/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
laminatgulv/'ægte' træ.
Fra : brianbent
Vist : 3362 gange
15 point
Dato : 03-08-03 16:15

jeg skal have nyt gulv, i den forbindelse har vi haft nogle prøver med hjem. en til 100.kr. pr.m2. og en til 400.kr.per.m2.
den første en et laminatgulv den anden ægte træ, de er begge 'klikgulv' umiddelbart kan jeg hverken se eller mærke forskel, og det billige gulv er enda mere slidstærkt. selvfølgelig kan man nok 'fornemme' forskellen når gulvet er lagt, men der er immervæk også en stor prisforskel. er der nogle der kan fortælle om eventuelle ulemper med laminatgulv.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-08-03 17:39

Gulvet er hårdere og dermed mere ubehageligt at gå på. Holdbarheden er i princippet bedre på laminatgulvet - men.... - for det første kan du som oftest få små ridser til at "rejse" sig igen ved et naturgulv og for det andet vil du altid kunne slibe på det, så det kan repareres. Et Pergo-gulv eller lignende er svært at reparere, med mindre man er indstillet på at skifte hele stykker.

Meget ofte vil du i øvrigt også have meget mere refleks (lyd) fra laminatgulvet fordi det er så hårdt. Måske lyder det ikke at meget (på skrift), men prøv at sende konen ind i et par stilletter på et laminatgulv - det larmer altså.

For mit eget vedkommende ville jeg aldrig bruge laminatgulv, men sådan er der jo så meget...

Kommentar
Fra : leilub

Dato : 03-08-03 21:30

Hvis valget, for mit vedkomne, stod mellem laminatgulv og trægulv, ville jeg helt klart vælge laminatgulv, af praktiske årsager. Et trægulv er meget svært at holde pæn. Der kan komme mærker efter stilethæle, og spilder man noget væske kan der hurtigt komme grimme skjolder. Vælger man der imod et laminat-klikgulv med mat overflade får man ikke de store problemer med at holde det. Det er nemt at støvsuge og vaske, og man skal ikke tænke på olie, brunsæbe, slibning og diverse ridser.

Jeg tror at det er et valg efter bekvemlighed. Og har man børn, ville jeg slet ikke være i tvivl.

god fornøjelse.

m.v.h. Leilub

Kommentar
Fra : lenebang

Dato : 03-08-03 22:45

jeg har selv et træ-gulv i en lys ask og det er supernemt at holde. Det bliver blot flottere med tiden. Det skal blot vedligeholdes ved at vaske det i brun sæbe, så det træstrukturen bliver "mættet" og ikke opsuger eventuelle pletter. Af rent æstetiske årsager er der ingen tvivl om at trægulvet er utroligt flot, naturligt og også funktionelt. Laminat gulvet har denne blanke overflade, der ikke engang signalerer "træ" men virker tomt og plastagtigt - desuden "glider" man i det i strømpesokker!

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-08-03 23:02

Hej!
Efter ombygning valgte vi laminatgulv i stuen. Det er utroligt koldt at gå og sidde på om vinteren. Da vi så byggede køkkenet om valgte vi derfor fyrgulv, som vi har hvidpigmenteret og lakeret. Jeg er helt klart til "den ægte vare" også selv om laminat-gulvet er nemt at rengøre.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Rygiel

Dato : 04-08-03 17:42

Det kommer jo også an på, hvor du skal have lagt gulvet. Er det i en stue, ville jeg vælge "rigtig" trægulv, da det er behageligere at gå på, og også meget kønnere. Jeg har set en 40 m2 stue, hvor der var lagt Pergo laminat gulv, og det larmede, var koldt at gå på, samt det så falsk og uægte ud. Laminat gulv er perfekt til køkkener, eller børneværelser, da de er meget slidstærke, og nemme at gøre rene.
Et billig gulv ser også billig ud, og personligt vil jeg ikke vælge laminat i en stue, da det er der, man inviterer sine gæster ind, og ligesom "viser sin status" om du vil. Janteloven hersker jo stadig.
Som tømrer/gulvlægger vil jeg desuden pointere, at inden for trægulve, gælder udtrykket: Kvalitet og pris følges ad. Der er ikke nogen nem løsning, og ejerne af den førnævnte stue, blev også klogere. De har skiftet til ægte trægulv siden hen.

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 14-12-03 22:11

Prøv at tjekke Gulvshop.dk ud, der er altid gode tilbud !

Kommentar
Fra : Milo2026

Dato : 13-04-04 14:00

Jeg ville vælge trægulv, laminat er hårdt og det lyder højt når man har sko på.
jeg har selv laminat i 2 børneværelser værelser, der er huller i begge værelser efter tabte ting.
det er slidstærkt men ikke imod slag.