/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Blandingsgraviditet.
Fra : oscar03
Vist : 438 gange
40 point
Dato : 04-08-03 16:02

Jeg har en tævehund på 3 år...en Grand danois som hedder Emma. Jeg tror at vi har haft "besøg" af en Dansk/svensk-
gårdhund, og Emma opfører sig anderledes end hun plejer. Kan eventuelle hvalpe af den blanding overhovedet blive
til noget. Jeg ved godt at det ikke kan lade sig gøre hvis tæven var lille og hannen stor, men jeg må
indrømme at min lille hjerne er stået af på det her punkt. Er der nogle kloge "hundehoveder" derude ??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-08-03 16:23

Hej Oscar
Jeg ved ikke om Emma er med hvalpe, men jeg har selv engang haft en tæve som troede hun var med hvalpe hver gang hun havde været i løbetid, hun byggede "rede" ude på badeværelset, og var på alle måder anderledes.
Det er 1 mulighed, den 2. er at du kontakter din dyrlæge og får testet om Emma virkelig er med hvalpe.
MVK
Kirsten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-03 18:14

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. "Hvor der er vilje er der vej". Og man skal ikke være alt for sikker på, at det omvendte ikke også kan lade sig gøre. Men det kræver først og fremmest, at tævehunden er HØJLØBSK! på det tidspunkt, hvor hun skulle have haft besøg af den lille herre. Og at kæresteparret har haft minimum ½ time til uforstyrret at "løse problemerne". -Hvis du tænker på rent genetisk, -hvordan hvalpene kommer til at se ud, så kan du risikere at stå med et kuld hvalpe med meget forskellige størrelser. Nogle ligner mor mest, og andre ligner far mest. Og hvis hun kun får få hvalpe, og de alle er ret små, så vil det være svært at se om hun overhovedet er gravid før hun nedkommer. Alle de graviditetstegn, som du selv kan se, de kan også ses ved falsk graviditet. Så enten må du vente spændt i 63 dage, eller også er der ingen vej uden om dyrlægen... -Held og lykke med hende..

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 05-08-03 09:26

Som Birgitta skriver "hvor der er vilje er der vej" .............. men jeg må lige tilføje at der bestemt ikke behøves en halv time til at producere hvalpe.
Lige som hos mennesker kan blot en lille dråbe sæd afsat ved skedeindgangen være nok til at befrugtning sker.
Der findes avlshanner, der aldrig hænger sammen med tæven og alligevel producerer ganske almindelige kuldstørrelser - jeg har selv fået 8 hvalpe efter sådan en "mislykket" parring og vores hanhund havde en tæve, som det var ganske umuligt for ham, at blive indei og der kom også 8 hvalpe ud af den seance.

Mit allerførste kuld hvalpe blev produceret på den anden side af 21.dagen og altså på et tidspunkt, hvor tæven absolut ikke burde være højløbsk og desværre med en lille bastard han fra nabolaget ........... men hvalpene var nu søde alligevel, dog ærgeligt når man havde investeret i en tæve med stamtavle.

Mit råd til dig Oscar er at lade tiden vise, om der kommer hvalpe eller ej. Abort er medfører en risiko for at din tæve ikke kan få flere hvalpe så hvis du går i tanker om at ville bruge hende i avlen sidenhen, ville jeg ikke råde dig til den løsning.

Min tæve fik sidenhen 3 kuld hvalpe, med hanner som jeg havde udvalgt til hende - hun blev starten på et seriøst opdræt

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 05-08-03 09:35

Jeg har snakket med med "generalen" derhjemmer og vi er blevet enige om at vi " prøver lykken" og håber på det
bedste. Emma er en meget dejlig hund og vi vil ikke risikere at hun ikke senere vil kunne få hvalpe. Bliver det
til 6-8 små gadekryds, så ta`r vi det med...
Så er det jo godt at bo på en gård hvis det er Emma`s STORE gener der slår igennem

Kommentar
Fra : Heidi_B

Dato : 05-08-03 12:21

Jeg forstår heller ikke, at det ikke skulle kunne lykkes, hvis tæven er lille, og hannen stor. Vores Ollie (Golden Retriever) var på sommerferie hos nogle af vores venner, som har en Engelsk Bullldog, og hun kom selvfølgelig i løbetid den dag vi afleverede ham !!
De passede ham i 14 dage og de var under næsten konstant opsyn, men alligevel fik de det "gjort"
Så, Gurli som hun hedder, er lige blevet sterelistret og samtidig fjernede dyrlægen 9 hvalpe !!
prøv lige forstil jer hvordan de ville have set ud hvis de havde fået lov til at komme til verden...
mere sjældne end kønne tror jeg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-03 13:47

Jeg tror nu alligevel, at et par uøvede hunde med meget forskellig størrelse har brug for nogen tid for at der skal komme hvalpe ud af det.
Nå, men heldigvis var Emma den store af de to kommende forældre, så det skulle jo ikke give fødselsproblemer. Værre er det jo, hvis pigen er meget mindre end farmand. Så er det næppe nogen god idé at gennemføre graviditeten. Og så har man jo et problem, hvis man ikke har set parringen og derfor ikke er sikker på, om pigen er gravid.

--Jeg håber, det går godt med Emma-hvalpene, De kan da sikkert godt komme til at se meget harmoniske ud. Forældrene er jo ikke så forskellige af udseende, -kun af størrelse!

Kommentar
Fra : Risk4

Dato : 26-08-03 09:50

Det er ikke det store problem med blandingshvalpe, hvis hunnen er den største. Er hunnen en lille hund i forhold til hanhunden kan der være problemer med at føde hvalpene da de kan være ret store i forhold til moderen.
Hvis blandingen f.eks. er en gravhund og en newfoundlænder kan der blive problemer med hvalpene, hvis de får gravhundens lange ryg og newfoundlænderens tunge kropsbygning.
Blandingshunde er ofte enormt charmerende og unikke, så held og lykke.

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 26-08-03 10:14

til alle der har skrevet til mig :

Der er glæde i den lille familie: Emma var ikke gravid. Hun var indbildsk...mælk, store vorter, redebygning og hele møllen. en det var kun for at forskrække os

mvh oscar03

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 26-08-03 14:34

Dejligt at du giver en tilbagemelding på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 26-08-03 14:41

til jytteras;

Det var da så lidt...det er da det mindste man kan gøre

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-03 18:23

Hej, hvordan fandt du ud af, at Emma ikke var gravid? Er der gået et par måneder siden hendes løbetid? Eller er hun blevet testet hos dyrlægen? Jeg er bare nysgerrig, hvis jeg selv skulle komme i den situation engang..

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 28-08-03 08:53

Hej Birgitta

Vi var ved at gå ud af vores gode skind af bare nysgerrighed. Så vi bestilte
tid hos dyrlægen. Han undersøgte hende og sendte og et stort smil og sagde
at hun rigtigt havde holdt os for nar. Klog hund.... hun har nok ikke ment hun
fik opmærksomhed nok ... Det fik hun ihvertfald der!!

kh oscar03

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-03 17:09

He,He,He... Så må vi jo bare håbe, at dyrlægen ikke tager fejl..... Et par små gårdhundehvalpe fylder vel ikke så meget i en grand danois