/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Akutte ADSL netværksproblemer!!!
Fra : skummus
Vist : 486 gange
50 point
Dato : 08-01-02 18:41

Jeg har netop fået installeret ADSL som skal køre på to computere(den ene er bærbar). Det hele virker perfekt på den ene men overhovedet ikke på den anden. Når jeg forsøger at lave et lokalt netværk kan computerne også kun se sig selv. Jeg har en router og en switch og begge computere er konfigureret ens!? Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt da jeg selv efterhånden er helt blank og rigtig godt sur :(
På forhand tak

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 08-01-02 20:57

Hej skummus

Du har husket, at dele netværket inde i Netværksindstillengerne ?? Computerne skal ikke have samme Navn --det er kun arbejdsgruppen der skal skal være ens ,---som regel MSHOME.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Warboy

Dato : 08-01-02 21:05

har du også givet dem samme ip????

Kommentar
Fra : skummus

Dato : 08-01-02 23:52

Jeg har både givet computerne hver sit navn og hver deres ip så det kan ikke være det!

Kommentar
Fra : Graficons

Dato : 09-01-02 01:11

Hvilken Windows kører du ? eller måske Linux ... Mac ? :) Hvilken udbyder ? Det er nemmere at svare hvis man ved lidt mere ! Graficons

Kommentar
Fra : skummus

Dato : 09-01-02 01:13

selvføli.....jeg køre win98 på begge computere og min udbyder er orange:)

Kommentar
Fra : Graficons

Dato : 09-01-02 01:18

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/
Men ellers prøv at søge på www.google.com ! Den er den bedste. Søg fx på : ADSL deling pc netværk ... :)

Kommentar
Fra : Graficons

Dato : 09-01-02 02:03
Kommentar
Fra : Linde

Dato : 09-01-02 06:07

Hvad med kablerne, har du checket om de er iorden, og at det ene ikke er et krydset eller lignende...
Prøv evt. også at sætte begge maskinerne til automatisk at hente en ip, og start dhcp-serveren i routeren.

Kommentar
Fra : skummus

Dato : 09-01-02 13:14

Efter megen roden frem og tilbage igår er jeg nået frem til at følgende:

1. Ip-adresser, gateway, mask, og dns er sat korrekt.
PC1: IP 192.168.1.2 MASK 255.255.255.0 GW 192.168.1.1 DNS 212.97.206.131 & 212.97.206.161
PC2: IP 192.168.1.3 MASK 255.255.255.0 GW 192.168.1.1 DNS 212.97.206.131 & 212.97.206.161
2. kablerne virker alle
3. netkortet fungere(er testet i anden pc og lyser når det er forbundet til switchen. Switchen lyser også)
4. Ingen fejl i software
5. Jeg har prøvet at forbinde de to pc udenom switch og router, men når jeg pinger kan de stadig ikke finde hinanden.
6. Jeg har sat den pc det er galt med om alene med krydset kabel til routeren, stadig uden held.
7. Begge netkort og switch køre 100/10M.
8. Jeg har prøvet både at køre med NetBuis, IPX og TCP som klientprogrammer, både hver for sig og samtidig.

Jeg må indrømme at jeg efterhånden er blank. Det virker som om at netkortet totalt blokere og derfor hverken kan sende eller modtage. Kan det være noget med netkortets konfiguration eller kan det simpelthen være at det bare ikke fungere lige præcis i min maskine ( burde det overhovdet være en mulighed?). Der må jo være nogle alvorlige konflikter et eller andet sted!
Håber meget at der er hjælp at hente ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Kommentar
Fra : Graficons

Dato : 09-01-02 15:41

Begynd forfra :) Prøv at slette NetBuis, IPX og TCP mm.... og genstart .
Husk derefter at sætte et flueben hvor der står noget med: Brug denne ??? som standard !??
(Jeg kører WIN XP - så jeg kan ikke lige huske hvad der står i WIN98)
Er der ikke hjælp at hente i det medsendte materiale fra Orange ?!
(Ps. husk at der kan gå lidt tid inden windows "finder" den anden pc ....... F5 )

Kommentar
Fra : Linde

Dato : 09-01-02 16:52

Lyder sateme gustent...(godt det ikke er mig)
Hvad med at prøve at bytte netkort i de to maskiner, så kan du da se om der er probs med et af dem?

Kommentar
Fra : jjj0077

Dato : 09-01-02 20:28

Det er at bruge netkort, og bruge WINDOWS.ME, der er en god vejledning til netværk...

Kommentar
Fra : whitesun

Dato : 09-01-02 23:42

Du kan evt. prøve at tvinge netkortne til at kører 10Mbit Full duplex i stedet for 10/100 på auto, dette gør du ved at gå ind i netværket og vælge netkortet -> egenskaber -> avanceret-> marker "Link Speed/Duplex Mode" og under "værdi" sætte den til 10 Full Mode.

Jeg har selv haft det samme problem, dog uden Switch, men med 2 netkort i den ene maskine (1 til Router og 1 til Netværket) et krydset kabel og 1 netkort i den anden maskine.

Men det stinker kun at kører 10 Mbit på et netværk der burde kunne kører 100Mbit, men problemet er løst for nu.

Kommentar
Fra : skummus

Dato : 10-01-02 15:32

Jeg ville bare lige lade interesserede vide at jeg har løst problemet ved at flytte kortet over i PCI-slot#1 (det eneste slot jeg selvfølgelig ikke havde prøvet), men nu virker alt som det skal. Det er åbenbart det eneste slot der virker til netværk eller også er det det eneste der bare virker.
Ellers tak for alle de bud på hvad der kunne være galt!
mvh skummus

Accepteret svar
Fra : lylloff

Modtaget 50 point
Dato : 28-04-02 16:03

Jeg har oplevet noget ligende med SCSI kort. Det viste sig, at det slot jeg brugte var automatisk sat til ISA i bios. det er sikkert det samme du har været ude for. Så snat det blev sat til PCI, var problemerne ovre.
Bent

Kommentar
Fra : hschak

Dato : 14-05-02 04:12

Jeg tror helt sikkert du kan finde løsningen her http://www.eksperten.dk/kat/54/
mvh hschak

Godkendelse af svar
Fra : skummus

Dato : 09-07-02 22:06

Tak for svaret lylloff.