/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
pudsning af indervæg
Fra : massa1
Vist : 1151 gange
20 point
Dato : 29-07-03 20:53

Hej

Vi skal have pudset en indervæg som har fået fugt fra bruseniche på den anden side ... har fjernet den gamle fuge og
erstattet den med en silikonefuge. Men på den anden side er pudset porøst og tildels væk. Nu til spørgsmålet ..
Hvilken mørtel skal jeg bruge og skal muren efterbehandles med noget specielt selvom den ikke er i direkte kontakt med fugt.
Andre gode råd i den forbindelse modtages også gerne ...

Kommentar
Fra : DonAndre

Dato : 29-07-03 21:54

alt afhængigt af hvor meget puds du skal have af i lagtykelse...

du kan starte med en rep.mørtel som dækker op til 10 mm. pr. lag Og der efter finpudse det med ...ja ...finpuds som kan lægges på op til 4 mm.

hvis du er i tvivel om der kommer fugt til væggen efter du er færdig med dit oppudsning, har SIKA lavet en produkt der hedder vandstop... men det er i den dyre ende...
Borup har noget der hedder fugtstop, som rækker længere pr. m2 og der desuden er kemikaliefri og kan overmales

i samme forbindelse, skal jeg nok lige gøre dig obs på at, der skal være en "gummihud" i din bruseniche! det skal ligge over hele gulvet + min. 50 cm til hver side af bruseren og skal gå hele vejen til loftet!! på http://www.alfix.dk/rammemaindkk.htm kan du se en tegning af hvordan! kig under tætningsmasser....

god arbejdslyst herfra
Andre'

Kommentar
Fra : massa1

Dato : 29-07-03 22:33

hej André

Tak for det hurtige svar ... jeg har nu været ude ved væggen for at se hvor stor skaden egentlig er og til min store
overraskelse ser jeg , når jeg hiver tapetet af at der er sat et eller andet over pudsen, som er det eneste der holder det
sammen. Det er noget papiragtigt og i første omgang troede jeg det var en gipsplade de havde sat på, men så dumme
tror jeg nu alligevel ikke de har været jeg kan pille det af i flager og der hænger puds på .. har du et bud på hvad det er ? Forresten er vi ikke ved at lægge et nyt badeværelse, og jeg aner ikke om de 1980 har lagt en gummimembran før de lagde fliser (sådan som de har "smidt" fliserne har de sgu ikke været så kloge), det er vist en nyere lov ..

mvh
René

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 29-07-03 23:15

er det ikk bare bagsiden af tapeten der hænger der..???

der findes gipsplader til vådrum så det kan godt lade sig gøre..!

God arbejdslyst

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : DonAndre

Dato : 30-07-03 12:05

det er rigtigt at det kan være gipsplader.... og det kan du også sætte op igen! men når det er i vådum SKAL der værer min. 2 lag gips på! og jeg vil ikke anbefale det, da betonen vil suge mere fugt op bag pladerne og dermed blive mere porøs!!

så du må ud og låne et pudsebræt og en murespand... ( og seks kolde fra kassen!) og så bare klø på!!

HUSK!!!

At fjerne det gammle puds helt! der må ikke sidde noget løst før du begynder!

også god arbejds lyst herfra!!

Andre'

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 31-07-03 20:50

Først skal fugten stoppes der hvor den kommer fra, hvilket du har gjort, herefter skal skaden repareres. Alt efter hvor gammelt huset er, er det muligt at der er tapseret med aviser, du bør fjerne alt løst puds, herefter starte med at vande overfladen og efterfølgende behandle overfladen med et udkast som kostes på (blandet sand/cement mørtel/cement kan også bruges), herefter skal du pålægge grovpuds med "0-4 mørtel" blandet med lidt cement/vand, kan påføres af nogle gange max 15 mm. Efter grovpudsningen skal du finpudse med 0-2 mørtel blandet med cement/vand. Er planheden herefter ikke tilfredsstillende kan du spartle resten. Er fugten stoppet med en ny fuge bør du ikke forétage dig mere, at anvende fugtstop m.v. medføre at du ikke på senere tidspunkt opdager problemet før det er blevet "meget" mere omfattende end pt.

NB. Du behøves ikke gummihuds tætning i et badeværelse fra 1980, SBI anvisninger beskriver hvordan man kan/bør udfører nye badeværelser, men der stilles ikke krav til gummihuden på eksisterende badeværelser, kun ved renoveringer eller nye badeværelser.