/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL/router/switch
Fra : oban
Vist : 346 gange
80 point
Dato : 30-07-03 11:56

Jeg vil gerne have ADSL med mulighed for at køre med en stationær og en labtop på samme tid. Jeg har tænkt på at få en router med 4 ports switch og har nu et par spørgsmål:

Vil det være muligt at koble min gamle HP Laserjet 3100 til systemet som fælles printer? - i så fald hvordan

Skal min ADSL-forbindelse være forberedt for router - altså kan routeren tilsluttes direkte til ADSL, eller bestiller jeg bare alm. ADSL m. modem og forbinder routeren til modemet ?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-07-03 12:06

1: Du kan faktisk købe router med indbygget LPT (printerport). De er beregnet til at man kan koble en printer på og dele over netværket. Alternativt kan du også bare forbinde printeren til én af PC'erne og så dele den under windows. Så skal PC'en dog være tændt for at den anden kan udskrive.

2: Du kan bare bestille en almindelig ADSL forbindelse. Jeg vil dig anbefale dig at få en fast IP adresse, da du så vil kunne sætte dine egne servere op bag routeren. De fleste ADSL forbindelser fås nemlig med dynamiske IP-adresser som standard. Men hvis du f.eks. bestiller TDC ADSL, så kan du vælge om du vil have fast eller dynamisk IP. Du sætter blot routeren ind mellem modem og PC.

mvh/HJP

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 80 point
Dato : 30-07-03 17:14

Du kan sagtens bestille almindelig ADSL - med eller uden faste IP-adresser. Jeg har selv lige installeret trådløst netværk, hvor jeg har 2 stationære og en laptop på.

Det er rigtigt, at du kan købe router med printerport. Fordelen er, at du så ikke behøver at have tændt den computer, som din printer sidder på. Til gengæld er det lidt irriterende, hvis du f.eks. har routeren siddende en uhensigtsmæssig sted for en printer.

Vælge du at fastholde printeren på din ene PC (formentlig din stationære), skal du starte med at sætte dit netværk op. Alle nyere windows har små hjælpeprogrammer til opsætning af netværk. Har du XP, vil jeg anbefale, at du i stedet for protokollen TCP-IP vælger protocollen Netbeui - det giver lang færre problemer. Men ellers bare kør automatisk opsætning på begge dine PC'ere - det eneste du skal sikre er, at du giver samme netværksnavn.

Når netværket er OK, går du ind under printere. Her finder du din tilknyttede printer, højre-klikker på den, vælger "deling" og angiver dels at printeren skal være delt, samt navnet den skal genkendes under.

Herefter kan du umiddelbart også skrive ud fra din laptop - men altså kun, mens den stationære er tændt.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 22-08-03 01:19

Hej Oban

Kan se, at du ikke har lukket spørgsmålet - har du problemer endnu, eller har du bare glemt at lukke ?

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : oban

Dato : 22-08-03 14:32

Tak for svaret erling_l.
Jeg har ikke andre problemer end at jeg venter på at prisen på en D-link 714+p kommer lidt ned i pris. Men det er selvfølgelig også nok.

Venligst

Thomas

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 22-08-03 14:58

Det var s'gu' da også en lidt vild router. Har selv 624 som i dag er nede i 1026 kr (den kører også 54MBs) - jeg skal naturligvis ikke blande mig i, hvad du køber, men det kunne da være en overvejelse værd - jeg er i alt fald meget glad for min

Erling