/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
velligeholdese af afsyret egetræ
Fra : casion1
Vist : 6267 gange
20 point
Dato : 29-07-03 14:51

Hej jeg har et gammelt spisebord med 4 stole i masiv egetræ der er afsyret. Da jeg bruger det hver dag er der kommet fedt fingre på og jeg tænkte på om jeg skal vaske det med brun sæbe eller give det noget olie for at få det til at se pæn ud ?

Kommentar
Fra : mic_mo

Dato : 29-07-03 14:55

Du skal enten behandle det med koldpresset eller økologisk bivoks.

Kommentar
Fra : mic_mo

Dato : 29-07-03 14:56

Jeg mener koldpresset lindolie... Og det er bare et bud

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 29-07-03 15:18

Efter bedste råd fra "klog mand" skal du først slibe lidt (brug eft. rystepudser), start med groft sandpapir og slut med korn 120. Så skal du tørre af med våd klud - godt våd, men så træet "rejser sig" - pudse igen med sandpapir, korn 200. Kan evt. lakeres bagefter.

God fornøjelse

Helle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-03 21:33

Nix; Sandpapir (korn 120) + Bivoks til efterbehandling af nyslebet egetræ. Daglig/ugentlig/månedlig (efter temperament) rengøring med vand og sæbespåner. Vand+sæbespåner danner kalksæbe i træets overflade med tiden. Forhindre tilsmudsning, misfarvning og at f.eks rødvinspletter suger ned i træet. Lægger sig som et tyndt sterrinagtigt lag ovenpå træet og holder det lyst. Nogle foretrækker pibe-ler istedet for sæbespåner. Træet bliver så lysere, men så mistes effekten af kalksæben.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 02-09-03 23:49

Jeg bliver forviret over dit spørgsmål.
Så det er vel på sin plads at spørge om det er afsyret EG eller SYRET EG
det er så vit forskellige ting så det må ikke forveksles med hinanden.
Syret eg kender jeg til, så hvis det er det de dreger sig om er jeg klar.
Hilsen L.W.