget gerne høre et bud

mvh oscar03

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 30 point
Dato : 05-08-03 12:13

Silicon Valley er et navn, som området har fået, fordi selicone var/er en del af de transistorer, som bliver/blev produceret der. Skæbnen ville, at området blev et meget centralt sted i udviklingen af elektronik - og dermed også transistorer. Derfor navnet - så der er ikke rigtigt nogen af svarene, der er rigtige.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-08-03 12:18

I øvrigt stammer nabnet fra 1971, se følgende: (fulde artikel http://www.websofinnovation.com/svhistory.htm )

It was in 1971 that the name Silicon Valley was used for the first time. Journalist Don Hoefler used that term in a couple of articles in Electronic News, a weekly industry tabloid, about the semiconductor-industry around Palo Alto. Ralph Vaerst, then president of Ion Equipment suggested the term to Hoefler.

Originally the term was used only to describe Santa Clara County but later on the area, as Carolyn E. Tajnaj (1985) described it, "located on the San Francisco, California, peninsula, radiates outward from Stanford University. It is contained by the San Francisco Bay on the east, the Santa Cruz Mountains on the west, and the Coast Range to the southeast."

Until the middle of this century, this agriculturally rich region of Northern California was better know for its apricots and walnuts than for its Apples (Rogers and Larsen, 1984). It was then known as the Valley of Heart’s Delight.

In fact the basis of Silicon Valley started at Stanford University.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : oscar03

Dato : 05-08-03 15:03

Tak for svaret erling_l.det er et hit. Så slipper jeg for at bryde min lille hjerne mere med det
mvh oscar03

Kommentar
Fra : Skvatman

Dato : 05-08-03 18:27

Meget tæt på Erling... men det hedder silicium

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-08-03 19:59

Ved det faktisk godt , men begejstringen over paratviden løb af med mig.... Men ud over oversættelsen, er svaret sådan set rigtig nok...

Mvh Erling