/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
kompliceret skat spørgsmålet
Fra : lise00
Vist : 985 gange
20 point
Dato : 02-08-03 10:56

Jeg blev gift den 1 Maj 2001, folkindførede den 10 Juli i Fredericia kommunen, og startede arbjede i København den 15 Juli, 2001. skiftede jeg folkregister til København kommunen den 15 Juli, 2001. Vi har et hus i Fredericia, men Jeg lejede en lejlighed i København fra 1 Juli, 2001 til 31 Dec. 2001, og rejsede jeg 1-2 gange hveruge til Fredericia på besøge min mand. Min mand arbjedede i Fredericia til Oct. 2001, og fandt han et job også i København, men altid folkregistrerede og havde huset i Fredericia(kan han vi dobbelthus fradrag fra Juli - Oct? Kan jeg få kørselsfradrag?)

Men min mands børn bor i Fredericia + hans far var rigtigt syg, så rejse vi tit mellem Fredericia og København, så beholdede vi lejlighed i københavn og hus i Fredericia. Det var meget dyrt(udgift til huset/lejligheden + rejse mellem Fredericia og København), og fik vi ikke nogle fradrag fordi vi kendte ikke skat loven (kan vi få fradrag om dobbelthus fradrag eller kørselsfradrag? hvem kan få det?), også bestemmede os at finde et job i Jylland. Han har aftale at stoppe job i Københan i Mar., 2002, og jeg fik et job i Jylland, men aftalede jeg starte 1 Maj, 2002, og vi stoppede at leje den lejlighed i Dec. 2001, og folkregisterede mig tilbage Fredericia Kommune, fordi lejligheden var dyre og stadig vi skulle rejse tit imellem Fredericia og København. (er der nogle kørselsfradrag kan vi få?)

Fordi den gang kendte vi ikke systemet, og har aldrig tænkt at vi kan få fradrag, så gemte jeg aldrig nogle tog billeter. Jeg har kun Bank creditkort udskrift når vi brugte creditkort for storebæltsbroen billeter.

Er der nogle kan hjælpe? Hvad skal vi gøre? Tak på forhånd!

mvh, Lise

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 03-08-03 21:29

Du kan fradrag 90 kroner pr dokumenterede passage af storebælt, så du kan ikke få fradag idet du ikke kan dokumenterer brobilletterne:
. I § 9 C indsættes som stk. 9:

»Stk. 9. Den skattepligtige kan ved opgørelsen af fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads mod dokumentation foretage fradrag for udgifter afholdt til benyttelse af Storebæltsforbindelsen. Fradraget for benyttelse af Storebæltsforbindelsen kan foretages med 90 kr. pr. passage ved benyttelse af bil og med 15 kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik. Ved samkørsel i bil kan fradrag efter 1. pkt. alene foretages af den af de samkørende, som har afholdt udgiften til A/S Storebælt for benyttelsen af forbindelsen. Modtager den pågældende udgiftsgodtgørelse for passageudgiften fra medkørende, er den pågældende ikke skattepligtig heraf, og de medkørende har ikke fradragsret for godtgørelsen.«

---------------------------------------
Dobbelt husførelse Hvis du har midlertidig bolig og arbejde i Danmark, og samtidig opretholder bolig for familien derhjemme, kan du få fradrag for dobbelt husførelse, - hvis du vel at mærke er fuldt skattepligtig til Danmark.

Der gives fradrag for de første 24 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor du flytter til Danmark. Fradraget gives i forhold til dokumenterede merudgifter.

Du er berettiget til fradraget, når du er gift eller har en fast samlever, og har haft det i mindst et år. Hvor der er tale om ægteskab eller samliv på under et år, kan fradrag gives efter en konkret vurdering. Din ægtefælle/samlever skal ikke nødvendigvis være skattepligtig i Danmark, for at du kan få fradrag.
-------------------------------------------------
Jeg ved ikke om du opfylder ovenstående for dobbelt husførelse?

Begge er hentet på
www.toldskat.dk

Normalt kan man begære tidligere år genåbnet, så da disse forhold ikke er mere end 5 år gamle, kunne du tage dine papirer med til dit lokale ligningskontor, for at høre dem hvad du evt. kan gøre for at genåbnet årene 2001 og 2002!

Michael

Kommentar
Fra : lise00

Dato : 05-08-03 07:54

Hej Michael,

Tusind tak for svaret. Venligst hjælp om 2 spørgsmål:

1. Jeg kørede sammen med min mand, så kun en af os kan få fradrag 90 kroner pr dokumenterede passage af storebælt?

2. Hvad med kørselsfradrag? Kan min mand få kørselsfradrag fra Fredericia til København? Skal vi har nogen dokumentation, det er rigtigt svært, fordi vi flyttede så mange ganger og kendte heller ikke systemet, så aldrig tænkte vi at vi skal gemme tog billet/brobillet. Hvordan kan man dokumentere det?

Jeg kan godt se at vi kan ikke få dobbelthus fradrag, fordi vi kunne være gift mindre end et år den gang jeg arbjedede/boede i København i 2001.

Mange tak!

Lise

Accepteret svar
Fra : hedefelt

Modtaget 20 point
Dato : 05-08-03 08:40

Jeg har ikke den store erfaring med kørselsfradrag - jeg har kun 4 km til arbejde! Men det foregår normalt på den måde at man lønleksikonet på toldskat.dk

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=130748&ov_id=200228&i=17&top=130730&action=vis#i130748

Befordring mellem hjem og arbejde
Har du langt til arbejde, kan du få befordringsfradrag. Det er ikke de faktiske udgifter ved transporten, der kan trækkes fra, men derimod et fradrag beregnet efter faste satser.

