/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Kun 640 x 480 når jeg bruger TV som moni~
Fra : peterbunch
Vist : 325 gange
20 point
Dato : 31-07-03 16:01

Hej! Jeg vil høre, om der er nogen der ved, hvorfor jeg kun kan køre 640 x 480 pixels når jeg tilslutter min bærbare til et TV??? Hvad skal jeg ændre? Er det graffikkortet?? Jeg vil gerne høre hvordan jeg kan komme til at køre 1024 x 768, når jeg bruger TV'et som monitor til den bærbare.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-07-03 18:04

( de fleste tv'et nomalt 50Hz tv ) og kan derfor ikke gengive et billed i en højere opløsning.
tryk på registrere skærm i indstillinger. derefter vil den finde den max opløsning tv'et kan vise.

Kommentar
Fra : bwegge

Dato : 10-08-03 17:19

Hej

Det kan skyldes at et TV har en oplysning på 720x576 (PAL) eller 720x480 (NTSC). Jeg helt sikker NTSC tallet, men det er mindre en PAL. Fabrikanten af dit grafikkort/bærbar kan derfor ha' nøjes med at understøtte 640x480. Hvilket, hvis man vil spare, giver menning. Det kan være du kan finde noget software, eller ny drivere der giver dig mulighed for simulere en højere oplysning ..

Kommentar
Fra : KlausMP2

Dato : 24-08-03 20:46

Hej

Ja, det er korrekt hvad bwegge siger. PAL standard er at der er 625 linier interlaced verticalt, hvoraf normalt kun de 575 linier vises. På den anden led er det mere op til kvaliteten af fjernsynet hvad der kan vises, da signalet jo er analogt!. Hvis man regner med en 'kvadratisk' pixel og et 4:3 format, bliver det til ca 766 'pixels' horisontalt. De 720x576 er den digitale standard fra f.eks DVD og mini-DV videoformatet - og svarer ganske godt til hvad et normalt TV kan gengive.

Jeg har dog set annoncer for High-end TV der reklamerer med at kunne gengive 1024x768, men igen, det vil kræve et lidt mere specielt grafikkort.

Klaus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:29

så afslut venligst dette spørgsmål