/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ghost
Fra : Svensson
Vist : 309 gange
50 point
Dato : 28-07-03 17:53

Hej!

Min gamle disk er ved at stå af, så derfor har jeg været ude og spendere på en ny, nu kunne jeg bare godt tænke mig at slippe for at skulle installere forfra på den nye disk.

Kan man i stedet lave et ghost fra den gamle disk til den nye ?

Hvilket program er bedst til det og hvordan gøres det hurtigst i store træk ?

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 28-07-03 17:57

Er der eventuelt et gratis program som kan lave det eller skal man op med tegnedrengen ?

Kommentar
Fra : bonland

Dato : 28-07-03 19:29

Du skal sku op med drengen undskyld men det skal du ok?

Ses

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 28-07-03 20:10

Norton Ghost kan klare det. Husker ikke prisen, men prøv at se på http://www.edbpriser.dk Software, Symantec, Ghost

Et andet program er DriveImage fra Powerquest

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-03 23:17

Partition Magic kan gøre det. ca. 600 kr.
Med den kan du kopiere din HD over på den nye HD når den er sat i som slave.
Bagefter kan du sætte slaven i som master, gøre den aktiv og den er nu kopieret.
NB. Den gøres aktiv fra 2 disketter som oprettes af Partition Magic.
Lige en ting hvis det er en compaq comp. skal også den lille partition kopieres med over.
Beslutter du dig for Partition Magic kan du få en opskrift her, på denne tråd.
Ghost, Drive Image og Partition Magic er lige gode programmer til formålet.
Emesen.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 29-07-03 10:54

Her er et par meget udførlige vejledninger til Ghost.
De er godt nok på engelsk med fantastiske og beskriver hvordan, faldgrubber, overvejelser o.s.v.
http://www.ping.be/satcp/ghostresq01.htm

http://ghost.radified.com/ghost_1.htm

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 29-07-03 11:14

Hej

Jeg har en partition magic 6.0, som fylder 2 disketter kan den bruges ?

Emesen skrev:
Beslutter du dig for Partition Magic kan du få en opskrift her, på denne tråd.

Hvilken tråd ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 14:32

Du er på tråden. (dit spørgsmål her kaldes for en tråd)
Og ja du kan bruge de to disketter fra PM 6.
Forklaring følger senere.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 16:45

Jeg går ud fra at du kan boote fra dit a: drev.
Allerførst inden du sætter nyHD i comp.
Sæt diskette 1 i comp. Og start comp. Du bliver promtet for diskette 2 >tryk ene tast
Du har nu et billede på skærmen af din HD.
Der vil stå disk 1 – antal MB under dine værktøjer.
Lige under er der en eller flere farvede områder.
Lysegrøn = Fat 16 Win 95/98 , mørkegrøn = Fat 32 Win 98/ME/2000/XP,
violet = NTFS NT4/2000/XP
Har du en meget lille lysegrøn (ca. 1,9 MB) og en større er det måske en compaq comp. du har.
Har du kun en lang firkant er det den der skal kopieres.
Har du flere skal de copieres i rækkefølge venstre mod højre.
Læg mærke til at dit C: drev er aktiv Primary.
EXIT – vent til der står A:\> tag disketten ud>og sluk comp.
Monter din nyeHD og sæt den til at være slave.
Start med disketter igen.
Nu vil du enten se to HD eller en pil ud for Disk1 – antal MB>med pilen ses nyHD Disk 2
Den nyHD vil sandsynligvis være grå og der står unalocated, det er her din copi skal ligge.
H-klik på den partition der skal copieres og vælg COPY
Find nyHD >marker det grå område >OK
DET ER NU DU KAN FORTRYDE hvis du ikke er sikker.-EXIT
General>aply changes>ok………den arbejder
EXIT – vent til der står A:\> tag disketten ud>og sluk comp.
Tag din gamle HD fra både det store ig det lille kabel.
Start med disketter igen.
Marker dit C: drev >h-klik>rul ned til advance>set aktiv
General>aply changes>ok………den arbejder
EXIT – vent til der står A:\> tag disketten ud >og sluk comp.
Nu bør du kunne køre på din nye HD.
Går dette godt/ikke godt, så sig til, for du skal lave noget mere bagefter.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 20:44

Der var nogle fejl, for jeg havde skrevet kladden i word.