Fradraget beregnes ud fra, hvor langt du har til arbejde, og hvor mange arbejdsdage du har i løbet af året. Det er altså uden betydning, hvilket transportmiddel du bruger.

Hvis der er tale om ekstraordinært store afstande, skal skatteyderen kunne sandsynliggøre, at transporten mellem hjem og arbejde har fundet sted i det selvangivne omfang.

Der er ikke fradrag for de første 24 km (frem og tilbage, dvs. 2 x 12 km) om dagen mellem hjem og arbejde. Er din samlede daglige kørsel mellem hjem og arbejde 24 km eller derunder, kan du altså ikke få befordringsfradrag.

Fradraget opgøres som antallet af arbejdsdage gange et kilometerfradrag pr. arbejdsdag med befordring.

På et år har en lønmodtager typisk omkring 220 arbejdsdage. Fridage, ferier og sygedage tæller ikke med som arbejdsdage.

Kilometerfradraget pr. arbejdsdag med befordring er for 2002: De første 24 km intet fradrag
25 - 100 km 158 øre pr. km
Over 100 km 79 øre pr. km

Satserne for 2003 fastsættes af Ligningsrådet i december 2002. Ved ændring af forskudsopgørelsen for indkomståret 2003 kan du anvende satserne for 2002. De nye satser vil være tilgængelige på www.toldskat.dk i slutningen af december. Du kan også få satserne oplyst ved henvendelse til skatteforvaltningen i kommunen.

Hvis flere kører i samme bil, har hver enkelt ret til befordringsfradrag.

Eksempel:

En skatteyder har 110 km mellem hjem og arbejde (55 km hver vej) og har arbejdet 220 dage i løbet af 2002.

De første 24 km er der ikke fradrag for.

Fradrag for 25 - 100 km (i alt 76 km): 76 x 158 øre = 120,08 kr.
Fradrag for 101 - 110 km (i alt 10 km): 10 x 79 øre = 7,90 kr.
Kilometerfradrag pr. arbejdsdag: 120,08 kr. + 7,90 kr. = 127,98 kr.

Befordringsfradrag i alt: 220 dage à 127,98 kr. = 28.155,60 kr.

Ud over det normale befordringsfradrag kan du få et særligt fradrag for dokumenteret transport over Storebælt samt fradrag for dokumenterede udgifter til færgetransport, der indgår i den normale transportvej mellem hjem og arbejde.

Pendlere over Storebæltsbroen har et særligt ligningsmæssigt fradrag (90 kr. for bilister og 15 kr. for pendlere, der benytter kollektiv transport) hver gang, de passerer Storebæltsbroen.

Ved beregningen af fradraget skal du regne med den normale transportvej ved bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel du rent faktisk bruger. Desuden skal du regne med den sædvanlige bopæl, også hvis du i en periode af året bor i sommerhus og derfor har længere til arbejde.

Personer med en indtægt på højst 211.500 kr. (i 2003 og før AM-bidrag og særlig pensionsopsparing (SP) er trukket fra) får et ekstra befordringsfradrag på 25 pct. af det normale befordringsfradrag. Det ekstra befordringsfradrag kan dog højst være 6.000 kr. Hvis indtægten er større end 211.500 kr., nedsættes det ekstra befordringsfradrag på 25 pct. med 0,5 procentpoint og maksimumsbeløbet på 6.000 kr. med 2 pct. pr. 1.000 kr., som indtægten overstiger 211.500 kr. Maksimumsbeløbet nedsættes altså med 120 kr. pr. 1.000 kr., som indtægten overstiger 211.500 kr.

Det ekstra befordringsfradrag skal ikke skrives under "Befordring", da det beregnes automatisk.

Arbejdspladsen skal være indtægtsgivende for at give ret til befordringsfradrag. Transport til et uddannelsessted giver derfor normalt ikke ret til befordringsfradrag. Tilsvarende kan arbejdsløse ikke få fradrag for befordring til arbejdsformidlingen, og civile værnepligtige kan ikke få fradrag for befordring til tjenestestedet. Transport til et sted, hvor der modtages efteruddannelse som led i arbejdet, giver dog ret til befordringsfradrag. Det samme gør lærlinges transport til lærepladsen.

Hvis du har flere arbejdspladser, og udgifterne til transporten mellem dem ikke dækkes efter reglerne om skattefri godtgørelse, kan du medregne denne transport i fradraget for befordring mellem hjem og arbejde.

-----------------------------------------------------
Normalt skal man dokumentere på hvilke dage man har kørt, så har i en kalender hvori der står på hilke dage i kørte, og på hvilken strækning er der håb, ellers bliver det nok svært at dokumentere!

Men som sagt da det drejer sig om tidligere år, er det en god ide at samle alle oplysningerne og så gå til det lokale ligningskontor, for at høre hvordan i skal genåbne de tidligere år!
Michael

PS - jeg glemte helt de 2 pinde
1 - ja kun en af jer kan få fradrag ved passagen af storebælt
2 - dokumentation i form af togbillet er en god ting, ellers er det vigtigt at notere op i sin kalender for hver enkelt dag! - men det hjælper jo ikke noget for tidligere år - kun som råd til fremtiden

Godkendelse af svar
Fra : lise00

Dato : 05-08-03 11:02

Tusind tak for svaret hedefelt.
mvh, lise