/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Islandsk fårehund der larmer meget!!
Fra : mizz86
Vist : 2598 gange
10 point
Dato : 30-07-03 10:32

Jeg har en Islandsk FÅrehund på 2 år som gør af alt!
Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kan få den til at holde op da det er et stort problem da jeg bor i et tæt bebygget boligområde..
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : mariaand

Dato : 30-07-03 12:09

Hej
Jo du kan evt. prøve at distrahere den når den gør tegn til at begynde at larme...såsom kalde på den og have et stykke legetøj eller lign. som den så gerne skulle blive optaget af det og på den måde "glemme" at gø.
Du kan også prøve at lære den betydningen af NEJ...
Er i netop flyttet dertil ? Er den vant til larmen ? Hvad når den er alene ?
Håber på det kan hjælpe dig lidt.
Hilsner fra Maria

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 30-07-03 12:12

Håber nogen har et fornuftig svar på dette, jeg har nemlig samme problem. Og det nytter ikke at lære hunden at gø først, fordi det kan den ikke finde ud af...

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-07-03 12:38

Hej mizz86

Den Islandske Fårehund er en hund der af natur gør meget. Du skriver du bor i et tæt bebygget område,--det i sig selv har indflydelse på at din hund`s medfødte beskytterinstinkt/ vagtsomhed altid er på kogepunktet.
Mit råd til dig vil være at kontakte en kennel ell. lign der avler Islandske Fårehunde for at rådføre dig med dem.

Udpluk fra en beskrivelse af Fårehunden:
>>Egenskaber som vagtsomhed, og vilje til at alarmere sit herskab, deraf evnen til at have let ved at gøGøen
Når du anskaffer dig en Islandsk Fårehund må du være indstillet på, at den gør mere end mange andre hunderacer. Det er en naturlig del af dens væremåde, og er en god egenskab for en vagt- og hyrdehund. Det er ikke realistisk at tro, at du kan få en lydløs Islandsk Fårehund. Hvis du ønsker at dæmpe dens naturlige trang til at gø, kræver det en målrettet indsats fra det øjeblik, du får den nye hvalp i huset..<<<

Prøv evt. et kik på:
http://www.ullasonne.dk/halgrimm/
http://www.ishundur.dk/

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-07-03 12:48

Vi bor i villa kvarter og vores hund gør også, når den hører, at der kommer nogen forbi. Vi har nu anskaffet en vandpistol - en "pump gun", der kan skyde langt. Når den så gør får den et sprøjt med pistolen, der altid ligge klar udenfor. Det virker. Den er ikke nær så larmende mere og vi skal bare rasle lidt med vandpistolen nu, så holder den mund.

God vandkrig

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-07-03 12:50

En god måde at få en hund så rolig som mulig, er at aktivere den meget. Gå til hundetræning og lær en masse øvelser, du kan lave med din hund, og giv den opgaver, så den skal bruge sin hjerne og sin næse mest muligt. Køb evt. bogen: "Min bedste ven" af Marie Hansson fra bogforlaget Trofast. Der er en masse øvelser man kan lave.
Men dens natur kommer du jo ikke sådan lige udenom. Det er altid en god idé at læse så meget som murligt om en race, inden man anskaffer den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 30-07-03 14:19

Okay.. tak for ideerne!! Jeg vil helt sikkert prøve det! Håber meget det hjælper for det er virkelig en utrolig sød hund!

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 30-07-03 15:46

At gø er for (de fleste) hunde naturligt, og hvis vi begynder at råbe at de skal tie stille, så ser de det bare som at vi også reagerer på det udenfor, de aner jo ikke hvad vi siger...

Jeg går ud til hunden, siger det var fint, og så syyh, og går så lidt rundt i haven sammen med hende. Så er hun stille igen. Og nu kan man de fleste gange bare sige syyh.
Dog skal det lige tilføjes at naboen passer en hund her i ferien, og den er der blevet gøet en del af, så kalder jeg hende ind, og lukker døren. Efter få min åbner jeg døren igen, og nu på 3 dagen, gøer hun mindre af den.

Men en islandsk fårehund er jo en helt anden type end mine terriers. Så det med at kontakte enten opdrætter eller racerepræsentant, vil være en god idé.

Mathilde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-07-03 18:33

Islandske fårehunde gør nok meget, det er rigtig nok. Hvis det er for at passe på jer i det tæt bebyggede område, så er det vigtigt, at I klart signalerer, at det behøver den ikke. DU er lederen, og DU skal nok passe på. Men det er også vigtigt, at den får andre opgaver i stedet. Mange islandske fårehunde er glade for agility. Jo mere du laver sammen med din hund, jo stærkere vil du også fremstå som leder. Og jo mindre behøver den at tage ansvaret på sig. Jeg er helt enig med Jette, masser af aktivering.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-08-03 11:13

Alle former for problemløsning vil hjælpe en gøende hund. Godbid under kop/ underkop, finde noget der er gemt osv osv. Køb eller lån Roger Abrantes "hunden vor ven", - den er ikke særlig dyr. men fremragende!

Jeg arvede en brugt islandsk, da han var 8, - netop fordi han var flyttet i lejlighed og slet ikke kunne finde ud af ikke at gø.

Det lyder hårdt: men en islandsk fårehund er efter min mening ikke skabt til at bo i lejlighed/tætbygget område. Det er en "se" hund, der bruger øjnene mere end næsen, og den vil gerne have overblik over, hvad der foregår.

Klik ind på http://www.hundeskolentrofast.dk/nyheder/index.htm

Der sider et panel af kanondygtige hundemennesker, der kan hjælpe dig videre.

Mvh & held og lykke,
Christina