Jeg går ud fra at du kan boote fra dit a: drev.
Allerførst inden du sætter nyHD i comp.
Sæt diskette 1 i comp. Og start comp. Du bliver promtet for diskette 2 >tryk en tast
Du har nu et billede på skærmen af din HD.
Der vil stå disk 1 antal MB under dine værktøjer.
Lige under er der en eller flere farvede områder.
Lysegrøn = Fat 16 Win 95/98 , mørkegrøn = Fat 32 Win 98/ME/2000/XP,
violet = NTFS NT4/2000/XP
Har du en meget lille lysegrøn (ca. 1,9 MB) og en større er det måske en compaq comp. du har.
Har du kun en lang firkant er det den der skal kopieres.
Har du flere skal de kopieres i rækkefølge venstre mod højre.
Læg mærke til at dit C: drev er aktiv Primary.
EXIT og vent til der står A:\> tag disketten ud>og sluk comp.
Monter din nyeHD og sæt den til at være slave.
Start med disketter igen.
Nu vil du enten se to HD eller en pil ud for Disk1 antal MB>med pilen ses nyHD Disk 2
Den nyHD vil sandsynligvis være grå og der står unalocated, det er her din kopi skal ligge.
H-klik på den partition der skal copieres og vælg COPY
Find nyHD >marker det grå område >OK
DET ER NU DU KAN FORTRYDE hvis du ikke er sikker.-EXIT
General>aply changes>ok....................den arbejder
EXIT og vent til der står A:\> tag disketten ud>og sluk comp.
Tag din gamle HD fra både det store og det lille kabel.
Start med disketter igen.
Marker dit C: drev >h-klik>rul ned til advance>set aktiv
General>aply changes>ok.....................den arbejder
EXIT og vent til der står A:\> tag disketten ud >og sluk comp.
Nu bør du kunne køre på din nye HD.
Går dette godt/ikke godt, så sig til, for du skal lave noget mere bagefter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 30-07-03 17:03

Okay det lyder jo forholdsvis nemt nok, men kan jeg ikke lokke ud af dig hvad det er der skal ske bagefter, så jeg ligesom har det hele samlet ?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 18:12

Start med disketter igen.
Nu vil du se at dit styresystem ikke fylder hele HD
Du kan enten:
H-klik på partitionen>resize/move>i højre kant træk partitionen ud på plads>OK
Eller: hvis du lige vil have et drev til filer.
H-klik i det grå område>create>nu skal det være et logical partition, Fat 32 , end of .. ,
H-klik på C:>resize/move>i højre kant træk partitionen ud på plads>OK
General>aply changes>ok....................den arbejder
EXIT og vent til der står A:\> tag disketten ud>og sluk/genstart comp.
H-klik på dokumenter>egenskaber>skriv D:\dokumenter ell. E:\dokumenter alt efter hvilket bogstav dit ekstra drev har fået. Nu lægger alle dine dokumenter sig på dit ekstra drev og forsvinder ikke hvis du roder for meget med C:\ drev
Emesen.

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 30-07-03 18:58

Okay det lyder jo lidt for nemt

Hvad nu hvis jeg ønsker at lave et ghost/image på cd-rommer kan jeg også bruge partition magic til det, og er det samme fremgangsmetode ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-07-03 19:47

Her er svaret klart, nej det kan du ikke.
Men du kan bruge Ghost eller Drive Image.
Emesen.

Kommentar
Fra : flemming582002

Dato : 31-07-03 18:22

jeg er fuldstændig enig med Emesen