/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvad er billigest lån til ejerhuset.
Fra : lise00
Vist : 475 gange
20 point
Dato : 31-07-03 15:30

Vi har fået flex lån til vores ejerhuset igennem Bank, og skal vi skifte næste år. Hvad skal vi gøre? Skal vi fortsætte flex lån eller..? for hvor mang år? hvad er lavt renten?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 30 point
Dato : 31-07-03 15:56

Tja, hvis der var en entydigt svar, ville flere af os være millionærer.

Spørgsmålet, som du bliver nødt til at stille dig selv er: Hvad tror jeg selv på, at renten vil være om 1-2 år?

Hvis du tror, at renten fortsat er samme niveau - eller faldet yderligere - bør du beholde dit flex-lån.

Hvis du tror, at renten stiger, er det mere tricky:

Tror du på stigning, vil det medføre, at du jo får stigende omkostninger til næste år, når næste tilpasning skal foretages. Hvad værre er, at du så står i samme dilemma næste gang, hvor du må foretage valget igen baseret på betragtninger om renten længere fremme.

Derfor ville jeg vurdere troen til renten om et år samt om 5 år.

Rente under 1 procent højere næste år - og ikke højere endnu om 5 år: Flexlån
Rente under 1 procent højere næste år - men fortsat stigende de efterfølgende - Annuitetslån
Rente over 1 % højere næste år - Annuitetslån

Nordea lavede en beregning i 2001, som viste, at flexlån var den billigeste løsning over 10 års perioden 1991-2001 selv om man havde konverteret optimalt. Men det var trods alt på et højere renteniveau.

Jeg tror på, at vi har ramt bunden, og vi vil se svagt stigende renter fremover. Det betyder, at jeg selv har satset på annuitetslån med det formål at beholde dem til vil når 6,5%, hvorefter jeg tror, at det vil stagnere / falde. Derofr en konvertering til flexlån til den tid. Det vil hive en betragtelig del af hovedstolen, og vil klart være den bedste løsning for mig - men tror du på fortsat kanonlav rente, så behold du bare flexen.

Reel er den store forskel: Ved flex, ved du, at du kan få stigende omkostninger - men også faldende. Ved fast har du aldrig stigende omkostninger - men tjener så til gengæld heller ikke, hvis renten falder.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : lise00

Dato : 31-07-03 19:05

Tak for svaret erling_l.

Det tror jeg også at renten vil stige i fremtover. Jeg har set at Men desværre kende jeg ikke så godt af Dansk lånerne. Hvad er stigende omkostninger ved flex lån? Er det god tidspunkt at købe sommerhuset fordi renterne er så lav nu?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 01-08-03 01:29

Ved enhver form for rentetilpasningslån har du jo en tilpasning på et eller andet tidspunkt (F1=pr år / F3=pr år osv). Det betyder, at det er renten på netop det tidspunkt, som bestemmer din nye rente i næste periode. Låner du f.eks en million på et variabelt lån, vil en ½ % stigning i renten jo medføre 5000 kr mere pr år i rente brutto svarende til ca. 280 kr/måned netto. Denne ekstraomkostning vil så holde den efterfølgende periode, hvorefter det jo så igen kan gå op/ned.

Helt klart er det rigtigt at købe sommerhus nu. Det skyldes til dels, at renterne er meget lave, men også at priserne faktisk ikke er steget i almindelighed (ofte ser du, at folk køber mere efter ydelsen - altså hvad de skal af med pr. måned - i stedet for prisen. Da en lav rente automatisk giver en lavere ydelse, medfører det ofte, at sælgerne forsøger at tjene lidt mere på husene ved en højere pris, netop fordi "der er råd til det").

Priserne på sommerhus er dog i en forholdsvis stor grad afhængig af antallet af turister i disse (husk, at mange køber sommerhuse til helt eller delvist udlejningsformål) - da Tyskerne har svigtet de senere år pga. deres dårlige økonomi, betyder det, at der i enkelte områder næsten er opstået prisfald (folk kan ikke helt få det til at løbe rundt, og ønsker derfor at sælge).

Det giver en helt eminent god position for køber i disse dage: Lav rente og forholdsvis lave priser ! Spørgsmålet er faktisk, om det nogensinde bliver et bedre tidspunkt.

I forrige nummer af "Penge og privatøkonomi" estimerede man faktisk, at visse områder i Danmark - herunder Blåvand / Henneområdet - burde ligge prismæssigt 30 - 35% højere, end de gør i dag - så der burde oven i købet være basis for en god lille gevinst over nogle år.

Mvh Erling